Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ja, det rinner en bäck där nere i dalgången. Ett litet tillflöde till Vramsån. Platsens namn säger en del om topografin; "backsluttning", typ. Men skulle också kunna tolkas som att ha något med gammaldags slåtterbruk att göra.
Dnn var svår så vi för väl börja gaffla oss in och kankse krysspejla.
Närmar vi oss omajg gissar på Forsakar vid Degeberga, även om det är ett vattenfall och inte en gård.
Degerberga är också ett par mil bort (fågelvägen). Ja, den här var nog lite väl svår. Platsen jag sökte är Liarum, i närheten av metropolen Linderöd. Bifogar bild från Google maps.
@Le Troglodyte (David) kom närmast med sin gissning. Han får gärna ta över och bjuda på en ny skånsk kluring!
Tornmodellen påminner om det som står vid Lerduvedungen (utsikt mot Araslövssjön) på södra Näsby fält, vid Kistianstad högskola (fd regementet P6) några km norr om Kristianstad men vill minnas att det inte är björkskog där så jag tror nog inte det är där ändå, men gissar friskt.
Tror tornmodellen finns på många ställen.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
1 kommentar
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...