Skogsharen offer för klimatförändringarna – rödlistas

Det framgår ändå inte vilken typ av taxeringsmetodik och vilket statistiskt underlag du använder dig av? Hur stor andel av Sveriges yta omfattar din inventering? Mindre däggdjur taxeras i Sverige via Svensk häckfågeltaxering, där man i 100 hektar rutmönster inventerar spår och spillning av skogshare årligen. Skogsharen, liksom alla mindre däggdjur varierar naturligt en hel del, det intressanta är långsiktiga trender


Nu när vi har varit ute på älgjakt i en vecka och en helg så hade synts till bra med hare i skogen. Det är rapporter från både hundförare och passare, och det är bättre än vad det har varit på flera år när vi har haft harpest. Vårat vvo är på 5089 ha och delas av Kalix älv så haren kan omöjligtvis simma över till andra sidan så att den blir dubbelt observerad.
 
Nu när vi har varit ute på älgjakt i en vecka och en helg så hade synts till bra med hare i skogen. Det är rapporter från både hundförare och passare, och det är bättre än vad det har varit på flera år när vi har haft harpest. Vårat vvo är på 5089 ha och delas av Kalix älv så haren kan omöjligtvis simma över till andra sidan så att den blir dubbelt observerad.
Och jag bor mitt i skogen och har inte sett en enda skogshare under nån månad. Oavgjort alltså?
 
Skogsharen finns ju inte över hela Sverige, utan bara den norra delen. Jag har sett enstaka skogsharar i norra delen av Jönköpings län medan jag bodde där. Fältharen förekommer bara söder ut och har inte brett ut sig hit upp. Fältharen är en invasive art som borde utrotas som mårdhunden, men det är inte så lätt att utrota en viltart som fältharen.
 
Skogsharen finns ju inte över hela Sverige, utan bara den norra delen. Jag har sett enstaka skogsharar i norra delen av Jönköpings län medan jag bodde där. Fältharen förekommer bara söder ut och har inte brett ut sig hit upp. Fältharen är en invasive art som borde utrotas som mårdhunden, men det är inte så lätt att utrota en viltart som fältharen.


48 observationer av skogshare i Skåne

 
Skogsharen finns ju inte över hela Sverige, utan bara den norra delen.
Det är väl just därför den är rödlistad, den har ju varit väldigt allmän i hela Sverige. Men även om den minskar finns den fortfarande i stort sett i hela Sverige. Över 10 000 registrerade observationer i Götaland och Svealand under 2019 i Artportalen.
 
Senast ändrad:
Det är väl just därför den är rödlistad, den har ju varit väldigt allmän i hela Sverige. Men även om den minskar finns den fortfarande i stort sett i hela Sverige. Över 10 000 registrerade observationer i Götaland och Svealand under 2019 i Artportalen.

Nej, det tror jag inte!
Vad jag har läst (minns ej var) så blir den utkonkurrerad av fältharen eller hur det nu var.
Jag ska se om jag hittar någon källa till det.
Var inte förvånad om det tar ett tag för detta läste/läraren berättade om det.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.