Skarpa alternativ till Nallo

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Nordesjö; sa:
alven; sa:
Spana in Terra Novas Laser-serie... Laserlarge 2 (närmast ett Nallo 2 GT) väger in på 2,15 kg...

Helt klart ett alternativ till tvåmans-Nallo - bra vikt!
Lika saftigt pris som Hilleberg, dock.

Men det kan ju vara skönt att bara rebella lite :)

Det finns en del andra märken som levererar i samma klass tycker jag. Kolla t ex Jack Wolfskins Last Resort II RT (2250 g, men min erfarenhet av JW säger iofs att den siffran kommer öka när man lägger tältet på vågen...)

Kanske håller HB på att tappa lite mark på UL-sidan?

Själv vill jag hitta ett skarpt alternativ till Nallo 3...
 
Martin..

Med dina 193cm skulle jag rekomendera ett HB Kaitum. Är själv 189cm och gillar Inte när man ligger i ett vanligt sluttande tält, att fötterna eller huvut har direktkontakt med tältduken :-(, vilket jag slipper med Kaitum:et.. Två mindre absider-perfekt, dumpa ryggorna i ena, in-utgång/matlagning i andra. Samt att det och Keron har bästa ventilation iom att sidorna går att vika undan helt(2006 års modeller)!

Vikten ligger på 2.7kg, i högsta laget för ett 2-mans men komforten är Outstanding!

//Anders
 
Min enda invändning mot Kaitum är att jag tycker det är lite för smalt. Jag brukar lägga en hel del prylar (kläder t ex) längs tältets ytterkanter, och några extra cm är inte dumt då. Men om man upplever att ett Nallo blir för kort så är nog Maitum klart att föredra.

Men trådfrågan kvarstår: finns det några tält som kan utmana Nallo? Jag tycker nog det när det gäller 2-manstält, men på 3-mannasidan är det svårare. Där tenderar vikten att rasa iväg, inte minst för att många då envisas med att ha en större absid (motsv GT hos HB).
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Re: Re: Martin..

öringen; sa:
/ångrar köpet av ett Nammatj 3GT i djupet av min svarta själ som nu inget hellre önskar än ett Kaitum...jo möjligen mera snö då :)

Tjaa, utan denna typ av bekännelser kunde ju andrahandsvärdet på ett Nammatj 3 GT fortfarande ha varit rimligt högt ;)
 
Smalt och Skule..

alven; sa:
Min enda invändning mot Kaitum är att jag tycker det är lite för smalt. Jag brukar lägga en hel del prylar (kläder t ex) längs tältets ytterkanter, och några extra cm är inte dumt då. Men om man upplever att ett Nallo blir för kort så är nog Kaitum klart att föredra.

Men trådfrågan kvarstår: finns det några tält som kan utmana Nallo? Jag tycker nog det när det gäller 2-manstält, men på 3-mannasidan är det svårare. Där tenderar vikten att rasa iväg, inte minst för att många då envisas med att ha en större absid (motsv GT hos HB).

Tycker du att Kaitum är Smalt??? Jag tycker att det är väldigt brett med sina 140-150cm i mitten..för att vara ett 2-manna!
Hur är det med Fjällrävens Skule 3?, väger förvisso 300g mer än Nallo:t..dom är ju något snarlika :)...
 
Snö o kyla!

öringen; sa:
andy69; sa:
Vikten ligger på 2.7kg, i högsta laget för ett 2-mans

Herregud människa, vad begär du? ;)




/ångrar köpet av ett Nammatj 3GT i djupet av min svarta själ som nu inget hellre önskar än ett Kaitum...jo möjligen mera snö då :)

Nema problema, öringen! Kom upp och campa med mig på ett par veckor så ska du få både snö och kyla.. Redan nu ligger det ca 30cm snö och tempen ligger på sisådär -7 till -14 på nätterna :)!
 
Re: Re: Re: Martin..

Loranga; sa:
öringen; sa:
/ångrar köpet av ett Nammatj 3GT i djupet av min svarta själ som nu inget hellre önskar än ett Kaitum...jo möjligen mera snö då :)

Warum?

Därför att snö är skoj haha :)
Kaitum väger drygt 1 kilo mindre och har två absider... lite mindre utrymme visserligen men vi är bara 2 personer och en liten hund så det räcker iaf
[Ändrat av öringen 2006-11-10 kl 07:54]
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.