En vanlig Brun läder känga

Jag har lagt mer tid än jag ens vill erkänna till mig själv på att försöka hitta en brun(cognac/fudge) halvhög läder känga som enbart har läder på insidan av kängan och är överlag gjord in en sund och hållbar konstruktion.

Hanwag Men's Kofel Mid Special Edition

är det närmaste jag hittat än så länge, den har dock trots avsaknad av info om detta något syntetiskt mesh material på insidan av plösen samt något ytterst tveksamt textil material mellan plösen och kängan som ser ut att ha en begränsad livslängd.
Annars är detta helt rätt utseende med mera för den typen av känga jag letar efter.

Denna känga jag letar efter är avsedd att användas även under varmare klimat så gärna att den är en-lagers eller relativt tunn/väl ventilerad överlag. Behöver även ha ett respektabelt mönsterdjup på sulan så man får grepp på varierande ytor.

Jag har tidigare blivit rekommenderad Jim Green kängor här på forumet och dom verkar ha en del av det jag vill ha av en känga men jag tycker tyvärr att dom ser ut som clownskor vilket görs värre med min stora sko storlek.
Kan ändå tänka mig en Jim green sko om det är någon här som starkt kan rekommendera dom och vet någon bra återförsäljare.

Alla tips om kängor som ser ut som denna Hanwag Men's Kofel mid, är Helt läder fodrad eller inget foder alls, funkar iallafall till viss del under sommaren och har enbart "riktiga material"(gärna riktig gummi för sulan med) tas tacksamt emot.

Jag tänker direkt på den känga Lundhags tillverkade för några år sedan, som är vad du efterfrågar, och hittade denna tråd om alternativ. Du kan ju kika om det nämns något där.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Red Wings borde ha något du efterfrågar kanske.
Är vi inne på hanwag skulle jag slå ett slag för Stüben II. Har inga textildetaljer dock har den något form av skumfoder för bekvämligheten. Annars som ovan skriver. Tjakke eller annan civil modell från Lundhags, kolla i Järpen eller insjö-butiken.

Jag tänker direkt på den känga Lundhags tillverkade för några år sedan, som är vad du efterfrågar, och hittade denna tråd om alternativ. Du kan ju kika om det nämns något där.

Det fanns en hel del bra tips i den tråden, tackar.
Dom flesta länkarna är dock ej längre i bruk tyvärr,
Skråmträsk hade en känga som verkar ha allt som efterfrågas men den ligger på över 5k så ska kolla några varv till innan efter något i en snäppet lägre prisklass.

...

This boot I'm looking for is intended for use in warmer climates, so it's best to have a single-layer or relatively thin/well-ventilated upper. It also needs to have a respectable tread depth on the sole so you can grip a variety of surfaces.

...
(sorry for English language)
If I understand your intention right, you are looking for something similar to desert hiking boots.
For this purpose, I'm using UNO military desert boots that are made of leather and canvas.
The boots I have are made by a local company, I don't think they are selling to Sweden:

1779877474900.png

But many armies are using similar boots, one typical name for this is pallabrousse. You may google this and find an outfitter or army shop selling such stuff.

Hanwag Lhasa II - Vandringskängor Herr | Handla fraktfritt | Bergfreunde https://share.google/1vuGZE18f6FryOE4z har jag skaffat själv rätt nyligen.

Liksom i de du föreslog finns det nån slags nätliknande syntettyg på insidan av plösen, annars skinn/läder både på innersulans ovansida, foder och ovanläder.

När jag googlade dök dessa upp Militärkänga M77 - Beprövad kvalitet - Breda och stora modeller – TJÅKKO Shoes & Adventure https://share.google/aubMIIWqEiTcfgMhl
Jag vet inget mera om dem än vad som står i den länkade texten men det verkar stämma med din kravspec.

Thure

Senast ändrad:

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.