Singistugorna - Sydtoppen på en dag?

Någon som har gått från Singistugorna till Kebnekaises sydtopp?
Sitter här med kartan och funderar på om man kan klara trippen tur och retur på en dag eller om det är rent önsketänkande.
Tänkte ta en stugtur utan tält.
 
Jag har inte själv gjort det, men jag hade tältet uppställt ett par kilometer före singistugan. Jag hann gå ca 1-2 km efter kebnestation på en dag, och då utan topptur. Så förmodligen skulle det vara lite väl tight att även försöka hinna tillbaka till singi.
 
Från Singi är det väl kortare än från Kebs fjällstation. Sitter inte med karta men har för mig att det inte är lika många höjdmeter heller. Så kör i vind.
 
Mätte på kartan att det skulle bli ca 36-37 km (ToR) vandring på 1 dag och med alla dessa höjdmetrar! Tror det blir lite för mycket för de allra flesta av oss!
Varför inte bo på Kenekaise fjällstation och göra toppturen därifrån? Då blir det "bara" 8-9 km upp till sydtoppen enkel väg

Lycka till!
 
Du har ju ca 4 km till Singivagge, och att göra Singivagge toppen tur och retur är ingen stor bedrift. är singi-toppen längre än kebnekajse fjällstation till toppen via västra leden?
 
Grymt snabba svar! Verkar som om det är lite enklare väg Singi-toppen än den västra leden, man slipper ta sig över Vierranvarri till exempel. Men det är nog längre från Singivaggi till toppen - och sen har man de där fyra extra kilometrarna både i början och slutet, vilket får mej att darra på manschetten.
Min tanke var att undvika fjällstationen och köra på Singistugorna istället, men det kan nog vara risk att man får övernatta i någon av toppstugorna i så fall. Och det verkar inte så kul om de fortfarande är lika förfallna.
 
Singistugorna till Singivagge är lättgånget, lite block i dalen.
Sen kommer du till Singivage, och den upp till kaffedalen är också lättgången, sen har du "bara" branten kvar.

fån singivagge till toppen kallas durlings led (sök i forumet). Eftersom du verkjar vbilja bo i stuga så är det väl inget alternativ att tälta i Singivagge (som annars kan rekommenderas). Men en normaltränad person gör nog Singivagge toppen tor utan att dö på kuppen. Det är ju som sagt lättare än västra leden (skulle jag vilja påstå, men har inte exakt koll på km).
 

avslutad210712

Gäst
Mätte på kartan att det skulle bli ca 36-37 km (ToR) vandring på 1 dag och med alla dessa höjdmetrar! Tror det blir lite för mycket för de allra flesta av oss!
Varför inte bo på Kenekaise fjällstation och göra toppturen därifrån? Då blir det "bara" 8-9 km upp till sydtoppen enkel väg

Lycka till!

Mätte på mapsource och får det till ungefär 25 km tor.

Har gått motsvarande sväng med tältpackning under de första 6 och sista 2 km och det är ingen större konst att gå upp på Sydtoppen från Singistugorna och speciellt inte med dagspackning.

Gick Durlings led upp och Västra leden ner i sommar och Durlings led är betydligt lättare att gå pga mindre branta stigningar. Vi pratar om stor skillnad
 
En heldag

Jag gick från Singi till sydtoppen i fjol (Durlings led). Håller med om att det var relativt lättgånget fram till Singivagge men efter det upplevde i alla fall jag att det var mest stenblock. "Vandringen" bestod mest av att hoppa från stenblock till stenblock - det gick men krävde koncentration för att inte hamna fel. Stavar och lätt packning underlättar. Uppskattar det tog mig 2h från Singivagge till kaffedalen. Som fler påpekat är stigningen mindre brant och "lagom".

Notera att inte är någon utmärkt led eller stig på samma sätt som västra leden. Inga problem att hitta med karta men kan vara svårt att hitta bästa vägen bland alla stenar. En hel del snöfält i slutet juli 2009. Snö hela vägen omkring bäcken. Bäcken inte vadbar som jag minns det.

Jag gick västra leden tillbaka men skulle välja Durlings led om jag skulle gå igen.

Det går säkert att gå på en dag men räkna med en heldag och att drömma om stenblock på natten.

Lycka till!
 
Mätte på mapsource och får det till ungefär 25 km tor.

Har gått motsvarande sväng med tältpackning under de första 6 och sista 2 km och det är ingen större konst att gå upp på Sydtoppen från Singistugorna och speciellt inte med dagspackning.

Gick Durlings led upp och Västra leden ner i sommar och Durlings led är betydligt lättare att gå pga mindre branta stigningar. Vi pratar om stor skillnad
Okej, slarvigt mätt av mig! Det jag menade var att från Singi gå upp och ned via västra leden till sydtoppen. Men naturligtvis är det både smartare och enklare att gå via Durlings led!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
nicko_ Snedda förbi Singistugorna Fjällvandring 8
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
grodanbolle Någon som varit väster om Singistugorna? Fjällvandring 5
sarawak Tarfala - Guobirvaggi - Singistugorna Fjällvandring 2
xoxoxo Sydtoppen nyårsafton - tips från dig som vintervandrat? Fjällvandring 32
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Unnah Sydtoppen Fjällvandring 5
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
Brundin Tidsåtgång, Sydtoppen - Svartasjön Fjällvandring 13
ErikBergm Är det möjligt att skråa Svarta toppen i Sarek över till Sydtoppen Sarektjåhkkå? Fjällvandring 9
Joppert Malmö <---> Sydtoppen Fjällvandring 4
plaskdaja Tidsåtgång Sydtoppen-Nordtoppen ? Fjällvandring 2
Cederqvist Sydtoppen ToR Fjällvandring 4
Waster Kebnekaise sydtoppen, omarkerad led/sommarled Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.