Skarpa alternativ till Nallo

Om jag skulle köpa nytt tält idag skulle det förmodligen bli ett Nallo 3.
Här på Utsidan hör man ganska ofta att Hilleberg är överskattade och överprissatta. Om det stämmer borde det finnas högvis med konkurrenter som har bättre egenskaper men lägre pris.

Upp till bevis!
Finns det några skarpa alternativ till ett Nallo 3?
Inte tyngre, inte mindre, inte dyrare.
Gärna bättre ventilation, gärna billigare.

(Lång eller kort absid spelar ingen roll i det här läget. Det ska vara ett "riktigt" tält, helst tunnel, med sammankopplat inner-/yttertält och absid för minst 2 veckopackningar)

Nallo 3 blir nog svårslaget viktmässigt. Frisport tillverkar tält, okända för mig men kanske värda en titt? Deras "Rype 2" verkar storleksmässigt ligga någonstans mellan Nammatj 2 GT ocH 3 GT. 3,56 kg, 160 cm bredd (ytter):

Rype_bag.gif

http://www.frisport.dk/2004/NO/fjelltelt/rype.htm

Raskesven

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du har väl Helsports Rondane som är bra snarlikt, Exped likaså sedan finns NorthFace, Marmot, Macpac och Vaude i den lägre prisklassen. Grabbarna på Fjällsport i Gbg har flera av dem. Uppbyggnaden av tälten är väl lika, men det är materialval och detaljfunktioner som ger de stora prisskillnaderna. Så frågan är väl vad du ska utsätta tältet för.

mvh

Anders

bossen; sa:
Du har väl Helsports Rondane som är bra snarlikt, Exped likaså sedan finns NorthFace, Marmot, Macpac och Vaude i den lägre prisklassen. Grabbarna på Fjällsport i Gbg har flera av dem. Uppbyggnaden av tälten är väl lika, men det är materialval och detaljfunktioner som ger de stora prisskillnaderna. Så frågan är väl vad du ska utsätta tältet för.

Tältet ska utsättas för "normal" friluftsliv och fjällvandring. Men det viktiga i det här är att jag vill ha alternativ som är lika rymliga och lika lätta.

Helsport Rondane är till trängre - en decimeter lägre i innertältet (avgörande skillnad när man är 193 cm), och absiden är 40 cm kortare än Nallo 3 GT.

Expeds tält verkar för tunga, Northface verkar inte ha några 3-mans tunneltält (?), Vaudes 3-manstunnel är för tungt (däremot verkar Mark II Light intressant) osv...

Hur som helst, nån som har ett direkt alternativ som KLÅR Nallo? Hur svårt kan det vara? :)

Det kanske inte är så lätt? Att man skall titta snett på Hilleberg beror gissningsvis till stor del på att de börjar bli allför vanliga i fjällen, och vem vill ha det som alla andra har? Vara en Svensson? Usch nej, nu gäller det att hitta nya exotiska märken.

Kan erkänna att jag själv inte är helt immun mot den åkomman.

Hilllebergs priser har iofs för min del passerat gränsen till bojkott, å andra sidan behöver jag inget nytt tält heller.

Leif...

hillebergarna garvar

Jo för där har inte h-berg nått kultstatus och måste kämpa för att få en del av kakan. Då kan de inte lura folk att betala överpriser. Men i sverige är folk lättlurade och tror att det skyhöga priset är en garanti för det bästa och högsta kvalitet. Som h-bergarna måste garva åt de enorma marginalerna de har här i lättlurade sverieg.Om man nu gilalr tunneltält kan jag rekommendera macpac. Har haft ett i många år och kvaliteten är suverän.Vango spirit 300 tycker jag också är bra men för mcyket av ytan är absid men det är en smaksak. Vet inte hur de står sej mot nallo för priserna är löjligt höga på alla h-bergtält och därför har jag inte brytt mej om dem på länge.
//Hanna\\

Tja..ingen har ju provat allt. Inte jag heller. Men ett antal tält har passerat revy genom åren och enligt min mening ligger HB trot allt ganska långt fram i många avseenden. Dyrt, javisst. Men vilka kvalitetsgrejer är billiga? Jag använde Caravans tält på den tiden det begav sig. Designade av Bo Hilleberg. Suveräna tält på många sätt. Numera sover jag gott under taket på ett Keron 4 GT och har gjort det i många år. Regn, snö, fjällstormar, för barnen hemma i trädgården...det har funkat till det mesta. Rejäla utrymmen, stabilt, bra material....men visst...dyrt och tungt. Trots allt, jag är på det hela taget nöjd. Men det finns säkert fullgoda alternativ.

//P

tommy skillnaden

är att arcteryx säljs billigt i sitt hemland canada och dyrt på andra sidan jorden. h-berg säljs dyrt i sitt hemland och billigt på andra sidan klotet. arcteryx är prisvärda på hemmaplan inte här. med h-berg är det precis tvärtom.
//Hanna\\

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips