Skogsharen offer för klimatförändringarna – rödlistas

Gör Skogsharen/Svenskharen en tjänst och skjut bort den invasiva arten Fälthare/Tyskhare när du ser den, gärna med den blyfria miljövänliga ammunitionen som vinner mer och mer mark för var dag som går.

Goda och nyttiga är dom med liksom det mesta närproducerade och klimartsmarta viltköttet = vinn-vinn. :)


En annan mycket viktig sak för Svenskharens väl och ve inte minst lokalt är att se till att inte Rävpopulationen är för hög genom att se till att sköta avskjutningen, en givande och spännande sysselsättning med predatorjakt utöver den att den så ack så nödvändiga viltvården tillgodoses på köpet. :)
 
Senast ändrad:
Därmed är detta ämne slutdiskuterat från min sida om det är någon som försökte odugligförklara oss jägare.

Men vänta lite nu Jonsson, för nu hänger jag inte riktigt med. Man får alltså fritt håna, kritisera och hänga ut bl.a. vegetarianer, stadsbor, jurister, ungdomar som kämpar för och bryr sig om sin framtid, miljöpartister och alla andra politiker och personer man inte håller med men man får inte ifrågasätta jägarnas kompetens och deras aktiviteter?
 
Senast ändrad:
Något som man mera ska ha i åtanke är att småviltspopulationers storlek tenderar gå i cykler, så om en art minskar i antal flertalet år i rad behöver det inte betyda att det är någon ko på isen.

Men att vara vit hare en grön vinter är ju inte helt problemfritt, men om jag inte missminner mig så var det väl en hyffsat snörik vinter norröver i år så berörd årskull fick chansen att plussa på beståndet för famtiden ?
 
Senast ändrad:
Jag har sett flera harar springa igenom trädgården, efter golfbanan bakom huset, m. fl. ställen men jag får inte ihop det att det skulle vara en minskning av jösse. Snarare en ökning.

Jag har bara sett 2 döda harar efter vägarna runt Kalix.


Det framgår ändå inte vilken typ av taxeringsmetodik och vilket statistiskt underlag du använder dig av? Hur stor andel av Sveriges yta omfattar din inventering? Mindre däggdjur taxeras i Sverige via Svensk häckfågeltaxering, där man i 100 hektar rutmönster inventerar spår och spillning av skogshare årligen. Skogsharen, liksom alla mindre däggdjur varierar naturligt en hel del, det intressanta är långsiktiga trender

 
Jägarkåren har blivit väl utbildade i kötthantering och blyrester.
Det är stor skillnad på hanteringen av viltkött idag jämfört med på 50-& 60-talet.
Ja, det var säkert ännu mycket värre med blyhalter i blodet på den tiden. Men de undersökningar som jag hänvisar till har ju gjorts i modern tid, vilket visar att bly som tar sig in i människokroppen via viltkött fortfarande är ett stort problem. Och framför allt de hundratals ton bly som jägarna sprider ut i naturen varje år och som till viss del hamnar i näringskedjorna.
Därmed är detta ämne slutdiskuterat från min sida om det är någon som försökte odugligförklara oss jägare.
Det är ju ingen som kallat er muppar än så länge i alla fall.
 
Ja, det var säkert ännu mycket värre med blyhalter i blodet på den tiden. Men de undersökningar som jag hänvisar till har ju gjorts i modern tid, vilket visar att bly som tar sig in i människokroppen via viltkött fortfarande är ett stort problem. Och framför allt de hundratals ton bly som jägarna sprider ut i naturen varje år och som till viss del hamnar i näringskedjorna.
.

Blyhalterna i blodet minskar i snitt för varje år som går, bly i bensinen var den största boven förr.
Mat på konservburk är ett annat.

 
Blyhalterna i blodet minskar i snitt för varje år som går, bly i bensinen var den största boven förr.
Mat på konservburk är ett annat.

Det gäller ju för alla, inte bara de som äter viltkött. Studierna jag hänvisar till gäller ju skillnaden mellan de som äter vilt och de som inte gör det.
 
Det gäller ju för alla, inte bara de som äter viltkött. Studierna jag hänvisar till gäller ju skillnaden mellan de som äter vilt och de som inte gör det.

Japp, dom gäller för alla.
Så bly i blodet är som du ser ett stadigt minskande samhällsproblem.
Är du orolig över din egen halt i blodet så laddar du bössan med blyfri ammunition om du inte litar fullt ut på undersökningarna
Som påvisar resultaten av att skära rent runt träffområdet och undviker tex ärtor på konservburk så är du safe.

Smart va ? ;)
 
Senast ändrad:
Ja, det var säkert ännu mycket värre med blyhalter i blodet på den tiden. Men de undersökningar som jag hänvisar till har ju gjorts i modern tid, vilket visar att bly som tar sig in i människokroppen via viltkött fortfarande är ett stort problem. Och framför allt de hundratals ton bly som jägarna sprider ut i naturen varje år och som till viss del hamnar i näringskedjorna.

Det är ju ingen som kallat er muppar än så länge i alla fall.

Källa till hundratals ton. Källa tack.
Den mesta ammon hamnar på skjutbanorna runt om i landet.
Till dagens moderna elektroniska skjutbanor får man bara använda helmantlad ammo. Jägarförbundets skjutbanor använder sig av dessa banor. Om alla har bytt ut till denna bana kan jag inte svara på men bägge banorna i Kalix o den andra i Töre har gjort det. http://sius.se/Aelgbanor.php
Sedan finns det små skjutbanor i en del byar som anv. den gamla tavlan och därmed inte har kravet på helmantald ammo.

Om vi säger att en jaktkula väger i genomsnitt 10-11 g till en älgjaktspatron så kan du roa dig med att räkna ut hur många kulor det blir.
En hagelpatron med bly väger runt 24-30 g bly. Sedan finns det hagelpatroner med stålhagel och stålhagel kan du inte anv. till alla hagelpipor.
 
Gör Skogsharen/Svenskharen en tjänst och skjut bort den invasiva arten Fälthare/Tyskhare när du ser den, gärna med den blyfria miljövänliga ammunitionen som vinner mer och mer mark för var dag som går.

Goda och nyttiga är dom med liksom det mesta närproducerade och klimartsmarta viltköttet = vinn-vinn. :)


En annan mycket viktig sak för Svenskharens väl och ve inte minst lokalt är att se till att inte Rävpopulationen är för hög genom att se till att sköta avskjutningen, en givande och spännande sysselsättning med predatorjakt utöver den att den så ack så nödvändiga viltvården tillgodoses på köpet. :)

Då får dom jaga väldigt flitigt från Dalälven och söder ut.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.