Skogsharen offer för klimatförändringarna – rödlistas

Att kategoriskt hävda att de som rimligtvis borde veta bäst inom ett givet område alltid har fel eller "inte förstår sig på", leder ofrånkomligen till den logiska slutsatsen att alla i hela världen måste vara inkompetenta - Något som även inkluderar den som brukar den argumentationstekniken.


Föraktet mot forskning är skrämmande...
 
Jag kontaktade länsstyrelsen Västmanland för några år sedan ang en björn i en fårhage. De svarade att det inte finns björnar där :)
Bonden blev lite förvånad.

Idag finns det flera björnar inom detta område, men om de finns enligt länsstyrelsen låter jag vara osagt.
 
Att kategoriskt hävda att de som rimligtvis borde veta bäst inom ett givet område alltid har fel eller "inte förstår sig på", leder ofrånkomligen till den logiska slutsatsen att alla i hela världen måste vara inkompetenta - Något som även inkluderar den som brukar den argumentationstekniken.


Föraktet mot forskning är skrämmande...
Att kategoriskt hävda att forskare alltid har rätt, när det bevisligen inte är så, är faktiskt ännu värre...
 
Det går att byta ut.

Ja visst går det att byta ut men sanningshalten är noga närmare 0,0 % än troligt att dom får order från sin chef att byta ut DNA. Nu vet jag inte var DNA-proven analyseras men jag gissar på att det är SVA som sköter den biten åt dom olika länsstyrelserna.
Hur troligt är det att SVA gör något sådant??? 0,0 % är min gissning.

Hur många gånger har SVA fått in döda rovdjur som polisen har misstänkt varit utsatt för tjuvjakt och efter obduktion har det visat sig att dom har dött naturlig död, blivit ihjälsparkad av älg ( senast i år i Norge) läs i länken, frusit fast i isen på en sjö som inte har burit en vargs vikt (Två fall vet jag om i all fall).
En vuxen älg klarar av vuxen varg l om den inte är sjuk el. skadad men blir det en hel flock vargar som angriper en ensam älg så är det oftast kört för älgen, tyvärr och en ensam varg kan bli dödad av ett vargrevir om den upptäcks. Det är naturens lag!
 
Här är 2 foton ett på nalle och ett på den demolerade ställningen till vildsvinsåteln.
20200811_134437.jpg
20200811_134750.jpg

Spännande med nalle ca 100 m från vakkojan. (y)
Mitt björnmöte som var ca 60 m mellan varandra.
Den nallen var stor. Gissningsvis runt 200 kg. Söt och kramgo nalle!😍
Här var det riktigt nära.jpg


Jag har haft 11 björnmöten i skog och från bil. Sedan har nalle visslat på mig x gånger i skogen.
Visselljudet uppstår när nalle drar in vittringen i nosen. Det är så jägare och forskare tror att det kan vara.
Inte ens forskarna vet om det så till 100 %.
Hör man en klar och tydlig vissling så kan med räkna med att nalle är inom 100 m ifrån en. Då är det bäst att knalla därifrån lugnt och stilla om man inte vill riskera bli björnmat.:)
Björnungar är söta att se på. Mitt första björnmöte var i mitten på 90-talet. Jag kommer ut till mitt pass som var uppe på en brant ås och där hade jag utsikt över en myr. Nere på myren ligger en björnhona på rygg medan hennes ungar springer runt små björkar ute på myren och klättrar och busar och sedan en rush till mamma och ta sig lite mjölk och sedan iväg igen.
Detta är min optimala naturupplevelse som jag har varit med om här uppe. Det grämer mig än idag att jag inte hade kameran med mig och dokumenterade detta på foton. En filmkamera hade varit ännu bättre.:)
 
Senast ändrad:
Att kategoriskt hävda att forskare alltid har rätt, när det bevisligen inte är så, är faktiskt ännu värre...

Fast så skrev jag ju inte, eller hur?

Hur som haver...
Jag tror du får svårt att hitta någon som kategoriskt hävdar att forskare alltid har "rätt" (det är för övrigt ganska sällan det är ett rätt/fel-förhållande). Det är något du fått för dig.

Däremot kan man kategoriskt välja att lita på forskningsläget inom ett givet område, före man litar på anekdotisk bevisföring. Det är inte värre, det är bättre (givet att man vill veta hur något faktiskt ter sig).


