Självstadgande tält med 2 absider

Hej!
Tänkte höra vilka erfarenheter det finns på forumet om självstadgande tält med två absider. Jag vill ha lättast möjliga tält som är självstadgande och (helst) har två utgångar och lika många absider.

Har hittat två utmanare till Hillebergs Staika
1. Mountain Hardwear Skyledge 2, vikt 2,04 kg, innertält på 2,42 kvm (ganska litet i mina ögon)
2. Marmot Hypno 2P, 2,5 kg, innertält på 3,4 kvm.

Berätta gärna om era erfarenheter av dessa tält eller åsikter om deras tekniska lösningar, svagheter/fördelar. I mina ögon är inte priset så väldigt viktigt, utan vikt, funktion (lätt att slå upp, ventilation) och hållbarhet är mer betydelsefulla faktorer.

Tack på förhand!
Christer
 
Komplettering

Det kan vara så att Marmot bytt ut sitt Hypno 2p mot Aelos 2p. Om det är så kan diskussionen istället handla om Aelos.

Ytterligare en utmanare finns i TNF Roadrunner 22, även den finns hos addnature.com. Lite snabbfakta: totalvikt 2,68 kg, tältyta 3,3 kvm och två absider på vardera 0,8 kvm.

Åsikter om detta tält? Hur verkar material och konstruktionsval?
 
Använt Roadrunner 22 vid två långa vandringar, mycket bra tält, lätt att hantera, mycket god ventilation, något små absider men man kan klämma in en rejäl packning i varje. Stod pall för en rejäl storm i Padjelanta. Den enda nackdelen jag ser med det tältet är att det har fly-sheet, vilket jag inte riktigt uppskattar.
 
Vet inte om jag tycker något av de tält du nämner är några direkta utmanare till Staika.
Jag har tidigare bott i TNF Rock 22 vilket är en lite mindre varaiant av Roadrunner tältet. Enkelt att slå upp. Känns stort inne i tältet då stängerna träs i kanaler på innertältet. Nu till dess STORA nackdel. De tält som du beskriver har alla delvis eller hela innertält i nät. Så även Rock 22. Jag kan köpa argumentet från anhängare av amerikanska tält att i ett lätt regn blir hinner innertältet inte speciellt blött om man har ett "helt" innertält. Men om man som vi råkade ut för en hel del regn varje dag var det mindre roligt att tvingas slå upp nätinnertältet först och sedan torka ut allt. kom sedan på ett sätt att slå upp ytter och innertält ihop, men smidigt var det inte.
Om Staika är måttstocken kansk Genius 20 kan vara ett alternativ. Inte lika lätt som de tält väljer mellan.
Innertältet är smalare jämfört med Staika vilket märks. Jag skrev till Haglöfs och fick ett par krokar till att spänna ut innerduken med.
Genius är mycket tystare än Staika då ytterväven är hårdare spänt och det lätt börjar smattra i Staika. Absiderna är ungeför lika stora (lite olika form på dom). När det gäller kondens tycker jag inte att Genius är varken bättre eller sämre än Staika.
 
Hej!


Om du vill ha två absider och funderar på Staika så kan du också kolla in Hillebergs Tarra. I Tarra har du mer absidutrymme än i Staika.

Tältet är inte helt självstagande men det behövs inte mycket kraft att hålla ut absiderna - till skillnad mot ett tunneltält. Innertältet är helt självstagat.

Jag har haft mitt i snart ett år och det har funkat toppen.


Mvh
/SJ
 
Tell me moore...

Per Ö- jag vill gärna höra lite mer om dina erfarenheter av TNF Roadrunner 22! Är förvisso hilleban men att skaffa ännu ett Hillebergtält passar inte plånboken just nu och jag vill få plats med sällskap.

Vad har innertältet för mått? Har inte lyckats ta reda på det varken på TNF:s hemsida eller hos nätbutikens produktbeskrivning. Lagom stort för två på sommar/höstturer eller i trängsta laget?

Det är mycket nät i innertältet. Kan du jämföra med andra tält med annan typ av innertält? Gör nätet att det blir kallare eller känns dragigt inuti?

Håller sömmarna tätt? Lätt att hantera?

Uppskattar om du (eller någon annan) kan och vill besvara mina frågor!

Hälsningar BrittMArie
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.