Skarpa alternativ till Nallo

vad det gäller dethär med tältkvalite så verkar ju ingen bry sig om duken? Är det bara jag som har noja mot tält som läcker som ett såll. Hillebergtälten vi hade i lumpen stod emot regn i en vecka i sträck och jag uppfattar inte det som att många tält gör det.

Vilka billiga tält har ni erfarenhet av som kan stå emot regn ordentligt, vare sig det regnar uppifrån eller nerifrån, framifrån eller bakifrån? Jag leter verkligen efter tält som e billigare än HB, men jag betalar gärna lite extra om jag vet att det kommer att hålla mot regn.

Vänligen:
Andreas M
 
Hilleberg prisvärt!

Eftersom det inte tycks vara "Inne" att vara positiv till Hilleberg tänker jag vara det. ;)

När jag kollade på tält för ett antal år sedan så var det inte materialkvalité som var intressant i första hand..utan låg vikt,bra detaljer och enkel uppsättning(väl genomtänkt)..att det märks att den som konstruerat tältet använder det på samma sätt som jag.Valet föll på hb.
Däremot använde jag och ett par kompisar under flera år ett tält köpt på OBS...liknade mest ett Namatj3GT och funkade alldeles utmärkt.Efter 10 år började duken rämna lite här o där(solljuset) Helt ok tycker jag,för ett tält som kostade ca. 1000lappen

För något år sedan fanns detta tält att köpa..vet inte om det finns nu. Defenitivt ett alternativ till Nallo3 GT...tror att märket var Wig-Wam eller nåt sånt.
 
Men är det inte så här, kära frågeställare, att Hillebergs kvalitet ytterst sällan ifrågasätts? Så har jag uppfattat det många, långa och ganska roliga tältdebattarena på utsidan. Det är tydligt och klart att HB-tälten är bra.

I frågasättandet brukar väl gälla priset, och det vettiga i att rekommendera HB till alla som frågar efter billiga tält?

Gav någon mig ett skulle jag mer än gärna använda det, men köpa? Brukar sova i en kompis HB och det är fina tält.

Blev lite dumt inlägg kanske för jag kan inte svara på din fråga. Har ytterst dålig koll på märken och modeler. Tenderar att använda det jag har utan att reflektera så mycket...

Fridens!

Anders

Hmm...vad surrigt det blev det här... Sorry!=)
 
Skillnader och likheter Johanna

Du har helt rätt i att skillnaden är att t.ex. Arceteryx är billiga i sitt hemland och dyra här. Håller helt med. Likheten är att vi här tycks vara beredda att betala mer här för samma produkter. Det var det fenomenet jag ämnade belysa.

/Tommy
 
Nordesjö; sa:
Hur som helst, nån som har ett direkt alternativ som KLÅR Nallo? Hur svårt kan det vara? :)

Fjällrävens Skule-tält har du antagligen sett? Skule R/S 3 väger (antagligen iaf - Fjällräven är luddiga med viketn på sin sida tycker jag) 2.75 kg mot Nallos 2.4, är lite kortare och lägre invändigt (typ 5 cm), men har större absid. Nu har jag dock inte använt något av tälten, så jag vet inte hur de är skurna i verkligheten. Men Skule kostar ju typ 800 kr mindre. Är själv intresserad av Skule/Akka-tälten. Åsikter välkomnas varmt!
 
Vägde just mitt Nallo 4,
2886g det är rätt ok för ett 4 mans tält.
Tror att man ska kolla lite på rivstyrkan hos dukarna samt enkelheten att sätta upp H-berg innan man sågar.
Jag håller med att de är dyra men funktionen är topp.
Har haft tältet i 15-20 år och det ser ut som nytt fortfarande.
/Mattias
 
Tummen ner för Akka

Ska du använda ditt tält mycket och inte gillar att bära tungt bör du undvika Fjällräven Akka.

Bökigt att sätta upp (jmf. med ex. Hb). De två jag bott i har tenderat gå isär i sömmarna efter lättare ansträngning.

Dessutom dyra för det man får.

/Per

millimeter; sa:
Nordesjö; sa:
Hur som helst, nån som har ett direkt alternativ som KLÅR Nallo? Hur svårt kan det vara? :)

Fjällrävens Skule-tält har du antagligen sett? Skule R/S 3 väger (antagligen iaf - Fjällräven är luddiga med viketn på sin sida tycker jag) 2.75 kg mot Nallos 2.4, är lite kortare och lägre invändigt (typ 5 cm), men har större absid. Nu har jag dock inte använt något av tälten, så jag vet inte hur de är skurna i verkligheten. Men Skule kostar ju typ 800 kr mindre. Är själv intresserad av Skule/Akka-tälten. Åsikter välkomnas varmt!
 
