Skarpa alternativ till Nallo

Om jag skulle köpa nytt tält idag skulle det förmodligen bli ett Nallo 3.
Här på Utsidan hör man ganska ofta att Hilleberg är överskattade och överprissatta. Om det stämmer borde det finnas högvis med konkurrenter som har bättre egenskaper men lägre pris.

Upp till bevis!
Finns det några skarpa alternativ till ett Nallo 3?
Inte tyngre, inte mindre, inte dyrare.
Gärna bättre ventilation, gärna billigare.

(Lång eller kort absid spelar ingen roll i det här läget. Det ska vara ett "riktigt" tält, helst tunnel, med sammankopplat inner-/yttertält och absid för minst 2 veckopackningar)
 
Du har väl Helsports Rondane som är bra snarlikt, Exped likaså sedan finns NorthFace, Marmot, Macpac och Vaude i den lägre prisklassen. Grabbarna på Fjällsport i Gbg har flera av dem. Uppbyggnaden av tälten är väl lika, men det är materialval och detaljfunktioner som ger de stora prisskillnaderna. Så frågan är väl vad du ska utsätta tältet för.

mvh

Anders
 
bossen; sa:
Du har väl Helsports Rondane som är bra snarlikt, Exped likaså sedan finns NorthFace, Marmot, Macpac och Vaude i den lägre prisklassen. Grabbarna på Fjällsport i Gbg har flera av dem. Uppbyggnaden av tälten är väl lika, men det är materialval och detaljfunktioner som ger de stora prisskillnaderna. Så frågan är väl vad du ska utsätta tältet för.

Tältet ska utsättas för "normal" friluftsliv och fjällvandring. Men det viktiga i det här är att jag vill ha alternativ som är lika rymliga och lika lätta.

Helsport Rondane är till trängre - en decimeter lägre i innertältet (avgörande skillnad när man är 193 cm), och absiden är 40 cm kortare än Nallo 3 GT.

Expeds tält verkar för tunga, Northface verkar inte ha några 3-mans tunneltält (?), Vaudes 3-manstunnel är för tungt (däremot verkar Mark II Light intressant) osv...

Hur som helst, nån som har ett direkt alternativ som KLÅR Nallo? Hur svårt kan det vara? :)
 
Det kanske inte är så lätt? Att man skall titta snett på Hilleberg beror gissningsvis till stor del på att de börjar bli allför vanliga i fjällen, och vem vill ha det som alla andra har? Vara en Svensson? Usch nej, nu gäller det att hitta nya exotiska märken.

Kan erkänna att jag själv inte är helt immun mot den åkomman.


Hilllebergs priser har iofs för min del passerat gränsen till bojkott, å andra sidan behöver jag inget nytt tält heller.

Leif...
 
hillebergarna garvar

Jo för där har inte h-berg nått kultstatus och måste kämpa för att få en del av kakan. Då kan de inte lura folk att betala överpriser. Men i sverige är folk lättlurade och tror att det skyhöga priset är en garanti för det bästa och högsta kvalitet. Som h-bergarna måste garva åt de enorma marginalerna de har här i lättlurade sverieg.Om man nu gilalr tunneltält kan jag rekommendera macpac. Har haft ett i många år och kvaliteten är suverän.Vango spirit 300 tycker jag också är bra men för mcyket av ytan är absid men det är en smaksak. Vet inte hur de står sej mot nallo för priserna är löjligt höga på alla h-bergtält och därför har jag inte brytt mej om dem på länge.
//Hanna\\
 
Tja..ingen har ju provat allt. Inte jag heller. Men ett antal tält har passerat revy genom åren och enligt min mening ligger HB trot allt ganska långt fram i många avseenden. Dyrt, javisst. Men vilka kvalitetsgrejer är billiga? Jag använde Caravans tält på den tiden det begav sig. Designade av Bo Hilleberg. Suveräna tält på många sätt. Numera sover jag gott under taket på ett Keron 4 GT och har gjort det i många år. Regn, snö, fjällstormar, för barnen hemma i trädgården...det har funkat till det mesta. Rejäla utrymmen, stabilt, bra material....men visst...dyrt och tungt. Trots allt, jag är på det hela taget nöjd. Men det finns säkert fullgoda alternativ.

//P
 
tommy skillnaden

är att arcteryx säljs billigt i sitt hemland canada och dyrt på andra sidan jorden. h-berg säljs dyrt i sitt hemland och billigt på andra sidan klotet. arcteryx är prisvärda på hemmaplan inte här. med h-berg är det precis tvärtom.
//Hanna\\
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.