Sydtoppen

Jag skall till Sydtoppen i juli. Har tängt gå mot Singi, men där det grenar sig mot Sälka skall jag börja stiga opp. Men där vid halvvägs till Kungsleden, där vid dom små dammarna, 1000m skurva, har jag tängt gena mot Singivaggi och ta mig resten av Durlings led mot toppen. Är det non som girar där. Är det möjligt att ta sig fram
 
Om du menar att gå runt Singicohkka, hålla höjd och svänga av in och upp i Singivaggi (grön väg) så är det lättgått och inga problem. Det går också att gå via Silverfallet (röd väg) lite trixigare och kan vara obehagligt om det är blött och halt men ändå ganska framkomligt.
 

Bilagor

  • karta.jpg
    karta.jpg
    74.5 KB · Visningar: 1,285
Precis, den gröna vägen hade jag tängt. Det blir oppåt lite i taget varje dag och jag slipper höjdförlusten till Kaffedalen.
Tack för informationen
 
Grön väg är som sagt enkel. Om du tänkt tälta på vägen så finns det bra platser i singivagge. Vi tältade där dalen grenar iväg norrut in i kaffedalen. Efter det mot kebne blir det svårare med tältplatser.

/Pwe
 
Har tältat en bit upp längs den gröna linjen efter man svängt ut från Singivagge. Vid en av de tre små jokkarna man ser på kartan. Jämn och fin mark och härlig utsikt. Annars är det fint nere vid sjön också...

Längre upp blir det som sagt stenigt
 

avslutad210712

Gäst
Har tältat en bit upp längs den gröna linjen efter man svängt ut från Singivagge. Vid en av de tre små jokkarna man ser på kartan. Jämn och fin mark och härlig utsikt. Annars är det fint nere vid sjön också...

Längre upp blir det som sagt stenigt

Har också tältat där.

Högre upp i Singivagge har jag också tältat och där finns hur många fina tältplatser som helst.

Till höger och lite ovanför slutet av texten "Singistugorna" finns en liten sjö markerad på kartan där det också går bra att tälta.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.