Är det möjligt att skråa Svarta toppen i Sarek över till Sydtoppen Sarektjåhkkå?

Hej,


Fråga till er som varit i Sarek mycket; kan man skråa Svarta toppen mot Sarektjåhkkås sydspets utan glaciärutrustning? Ser lite brant ut om man kikar på höjdkurvorna....

I övrigt så tar jag gärna emot tips på fina toppar i en cirkel runt Mikkastugan!


MVH Erik
 
Det finns ju ingen Svarta toppen men väl Svarta spetsen (1820 m), vars västkam verkar ha gåtts, svårighetsgrad förtäljer "Detta är Sarek" ej.

Sen kan du titta här på svårigheter mellan Buchttopparna och Sydtoppen http://www2.ess.slu.se/peterask/fri/Alp/2000toppar/default.htm

En passage härur: "Sulitelmatopparna var redan insvepta i moln när vi gav oss av mot Sydtoppen för att ta en titt på klätterpassagen som finns på kammen mellan Syd och Bucht. Vi riggade upp ett säkringsrep, och jag klättrade ner för att reka. Passagen började med en brant hammare på ca 5-6 höjdmeter. Vid foten av den tar en 5 meter lång knivsegg vid med bråddjup på båda sidor."
 
Kolla in själv

Tjena, har lagt upp en bild som jag tog från Svarta spetsen mot Sarektjåkkå i höstas. Du kan ju kolla om det verkar rimligt att knalla där. Bilden täcker väl inte riktigt hela kammen, men det går kanske att få en lite uppfattning om läget. Själv minns jag bara att det var ruskigt brant åt alla håll!

Länk till bilden:
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=36406

God tur!

/B
 
Tackar för tipsen!

Anledningen att jag frågade är att jag inte har glaciärvana; tänkte försöka mig på Svarta Spetsen, vilket jag har hört kan nås utan replag och stegjärn, och sen eventuellt över till Sarektjåhkkås sydspets. Men jag håller med er, det verkar lite risky. Sen vet jag att man kan knalla uppför Sarektjåhkkås spetsar norrifrån, men just i sommar kommer jag komma vandrandes söderifrån...

MVH Erik
 
Japp, Svarta Spetsen är inga större problem, ingen utrustning behövs. Brant på slutet dock, man får hugga tag lite med händerna och se upp för att falla, men det är ok. Jäkligt fin utsikt är det också!

//B


Tackar för tipsen!

Anledningen att jag frågade är att jag inte har glaciärvana; tänkte försöka mig på Svarta Spetsen, vilket jag har hört kan nås utan replag och stegjärn, och sen eventuellt över till Sarektjåhkkås sydspets. Men jag håller med er, det verkar lite risky. Sen vet jag att man kan knalla uppför Sarektjåhkkås spetsar norrifrån, men just i sommar kommer jag komma vandrandes söderifrån...

MVH Erik
 
Tackar för tipsen!

Anledningen att jag frågade är att jag inte har glaciärvana; tänkte försöka mig på Svarta Spetsen, vilket jag har hört kan nås utan replag och stegjärn, och sen eventuellt över till Sarektjåhkkås sydspets. Men jag håller med er, det verkar lite risky. Sen vet jag att man kan knalla uppför Sarektjåhkkås spetsar norrifrån, men just i sommar kommer jag komma vandrandes söderifrån...

MVH Erik

Hoppas det är nån som kan ge lite närmare besked, kanske går det fint att gå från Svarta spetsen via Buchttopparnas södra förtopp (1903 m), därefter verkade det vara rätt gångbart till Buchttopparna och den högsta av dem 2010m. Sen verkar det onekligen krävas någon form av klättring.

Men turen Svarta spetsen - Buchttopparna och t ex Matutjåkka eller Tjågnåris verkar ju lockande en solig dag.

Lycka till, återkom gärna med erfarenheter från just denna topptur om den blir av!
 
