Skarpa alternativ till Nallo

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Nordesjö; sa:
alven; sa:
Spana in Terra Novas Laser-serie... Laserlarge 2 (närmast ett Nallo 2 GT) väger in på 2,15 kg...

Helt klart ett alternativ till tvåmans-Nallo - bra vikt!
Lika saftigt pris som Hilleberg, dock.

Men det kan ju vara skönt att bara rebella lite :)

Det finns en del andra märken som levererar i samma klass tycker jag. Kolla t ex Jack Wolfskins Last Resort II RT (2250 g, men min erfarenhet av JW säger iofs att den siffran kommer öka när man lägger tältet på vågen...)

Kanske håller HB på att tappa lite mark på UL-sidan?

Själv vill jag hitta ett skarpt alternativ till Nallo 3...

Martin..

Med dina 193cm skulle jag rekomendera ett HB Kaitum. Är själv 189cm och gillar Inte när man ligger i ett vanligt sluttande tält, att fötterna eller huvut har direktkontakt med tältduken :-(, vilket jag slipper med Kaitum:et.. Två mindre absider-perfekt, dumpa ryggorna i ena, in-utgång/matlagning i andra. Samt att det och Keron har bästa ventilation iom att sidorna går att vika undan helt(2006 års modeller)!

Vikten ligger på 2.7kg, i högsta laget för ett 2-mans men komforten är Outstanding!

//Anders

Min enda invändning mot Kaitum är att jag tycker det är lite för smalt. Jag brukar lägga en hel del prylar (kläder t ex) längs tältets ytterkanter, och några extra cm är inte dumt då. Men om man upplever att ett Nallo blir för kort så är nog Maitum klart att föredra.

Men trådfrågan kvarstår: finns det några tält som kan utmana Nallo? Jag tycker nog det när det gäller 2-manstält, men på 3-mannasidan är det svårare. Där tenderar vikten att rasa iväg, inte minst för att många då envisas med att ha en större absid (motsv GT hos HB).

Re: Re: Martin..

öringen; sa:
/ångrar köpet av ett Nammatj 3GT i djupet av min svarta själ som nu inget hellre önskar än ett Kaitum...jo möjligen mera snö då :)

Tjaa, utan denna typ av bekännelser kunde ju andrahandsvärdet på ett Nammatj 3 GT fortfarande ha varit rimligt högt ;)

Smalt och Skule..

alven; sa:
Min enda invändning mot Kaitum är att jag tycker det är lite för smalt. Jag brukar lägga en hel del prylar (kläder t ex) längs tältets ytterkanter, och några extra cm är inte dumt då. Men om man upplever att ett Nallo blir för kort så är nog Kaitum klart att föredra.

Men trådfrågan kvarstår: finns det några tält som kan utmana Nallo? Jag tycker nog det när det gäller 2-manstält, men på 3-mannasidan är det svårare. Där tenderar vikten att rasa iväg, inte minst för att många då envisas med att ha en större absid (motsv GT hos HB).

Tycker du att Kaitum är Smalt??? Jag tycker att det är väldigt brett med sina 140-150cm i mitten..för att vara ett 2-manna!
Hur är det med Fjällrävens Skule 3?, väger förvisso 300g mer än Nallo:t..dom är ju något snarlika :)...

Snö o kyla!

öringen; sa:
andy69; sa:
Vikten ligger på 2.7kg, i högsta laget för ett 2-mans

Herregud människa, vad begär du? ;)

/ångrar köpet av ett Nammatj 3GT i djupet av min svarta själ som nu inget hellre önskar än ett Kaitum...jo möjligen mera snö då :)

Nema problema, öringen! Kom upp och campa med mig på ett par veckor så ska du få både snö och kyla.. Redan nu ligger det ca 30cm snö och tempen ligger på sisådär -7 till -14 på nätterna :)!

Re: Re: Re: Martin..

Loranga; sa:
öringen; sa:

Warum?

Därför att snö är skoj haha :)
Kaitum väger drygt 1 kilo mindre och har två absider... lite mindre utrymme visserligen men vi är bara 2 personer och en liten hund så det räcker iaf
[Ändrat av öringen 2006-11-10 kl 07:54]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips