Skogsharen offer för klimatförändringarna – rödlistas

Jag är övertygad om att de forskare som jobbar med artinventeringar är mycket medvetna om detta.

Hur var det med björnforskarna som sa att det fanns runt 500-600 björnar i Sverige och plötsligt mer än fördubblades antalet och nu har vi i runda slängar 2500-3000 björnar tack vare insamlandet av björnskit.
Om jag inte minns fel så hävdade jägarkåren att beståndet var större redan på den tiden som forskarna sa att det fanns någonstans mellan 5-600 björnar.

Hur många björnar tror du att det finns i Norrbottens orörda marker och som inte jägare hittar någon skit efter?
 
Vad hjälper det om besiktningsmannen är med i komplotten. DNA-prover går att mixtra med.

Dom som jag känner på LST Norrbotten är då neutrala. LST o NVV är lika mån om att få fram sanningen om vad det är för djur som har bitit ihjäl får, ren, m. m.
Hur lätt är det att göra om ett DNA-prov från en hund till varg? Kan du förklara det för mig?
 
Hur var det med björnforskarna som sa att det fanns runt 500-600 björnar i Sverige och plötsligt mer än fördubblades antalet och nu har vi i runda slängar 2500-3000 björnar tack vare insamlandet av björnskit.
Om jag inte minns fel så hävdade jägarkåren att beståndet var större redan på den tiden som forskarna sa att det fanns någonstans mellan 5-600 björnar.

Hur många björnar tror du att det finns i Norrbottens orörda marker och som inte jägare hittar någon skit efter?

DNA är ju jättebra i det avseendet att det ger ett ärligt svar på konstaterat funna individer vid tex rovdjursinventering som inte kan nedskrivas eller ned-gissas......."the only way is up" ;)

Jaktmotståndarna kommer ju alltid att vilja göra gällande att i stort sätt alla skitar hittas fast dom paradoksalt nog sällan är med och samlar själva, självklart går det inte att hitta all spillning på Sveriges yta som är 450,295 km² och där stora delar är skog och långt till närmsta väg.
Det kan säkert tex Länsstyrelsen i Dalarna intyga. ;)

Hur som, antalet konstaterade djur går inte ens att trolla bort med påstådda "svarta hål" och liknande gissningar och antaganden i längden och när skitarna sen hittas så blir sån "forskning" förpassad till historiens soptipp där den så väl hör hemma.

Om vi sköter inventeringarna = mera välgrundat Pang-pang i skogen. :)
 
Senast ändrad:
Om vi sköter inventeringarna = mera välgrundat Pang-pang i skogen. :)
Så du tänker att personer som inte förstår eller accepterar vetenskapliga grundprinciper och skrattar åt statistiska metoder ska sköta inventeringar av svensk fauna? Med tanke på nivån på diskussionen tidigare i tråden är väl det snabbt gjort? Skogsharen är ju redan räknad här i tråden och i princip björnen också.
 
Hur var det med björnforskarna som sa att det fanns runt 500-600 björnar i Sverige och plötsligt mer än fördubblades antalet och nu har vi i runda slängar 2500-3000 björnar tack vare insamlandet av björnskit.
Om jag inte minns fel så hävdade jägarkåren att beståndet var större redan på den tiden som forskarna sa att det fanns någonstans mellan 5-600 björnar.

Hur många björnar tror du att det finns i Norrbottens orörda marker och som inte jägare hittar någon skit efter?

Mycket bra exempel. Svart på vitt hur bra koll "experterna" har.
 
Frågan kanske inte intresserade dem? En forskare har ju normalt ingen skyldighet att besvara allmänhetens frågor. Berätta vad du ville veta. Jag kan eventuellt vidarebefordra frågan till en forskare som garanterat svarar om den är vettig eller intressant. Eller du kanske kan få svar direkt i tråden, här finns ju många kunniga naturvetare.
Jag är själv forskare inom ett helt annat område, men jag får också dussintals mail om saker jag inte forskar om och där jag knappt vet mer än gemene man. Många kommer från människor som ”vet” och ”känner på sig”. Många bygger på episoder eller personliga upplevelser, och ibland kräver (!) man att ”vi forskare” borde ”tycka något annat” (dvs komma fram till andra forskningsresultat). I början ägnade jag mycket tid åt att förklara hur forskning fungerar, men jag har gett upp nu - de flesta är inte mottagliga och beklagar bra att jag inte lyder när Kalle tycker att jag är en idiot för att jag inte ändrar mina forskningsresultat för att hans kusin har faktiskt träffat en som ...
 
