Skadad Karbin

Hur vet man när man inte bör använda en karnin mer? Jag tappade en karbin från en klippa typ 6m den studsade på klippan och landade på småsten...(det syns inga yliga skader) Bör man unvika att använda den helt eller hur känsliga är dom?
 
Släng den...

Släng den, eller märk den på nåt sätt så att du inte använder den att klättra med. Det går ju alltid att använda den till nåt annat, men absolut inte till klättring.
Man ser ju inte om den blivit "invärtes" skadad på nåt sätt så jag skulle aldrig våga lita på den.

Jörgen
 
Man brukar prata om mikrosprickor, små sprickor som du inte ser men som gör karbinen mycket svagare och farlig att klättra på. Man kan låta genomlysa mtrl men det kostar nästan mer än att köpa en ny, så släng den!
 
the bit about not using biners that have been dropped long distances due to unseeable damage being done. This is, for the most part, bogus. Probably in relation to microcracks or whatever...BD did pull testing on biners dropped from el-cap, and found they broke at or above thier rated strength every time unless they had obvious visible damage. From a mtealurgy standpoint, even hardened aluminum is pretty soft, and invisible, hairline, micro, or whatever cracks are darn near impossible to form. The metal will deform prior to cracking, or becomming internally and invisibly damaged to the extent of failure.

BD = Black Diamond.

Någon som kan hitta en länk till Black Diamonds test? Eller kan vi få en åsikt av Spacemonkey?
 
Men hallå, det blir ju himla dyrt ifall man tappar sina karbiner på Häggsta och sedan måste släppa ned dem från El Cap...

(Beträffande den mer tekniska betraktelsen av fenomenet mikrosprickor låter den korrekt, men det är naturligtvis så att ingen vågar ställa sig upp och säga att det aldrig kan uppstå fatala mikrosprickor...
Argumentet att livet hänger på detta, och att även trygghetskänslan har sitt värde är ju som vanligt hopplöst oantastligt.)
 
Det kanske finns en marknad för en liten pryl (hydraulik?) med vars hjälp man själv kan provbelasta suspekt utrustning, t ex tappade karbiner eller gamla wirekilar.
 
Det låter ungefär lika smart som den här roliga historien om norrmannen som provade alla tändstickorna för att vara säker på att de fungerade.

Hållfasthetsprovning är nästan alltid förstörande, även om den inte leder till brott så kommer materialet att försvagas.
 
mellpat; sa:
Det kanske finns en marknad för en liten pryl (hydraulik?) med vars hjälp man själv kan provbelasta suspekt utrustning, t ex tappade karbiner eller gamla wirekilar.


Kanon Ska fixa en sån.

Då kan jag belasta mina grejer och kolla när dom brister. Då vet jag om dom var ok eller inte. :)


Crap han han före... :(
 
All provning är ju inte förstörande. I det här fallet vet man ju att det specifikt är sprickor man är ute efter. Skulle kunna tänka mig att det går att kolla med nån förhållandevis enkel apparat för att kolla egenfrekvensen. Frågan är bara vad som egentligen händer med den vid mikrosprickor... Möjligen kan det göras rätt enkelt om man alltid har en referensartikel. Fast grinden kommer att vara ett problem... Njaä, ingen bra idé ändå kanske.
 
Jag är inte smart - läser bara och tar till mig vad seriösa skribenter skriver i t ex andra trådar. Mezzner vet vad "töjningshärdning" är. :)

Spacemonkey (Pierre Olsson) skrev i tråden om rapidlänkar
"Har du en ny Camalot hängandes i selen så har den alltså provdragits till minst halva brottsstyrkan innan den paketerades och såldes till dig"
 
Jag har fått lära mig att kassera tappad utrustning, så jag gör det hellre en gång för mycket än för lite.

Men hur gör ni rutinerade klättrare? Hur resonerar ni?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Yokophono Skadad AC-led Klättring allmänt 5
Pandan Twin Gate Karbin Klättring allmänt 17
Gabbi_ Skillnad gradering Klättercentret vs. Karbin? Klättring allmänt 23
lyckegard Karbin - Skylotec Gripzone Klättring allmänt 7
Iggle Karbin för säkring Klättring allmänt 9
SWEPADDLER Karbin som passar i en Petzl Pirana? Klättring allmänt 7
hebbe Farligt att fixera karbin i slinga med gummisnodd Klättring allmänt 8
Mike C Finns karbin som håller sig öppen? Klättring allmänt 4
Petri Niemelä karbin"placering" vid säkring Klättring allmänt 11
lobo2me 8-ögla o karbin för att fira på ena tampen av ett dubbelrep Klättring allmänt 12
ratfink Tappad karbin..? Klättring allmänt 6
coffee08 Köptips slinga, karbin, quickdraws och rep Klättring allmänt 22
Zion Hjälp, köp av karbin och slingor för top-rep. Klättring allmänt 14
jcederli Upphittad Karbin Tuntorpklippan Klättring allmänt 0
GustavOh Kul karbin... Klättring allmänt 14
Mezzner Karbin kvarglömd i Sorvretsbacken Klättring allmänt 0
Michel.B Fråga om SLCD + 120slinga + karbin Klättring allmänt 16
rockmater Kvarglömda slingor+karbin Fullbroberget Klättring allmänt 1
dannemannen Vad är skillnaden mellen en dyr och en billig karbin? Klättring allmänt 18
klätterpojken muffins på karbin Klättring allmänt 3
spanked Stöld på Karbin! Klättring allmänt 1
Någon som testat Karbin ?? Klättring allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.