Malmö <---> Sydtoppen

Japp, Tanken är att jag och en vän, vecka 30 nu i sommar ska ta bilen och köra hela långa vägen upp i de nordligaste delarna av Sverige för att sedan så snabbt och smidigast som möjligt bestiga toppen på Kebnekaise!

Varken jag eller min vän är speciellt erfarna vandrare men vi är båda vältränade.

Jag undrar bara några småsaker, När jag kommer körandes med bilen..vart ska jag då? Vart ska jag parkera? Vi vill självklart parkera så nära som det går.

Vägen från bilen till toppen? Jag har tittat runt mycket och inte funnit vart man ska gå från där man ställer bilen till toppen....vi hade tänkt oss medelsvår väg om det nu finns någon sådan ^^....Finns det karta att köpa i närheten av Kebnekaise? Vi kommer att ha med oss GPS men vi vill ändå ha en karta...

En sista fråga, Är det praktiskt genomförbart att göra det på en vecka? Förutsatt att det är bra väder och att körningen går snabbt och smidigt....Vi kommer köra snabbaste vägen dit, sedan köra genom norge hem, så det är mest uppvägen och upp för berget som ska ta en vecka....

MVH/ Jonathan
 
Bilen parkeras i Nikkaloukta där leden till Kebnekaise fjällstation börjar.
Nikkaloukta är inte stort så det är lätt att hitta.
Därefter vandring till fjällstationen (19km).
Klaras lätt och ledigt på en vecka.
Då hinner ni även med en tur upp till Tarfala och lite annat smått och gott.
Det finns en hel del arrangemang vid fjällstationen.

Läs mer på http://www.stfturist.se/
 
Angående kartor så är det Lantmäteriets fjällkarta BD6 och Högfjällskartan Kebnekaise som gäller. Går att köpa på fjällstationen men du kan ju lika gärna göra det i Malmö. Det är nog billigare..

Sträckan Malmö-Kiruna är i runda slängar 200 mil att köra så räkna med åtminstone ett dygn om ni kör i ett. Genom Norge går det f ö långsammare pga alla kringelkrokar.
 
Resan genomfördes som planerat...

Åkte kl18.30 på en fredag, va framme på söndag kl 18.00 i nikkaluokta, började gå kl 09.00 på måndag mot båten, tog båten typ 1...va framme vid fjällstationen kl 06.00, åt och sov, upp kl 03.00, började gå 04.00, gick upp och ner, tog och packade ihopa sakerna, började gå hemmåt...blev trötta, slängde upp tältet...somnade..vaknade på onsdagen kl 10.00, gick till bilen, körde hem...va hemma på fredagen kl 19.00, så ja....det tog en vecka =)

Nu är det förhoppningsvis dax för samma resa en gång till, men nu är det tänkt att vi ska gå upp och ner på 2dagar....måste trycka sig själv lite... =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.