I somras tältade vi några dagar på en höjd vid Välijokk. Vi hade bland annat ett Nallo och mitt Marmot-fortress och ett tag blåste det i riktigt rejält i dalgången. Svårt att uppskatta hur mycket men det var svårt att gå obehindrat och upprätt när det friskade i. Det vi noterade var att Nallot fladdrade en hel del i vinden och det kändes nästan som om det skulle blåsa bort. Marmot-tältet var helt tyst och det syntes knappt på det att det blåste. Båda tälten var uppställda i vindriktningen och var utspända och väl "ankrade".
Förmodligen var det ingen fara för Nallot men skillnaden i vindstabilitet var påtaglig och jag kan lätt säga vilket av dom jag valt att sova i om det hade blåst ännu mer. Tyvärr är skillnaden i vikt även påtaglig då mitt Marmot väger 1,5 kg mer och är mindre.
Jag brukar kritisera HB då och då, men det är främst när man framhåller att de är bäst och ofelbara under alla förhållanden vilket jag inte håller med om. Nallo är dock ett riktigt bra och lätt allroundtält med stor absid och jag skulle gärna ha ett som komplement till mitt kupoltält, särskilt under fisketurer då all utrustning gör det viktigt att hålla nere vikten samt pga den härliga absiden.

/David
 
mattiasj; sa:
Vägde just mitt Nallo 4,
2886g det är rätt ok för ett 4 mans tält.
Tror att man ska kolla lite på rivstyrkan hos dukarna samt enkelheten att sätta upp H-berg innan man sågar.
Jag håller med att de är dyra men funktionen är topp.
Har haft tältet i 15-20 år och det ser ut som nytt fortfarande.
/Mattias

Hur många dagar ute i fält blir det, 300 - 500, eller?
 
Re: Tummen ner för Akka

Luffarn; sa:
Ska du använda ditt tält mycket och inte gillar att bära tungt bör du undvika Fjällräven Akka.

Bökigt att sätta upp (jmf. med ex. Hb). De två jag bott i har tenderat gå isär i sömmarna efter lättare ansträngning.

Dessutom dyra för det man får.

Vad gäller vikten så väger Akka bara drygt hälften av vad mitt nuvarande tält gör (ett gammalt ryggås designat av - jo, Bo Hilleberg ;)..). Upp till 3 kg tycker jag inte är något problem, även om det naturligtvis aldrig är fel med lite lättare grejer.

Mitt nuvarande tält är ett h-e att sätta upp, och köper jag nytt vill jag slippa böka. Om Akka är svårhanterat är det en klar nackdel.

Men samtidigt som Hillebergtälten (dvs Nallo, Nammatj) verkar toppen är de ruskigt dyra. Om man helt enkelt inte har pengarna så hjälper det inte att det är en god investering etc.. :/ Har tyvärr hört att Nallo är lite väl kort för en lång person. Nån som kan bekräfta?

Tack för tipsen!
 
Fortfarande inga förslag?!

Jag köpte av blandade skäl ett Nallo3 för ett par år sedan (ett "oGT", men den nya modellen). Jag såg framemot att någon skulle kunna prestera fram ett förslag enligt Martins krav. (Så att jag kunde jämföra och "dregla" lite för skojs skull.)

Men man finner ju noll förslag. (Dock en del inspirerande, väsentliga, oväsenliga, kända och okända åsikter.)

Är det INGEN som har ett förslag matchar Nallo3 enligt Martins förslag?

Var är du min namne, du torde väl ha rotat runt en del? Inget att rapportera, Patric?

(Jo, jag tycker också att det är dyrt och att man får vara förbannad över det och att det ofta så att H-bergrekommendation kommer lite väl snabbt och "olyhört". Men nu har vi ju faktiskt en skarp fråga...)

Tjing!
Patric
 
nils73; sa:
Børgefjell Light 3, vikt: ca. 2,7 kg. 300 gram tyngre men större.

700 g tyngre, väl? (Netto 2,7 - Nallos nettovikt är 2,0) Det är ganska mycket.

Det är 10 cm längre, vilket i och för sig kan vara avgörande. Men det är ändå för tungt.

---

Apropå priser (vilket i min fråga är ganska oviktigt, det räcker att tältet är en tia billigare än Nallo) så ligger övriga svenska märken inte långt efter Hilleberg. Haglöfs och Fjällrävens tält är ungefär lika mycket billigare som de är tyngre, om man säger så.

---

Macpac är en intressant producent, de verkar göra vettiga grejer. Vilket av deras tält är ett alternativ till Nallo 3?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.