Kamvandringen genomförd från syd till nord

Jag genomförde kamvandringen 14 augusti 1976. Jag hade mitt basläger 1 km väst om 1217 syd mikkaglaciären. Vandringen gick via tjångnåristjåkko, vidare över svarta spetsen, Buchttopparna, Sydtoppen, Stortoppen. Sedan ner genom molnen via snöfälten mot mikkaglaciären och tillbaks till tältet. Jag vill minnas att det tog ca 12 timmar totalt. Jag kom i väg sent så att jag var tillbaks först vid midnatt i skymmningen. Jag hade ingen klätterutrustning utom min 2m björkstav som jag hade lite användning för vid nedstigningen från svarta spetsen. Jag minns inte turen som svår men ganska lång och jag var ganska trött när jag återvänt till tältet. Jag var ganska lätt och smidig på den tiden(27 år) så att jag är inte säker på att jag skulle uppfatta den på sammasätt nu. Jag tittade på min gamla diabilder från turen och blrv lite imponerad över vad jag genomfört för 33 år sedan.

Lennart Wallenius
 
Lennart - fin beskrivning, låter som om du hade en riktig toppentur! Kul att du faktiskt genomförde allt utan utrustning, något som många tycks anse vara svårt och farligt:- Dock är det säkert så att många idag kalkylerar risk på ett helt annat sätt än vad man gjorde då du gjorde vandringen! Kul att höra att min idé dock kan genomföras!!

Har tyvärr lagt mina Sarekplaner detta år på is, då mina medäventyrare pga skador och dyl. har omplanerat rutten till något snällare terräng!

MVH Erik
 
Åt andra hållet!

Jag och Johan Olofsson gjorde denna kamvandring åt andra hållet - alltså Stortoppen, Sydtoppen, Bucht och vidare till Svarta spetsen i somras. Spontant känns det som att det var enklare att gå åt det hållet. De svåraste passagerna tar man då åt rätt håll, dvs klättrandes uppåt. Vi hittade 2 jobbiga passager: V om Buchttoppen och NO om Svarta spetsen. Dessutom fick vi ta det försiktigt nedåtgående S om 1903-toppen. Vi hade mkt bra förutsättningar med bra väder, torra stenar och klippa och nästan vindstilla. Under dessa förutsättningar kändes det säkert att genomföra kamvandringen utan säkring - möjligen skulle vi säkrat vid Svarta spetsen men då ville vi bara upp! Vi hade dock hjälp av stegjärnen på väg upp mot Svarta spetsen då vi kunde traversera ett brant snöfält för att på så vis nå en lite mindre brant korridor i slutfasen upp mot toppen. Sista biten var det klättring i delvis lite löst berg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
modan Är det möjligt att hyra tält? Fjällvandring 1
Vattenvargen Vad är som Rondane men ändå inte? Fjällvandring 13
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
Crimper Vilken modell är detta? Fjällvandring 10
Pappan Hur är dessa vadställen? Fjällvandring 15
Petter är jojoleden vandringsbar i september? Fjällvandring 7
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
Consultra Ekorrdörren, från vilket håll är bäst? Fjällvandring 2
Picea När är hösten vackrast i Jämtland? Fjällvandring 18
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
såg Vilka fjälleder är det mest fjällnära skog. Fjällvandring 2
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
avslutat 73229 Vilket är fjället? Fjällvandring 10
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Kebabnekajse Nån som är sugen på Triangeln? Fjällvandring 2
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
Norris Är "ny-gamla" toppstugan på Kebnekaise riven? Fjällvandring 8
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
Norris Hur är stigen söder om Tuottar? Fjällvandring 5
Stallo Någon som är sugen på Kaskastjåkka Fjällvandring 0
jooose Blåmannsisen - hur säker är den? Fjällvandring 5
skogsmulle101 Någon som är detaljkunnig ang Kungsleden? Bilder. Fjällvandring 28
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
fremag Hur är snö/vattennivån i Sarek nu? Fjällvandring 4
JMel Vad är detta? Fjällvandring 8
roYal Hur är läget i Sylarna? Fjällvandring 2
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
bakti Hur är Hardangervidda? Fjällvandring 9
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
CarinaR OK, jeans är inte den optimala byxan... Fjällvandring 9
Revisch Hur stor är Skämmabákte-stenen? Fjällvandring 59
nemorosa Är jag knäpp? Om ryggsäcksstorlek Fjällvandring 96
camlun Vad är det och vad gör den här? Fjällvandring 2
såg Vilken väg är lättas att nå Låkkatjåkka Fjällvandring 3
aksello vad finns det för utbud på butikerna längs kungsleden och hur är priserna? Fjällvandring 5
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
Salmiak När är vackraste höstfärgerna i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.