Forskningsläget baseras på studier som redovisar faktiska mätvärden som är objektivt insamlade under kontrollerade former. Hela metodiken finns redovisad, likaså svagheter i studien. En ärlig och öppen presentation av faktiska data.
Anekdotisk bevisföring redovisar bara vad en person observerar i sin närmiljö (eller vad en person hört att en annan person observerat i sin närmiljö). Det kan visserligen vara av stort personligt intresse att få höra att Bengtsson i grannbyn har fyra grävlingar i krypgrunden, men det säger föga om grävlingspopulationen (annat än den under Bengtssons hus då förstås).


För övrigt är även jag av åsikten att de som forskar på populationsvariationer givetvis är bekanta med cykliska populationer....
 
Jag tror du får svårt att hitta någon som kategoriskt hävdar att forskare alltid har "rätt" (det är för övrigt ganska sällan det är ett rätt/fel-förhållande). Det är något du fått för dig.

Däremot kan man kategoriskt välja att lita på forskningsläget inom ett givet område, före man litar på anekdotisk bevisföring. Det är inte värre, det är bättre (givet att man vill veta hur något faktiskt ter sig).

Dessutom är det ju faktiskt så att den vetenskapliga metoden bland annat innebär att ständigt vara beredd att ompröva sina ställningstaganden när (OBS inte om...) nya rön framkommer.
 
Hur var det med björnforskarna som sa att det fanns runt 500-600 björnar i Sverige och plötsligt mer än fördubblades antalet och nu har vi i runda slängar 2500-3000 björnar tack vare insamlandet av björnskit.
Om jag inte minns fel så hävdade jägarkåren att beståndet var större redan på den tiden som forskarna sa att det fanns någonstans mellan 5-600 björnar.

Hur många björnar tror du att det finns i Norrbottens orörda marker och som inte jägare hittar någon skit efter?


Jag noterar att du inte anger några referenser? Före de första DNA undersökningarna i Dalarnas och Gävleborg län 2001/2002 så beräknades den svenska björnpopulationen 1996 uppgå till 782‐1273 stycken och 2004 1128-1836, efter de första DNA undersökningarna uppskattade man 2004 björnstammen till 1930-2840 . Det var alltså inte speciellt mycket ökad uppskattning av den svenska björnstammen pga DNA undersökningar!


Själv vill jag ju minnas att jägarna sa att det fanns 50 000 björnar i Sverige
 
Jag noterar att du inte anger några referenser? Före de första DNA undersökningarna i Dalarnas och Gävleborg län 2001/2002 så beräknades den svenska björnpopulationen 1996 uppgå till 782‐1273 stycken och 2004 1128-1836, efter de första DNA undersökningarna uppskattade man 2004 björnstammen till 1930-2840 . Det var alltså inte speciellt mycket ökad uppskattning av den svenska björnstammen pga DNA undersökningar!


Själv vill jag ju minnas att jägarna sa att det fanns 50 000 björnar i Sverige

Jag har sökt efter referenser/källor från den aktuella 90-talet fram tills 2017 som diagrammet går till.
Du ser ju björnstammens utveckling i diagrammet på NVV hemsida som jag länkar till.
50 000 björnar har aldrig nämnts från jägarhåll, för hade vi haft det i Sverige så hade vi haft björn långt ner i Småland el. nästan i alla fall.
 
Själv vill jag ju minnas att jägarna sa att det fanns 50 000 björnar i Sverige
Jag raljerade lite längre upp i tråden om att jag mindes att jägarna sa att det fanns tusentals björnar i Sverige (enbart som ett retoriskt grepp eftersom vissa andra vräker ur sig påhittade siffror till höger och vänster). Detta renderade i en varning från (en anonym) admin på Utsidan. Jag gissar att du får en ännu skarpare varning nu.
 
Jag noterar att du inte anger några referenser? Före de första DNA undersökningarna i Dalarnas och Gävleborg län 2001/2002 så beräknades den svenska björnpopulationen 1996 uppgå till 782‐1273 stycken och 2004 1128-1836, efter de första DNA undersökningarna uppskattade man 2004 björnstammen till 1930-2840 . Det var alltså inte speciellt mycket ökad uppskattning av den svenska björnstammen pga DNA undersökningar!


Själv vill jag ju minnas att jägarna sa att det fanns 50 000 björnar i Sverige

"Det var alltså inte speciellt mycket ökad uppskattning av den svenska björnstammen pga DNA undersökningar!"

Det ÄR en stor ökning om siffrorna ovan nu stämmer, medelvärdet ökade i så fall med runt 900 djur -2004 pga DNA räkningen.
På årets licensjakt var väl tilldelningen totalt 291 djur.

900 djur är som du ser med råge det som kan vara skillnaden om det beviljas någon Björnjakt eller inte.


Är det referensen "jag vill minnas" som du själv använder dig av som du efterlyser i andras inlägg ? ;)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...