Hur var det med björnforskarna som sa att det fanns runt 500-600 björnar i Sverige och plötsligt mer än fördubblades antalet och nu har vi i runda slängar 2500-3000 björnar tack vare insamlandet av björnskit.
Om jag inte minns fel så hävdade jägarkåren att beståndet var större redan på den tiden som forskarna sa att det fanns någonstans mellan 5-600 björnar.
Hur många björnar tror du att det finns i Norrbottens orörda marker och som inte jägare hittar någon skit efter?
Nej, nu minns du helt galet. Jägarkåren påstod ju att det fanns tiotusentals björnar i Sverige och att man borde skjuta av flera tusen varje år, medan björnforskarna uppskattade björnstammen till ett par tusen djur. Nu har det ju visat sig att forskarna var inne på rätt spår och att jägarkåren kom med medvetet falska uppgifter eller helt enkelt inte hade någon koll. Jägarkårens inventeringsmetoder, så som de presenterats tidigare i denna tråd, kanske inte är så bra trots allt. Gisningar, baserade på egna iakttagelser kanske inte räcker som metod.
 
Nej, nu minns du helt galet. Jägarkåren påstod ju att det fanns tiotusentals björnar i Sverige och att man borde skjuta av flera tusen varje år, medan björnforskarna uppskattade björnstammen till ett par tusen djur. Nu har det ju visat sig att forskarna var inne på rätt spår och att jägarkåren kom med medvetet falska uppgifter eller helt enkelt inte hade någon koll. Jägarkårens inventeringsmetoder, så som de presenterats tidigare i denna tråd, kanske inte är så bra trots allt. Gisningar, baserade på egna iakttagelser kanske inte räcker som metod.

Trollet Mats bör nu trolla fram en källa till sitt påstående om "tiotusentals björnar".
 
Nej, nu minns du helt galet. Jägarkåren påstod ju att det fanns tiotusentals björnar i Sverige och att man borde skjuta av flera tusen varje år, medan björnforskarna uppskattade björnstammen till ett par tusen djur. Nu har det ju visat sig att forskarna var inne på rätt spår och att jägarkåren kom med medvetet falska uppgifter eller helt enkelt inte hade någon koll. Jägarkårens inventeringsmetoder, så som de presenterats tidigare i denna tråd, kanske inte är så bra trots allt. Gisningar, baserade på egna iakttagelser kanske inte räcker som metod.

Nu har du fel Mats! Jag har följt den här diskussionen om björnstammens storlek i princip sedan jag började jag jaga här uppe. Jägarkåren hävdade att det var runt 1000 björnar i dom länen som innehåller björnar. Nedan i länken har du ett diagram som visar björnstammens utveckling från -91 till 2017.
Om du läser diagrammet noga så ser du från -91 till -94 så hade björnstammen nästan fördubblats och sedan har den ökat i rask takt fram till 2008 till ca 3300 björnar. Jag skriver ca för inte ens forskarna har stenkoll på varje nalle i björnlänen. Om du inte vet så finns det i alla fall 2 björnar i Uppland. Den ena björnen har kompisen fått på bild på sin åtelkamera och även demolerat hela ställningen till hans majsbehållare till vildsvinsåteln. Björnen har även kommit förbi hans vakkoja när han och en bekant till mig från Norrbotten var nere på vakjakt efter vildsvin. LST Uppland förnekade det även med foton som bevis, men efter ca 6-8 månader så gav dom med sig för då hade en annan rapporterat björnobs på en helt annan plats i Uppland.
Läsvärd artikel:

Här är även en länk till Skandinaviska björnprojektet årsrapport anno 1995.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.