Sydtoppen ToR

Hur lång tid behöver man egentligen från Nikkaluokta upp till sydtoppen och ner igen? Är hyffsat van vandrare med bra kondis.
Tänker sova i tält hela tiden.
Har tänkt sticka upp i mitten av Juli och undrar lite över utrustnings kraven. Klara man sig med ett par lågskor eller är det för mycket snö på toppen för det?

Dela gärna med er av tips och erfarenheter för en topptur utan övrig vandring.
 
Tid till sydtoppen

Jag skulle säga minst 3 dagar om man inte vill göra något extremt. En dag till Keb fj-stn. Sydtoppen t&r tar ca 10 timmar i bra väder om Du är tränad och van. En dag ut.

Men vädret kan vara dåligt och jag skulle planera in minst en reservdag. Jag gjorde samma pryl på 3 dagar för några år sedan och då skulle vädret bli dåligt dag 2 varför vi fortsatte mot toppen direkt dag 1. Men då är man ganska trött när man kommer tillbaka.

Ja allt är väl möjligt men jag skulle inte gå den rutten utan kängor. Det är ojämnt underlag och brant. Toppens skick varierar men utan stegjärn eller bråddar chansar inte jag. Finns att hyra, i alla fall bråddar, på fj-stn. Men många kör utan och det går oftast bra.

/Mvh Magnus
 
Sydtoppen

Håller med föregående inlägg! Jag skulle också planera med nån extra dag då vädret kan ställa till det ordentligt!Vandrade upp den västra leden förra året,det tog 11-12timmar upp och tillbaka till fjällstationen.Fint väder på vägen upp..regn och blåst på vägen ner,som blev minst lika jobbig om inte jobbigare efter att ha knatat 5 timmar i uppförsbacke.Den västra leden kräver inga stegjärn eller någon annan speciell utrustning.Tålamod och en envis inställning räcker gott och väl.Mvh.Timo.
 
Stegjärn eller bråddar

Sista biten mot toppen är glaciär. Inte så långt dock. Jag har varit där 3 gånger och vid två av tillfällena har det varit befogat att använda stegjärn eller bråddar. Underlaget har varierat från mjuk lättgådd snö till blankis. Vill man vara på den säkra sidan att verkligen nå toppen ska man packa ner stegjärn eller bråddar. Man kan också höra efter på Keb fj-stn om aktuella förhållanden. Men svaret blir nog en helgardering om att man aldrig kan veta helt säkert och jag gissar att de oxå rekommenderar att ta med bråddar.
/Magnus
 
Sydtoppen!

Helt rätt!...man kan aldrig veta hur det ser ut på toppen..kanske är det ingen dum ide att tänka på broddar...Själv hade jag inga som helst problen då snön var mjuk och fin längst upp,men det var då det!...är det blankis kan jag tänka mig att det blir jobbiga sista 50m för mer handlar det inte om.Men jag skulle tro att det tillhör dom verkliga undantagsfallen i mitten på juli,att man inte kommer upp utan broddar eller stegjärn.Men som sagt...det kan man aldrig veta.."ler" Mvh.Timo.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.