Skadad Karbin

Hur vet man när man inte bör använda en karnin mer? Jag tappade en karbin från en klippa typ 6m den studsade på klippan och landade på småsten...(det syns inga yliga skader) Bör man unvika att använda den helt eller hur känsliga är dom?
 
Släng den...

Släng den, eller märk den på nåt sätt så att du inte använder den att klättra med. Det går ju alltid att använda den till nåt annat, men absolut inte till klättring.
Man ser ju inte om den blivit "invärtes" skadad på nåt sätt så jag skulle aldrig våga lita på den.

Jörgen
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Man brukar prata om mikrosprickor, små sprickor som du inte ser men som gör karbinen mycket svagare och farlig att klättra på. Man kan låta genomlysa mtrl men det kostar nästan mer än att köpa en ny, så släng den!
 
the bit about not using biners that have been dropped long distances due to unseeable damage being done. This is, for the most part, bogus. Probably in relation to microcracks or whatever...BD did pull testing on biners dropped from el-cap, and found they broke at or above thier rated strength every time unless they had obvious visible damage. From a mtealurgy standpoint, even hardened aluminum is pretty soft, and invisible, hairline, micro, or whatever cracks are darn near impossible to form. The metal will deform prior to cracking, or becomming internally and invisibly damaged to the extent of failure.

BD = Black Diamond.

Någon som kan hitta en länk till Black Diamonds test? Eller kan vi få en åsikt av Spacemonkey?
 
Men hallå, det blir ju himla dyrt ifall man tappar sina karbiner på Häggsta och sedan måste släppa ned dem från El Cap...

(Beträffande den mer tekniska betraktelsen av fenomenet mikrosprickor låter den korrekt, men det är naturligtvis så att ingen vågar ställa sig upp och säga att det aldrig kan uppstå fatala mikrosprickor...
Argumentet att livet hänger på detta, och att även trygghetskänslan har sitt värde är ju som vanligt hopplöst oantastligt.)
 
Det kanske finns en marknad för en liten pryl (hydraulik?) med vars hjälp man själv kan provbelasta suspekt utrustning, t ex tappade karbiner eller gamla wirekilar.
 
Det låter ungefär lika smart som den här roliga historien om norrmannen som provade alla tändstickorna för att vara säker på att de fungerade.

Hållfasthetsprovning är nästan alltid förstörande, även om den inte leder till brott så kommer materialet att försvagas.
 
mellpat; sa:
Det kanske finns en marknad för en liten pryl (hydraulik?) med vars hjälp man själv kan provbelasta suspekt utrustning, t ex tappade karbiner eller gamla wirekilar.


Kanon Ska fixa en sån.

Då kan jag belasta mina grejer och kolla när dom brister. Då vet jag om dom var ok eller inte. :)


Crap han han före... :(
 
All provning är ju inte förstörande. I det här fallet vet man ju att det specifikt är sprickor man är ute efter. Skulle kunna tänka mig att det går att kolla med nån förhållandevis enkel apparat för att kolla egenfrekvensen. Frågan är bara vad som egentligen händer med den vid mikrosprickor... Möjligen kan det göras rätt enkelt om man alltid har en referensartikel. Fast grinden kommer att vara ett problem... Njaä, ingen bra idé ändå kanske.
 
Jag är inte smart - läser bara och tar till mig vad seriösa skribenter skriver i t ex andra trådar. Mezzner vet vad "töjningshärdning" är. :)

Spacemonkey (Pierre Olsson) skrev i tråden om rapidlänkar
"Har du en ny Camalot hängandes i selen så har den alltså provdragits till minst halva brottsstyrkan innan den paketerades och såldes till dig"
 
Jag har fått lära mig att kassera tappad utrustning, så jag gör det hellre en gång för mycket än för lite.

Men hur gör ni rutinerade klättrare? Hur resonerar ni?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips