Skarpa alternativ till Nallo

Re: Smalt och Skule..

andy69; sa:
alven; sa:
Min enda invändning mot Kaitum är att jag tycker det är lite för smalt. Jag brukar lägga en hel del prylar (kläder t ex) längs tältets ytterkanter, och några extra cm är inte dumt då. Men om man upplever att ett Nallo blir för kort så är nog Kaitum klart att föredra.

Men trådfrågan kvarstår: finns det några tält som kan utmana Nallo? Jag tycker nog det när det gäller 2-manstält, men på 3-mannasidan är det svårare. Där tenderar vikten att rasa iväg, inte minst för att många då envisas med att ha en större absid (motsv GT hos HB).

Tycker du att Kaitum är Smalt??? Jag tycker att det är väldigt brett med sina 140-150cm i mitten..för att vara ett 2-manna!
Hur är det med Fjällrävens Skule 3?, väger förvisso 300g mer än Nallo:t..dom är ju något snarlika :)...

Nej jag tycker inte att Kaitum är smalt, jag tycker det är för smalt; en viss skillnad. Jag vill gärna ha de ytterligare 20 cm man får i t ex ett Nallo 3, det känns som om det är något jag nyttjar mer än den extra luftvolym Kaitum ger. Inte minst om man vill kunna använda det som 3-mannalösning då och då...

Vad jag inte förstår (eller, jo, det gör jag, men det stör mig i alla fall) är att HB envisas med att inte ha samma ventliationslösning på Nallo som på Nammatj, tror inte att viktskillnaden är stor jämfört m nuvarande dragkedjelösning.

Martins inledande fråga kvarstår alltså... skarpa alternativ till Nallo 3...

EDIT:
Fjällrävens Skule var intressant -- men prisskillnaden var inte så stor att jag tycker att den motiverar mig att bära 250 g extra ;)
[Ändrat av alven 2006-11-10 kl 08:59]
 
Jag är i valet och kvalet.
Jag fick ett presentkort på ett tält i födelsedagspresent. Sedan tidigare har vi ett Unna och ett Haglöfs tripple peak. Dessa två tycker jag är två bra komplement men vi är eventuellt ute efter ett Nammatj 3GT som ersättare för haglöfs tältet.
 
Loranga; sa:
Jag är i valet och kvalet.
Jag fick ett presentkort på ett tält i födelsedagspresent. Sedan tidigare har vi ett Unna och ett Haglöfs tripple peak. Dessa två tycker jag är två bra komplement men vi är eventuellt ute efter ett Nammatj 3GT som ersättare för haglöfs tältet.

Mejla mig om du kan tänka dig ett Nammatj 3GT använt cirka 10 dagar. Dvs absolut nyskick.


ps. kommer vara bortrest i helgen, men tältet finns ju i Östersund för påseende till veckan. ds
[Ändrat av öringen 2006-11-10 kl 09:33]
 
Re: Re: Smalt och Skule..

alven; sa:
Fjällrävens Skule var intressant -- men prisskillnaden var inte så stor att jag tycker att den motiverar mig att bära 250 g extra ;)

Jag har för mig att jag tidigare räknade ut att Skule är procentuellt lika mycket billigare som det är tyngre jämfört med Nallo.
Men det kan ju finnas andra fördelar, till exempel ventilation.

Tyvärr har jag ju nu insett att Nallo nog går bort för att det är för kort. Mitt Haglöfs Twin Peak med samma konstruktion är 230 cm långt, och jag kan inte ha kortare än så med spetsig fot.

Vill jag ha ett tvåmanstält köper jag ett Tarptent Double Rainbow, inte ett Kaitum som väger över det dubbla.
För familjevandringar behövs dock ett bredare, och då blir det plötsligt ganska tomt på marknaden om man vill ha Nallo-vikt (och -komfort).
 
tigertamjaren; sa:
Slänger in en uppstickare, Lightwave T1 Cylq

t1-cylq_tent.jpg


Vikt: 1,77 kilo
Pris: c.a. 5000:-

http://www.lightwave.uk.com/t1cylq.html

t1_cylq_dimensions.gif


Lightwave har även billigare tält som kostar betydligt mindre (kanske mer passande här egentligen), exempelvis T1 Trek som väger 2,4 kilo och kostar c.a. 2.600:- (från UK).

Är det nån som har erfarenhet av Lightwaves tält? De har en hel del spännande modeller, och en bra idé med sin "moduldesign" (kolla på hemsidan). Dock ser det ut som om det handlar om lösa yttertält, vilket ju vore ett kraftig minus...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.