Sämre kvalite på skalplagg?

Snackade med en kille i en outdorr butik en gång, han beskrev skillnaden mellan klättermusen och arcteryx som att klättermusen använder en yxa för att skära sina kläder medan arcteryx är mer som att likna med en kirurgs skallpel. lite överdrivet men det ligger något i det, jag tror inte klättermusen har resurserna att skapa så bra sydda plagg som de vill. Dock, som skrivet tidigare, vissa av deras produkter är bra såsom LIV jackan och njal anoraken.

Detta kan jag inte hålla med om, har aldrig haft en jacka som har suttit så bra på kroppen som min
Bifrost. Armarna är förböjda på rättställe och i rätt vinkel så att jackan knappt rör sig när man ska sträcka sig efter något. Har heller aldrig känt mig så väl skyddad och huvan är otroligt skön. Allt detta beror på smarta skärningar vilket gjorde jackan till en favorit och därför är det extra synd att väven höll måtet.
 
Va i kontakt med Klättermusen angående en jacka som hade delaminerat och läckte. -Åke

KM har haft problem med delaminering. Det är inte med musens design att göra utan membranerna de använt sig av har delaminerat. Tror de hade problem med cutan i tiden men även e-vent är känt för att kunna delaminera. Flera tillverkare har råkat ut för samma sak, synd för e-vent andas bättre än ex GT enligt min uppfattning. KM använder nu ett nytt membran -cutan stretch. Hur den fungerar har jag ingen aning om.
 
Inte för att jag vill försvara Klättermusen, men det är ju faktiskt inte bara de som har problem med delaminering. Jag har ägt två rejäla trelagers Gore-tex-jackor, den första inköpt 1996, den andra 2000. Relativt gamla alltså, och enligt vibbarna i den här tråden borde de vara oförstörbara stridsvagnar båda två.

Båda har delaminerat. Jacka nummer två fick jag när jag reklamerade jacka nummer ett. Smuts och fett ökar antagligen risken. Tvätt med vanliga tvättmedel ökar också risken. Taskig impregnering ökar risken. Vardagsanvändning ökar risken. Man vill alltså ha ett rent, välimpregnerat plagg som inte används så mycket.

Numera är jag inne på Jamos linje. Min Paclitejacka är en regnjacka och används som regnjacka. För mina regnbrallor från 2000 har ju hållt sig fina.
 
Tycker ditt försvarstal Martin Fjäderlätt inte är behövligt, ingen i denna tråden har sagt att detta endast är ett problem för klättermusen utan grundfrågan va om skalplagg generellt har blivit sämmre.
Sen verkar det som om klätternusen sattsat på fel leverantör av väv när det började arbeta med eVENT och fått stora problem med delaminering. Har själv haft Gore-tex produkter som har delminerat fläckvis men aldrig som eVENT plaggen där alla paneler på jackan är mer eller mindre bubbliga. Sen är väll egentligen inte delamineringen det stora problemet utan hur Klättermusen har valt att angrippa problemet genom att halvera tiden de svarar för sina produkter och i samma sväng gå ut med information om att de tillverka produkter som håller dubbelt så länge som sina konkurenter.Tycker inte riktigt att dessa två saker talar samma språk om jag skall uttrycka mig milt.

-Åke
 
[Inte för att jag vill försvara Klättermusen, men det är ju faktiskt inte bara de som har problem med delaminering/QUOTE]

Det stämmer säkerligen, men KM jackor ligger i det översta skicket när det gäller priser och då förväntar i alla fall jag att de skall hålla en högre standard. Det verkar som de har många reklamationer för så dyrbara plagg. Jag hade blivit tveksam. Men som sagt, vissa produkter är helt ok.
 
KM vill profilera sig som -top of the line- med dyra varor, men det är även så, att de som levererar i mindre skala tvingas ta ut ett högre pris per plagg för att täcka produktutveckling mm. Det är ett problem för alla "små" aktörer marknaden. Ett litet bolag borde även värna om sina kunder och hålla en hög service-nivå.
 
Nils-Åke;329946 sa:
Tycker ditt försvarstal Martin Fjäderlätt inte är behövligt, ingen i denna tråden har sagt att detta endast är ett problem för klättermusen utan grundfrågan va om skalplagg generellt har blivit sämmre.

...och min uppfattning i grundfrågan är alltså att skalplaggen inte har blivit sämre, utan åtminstone sedan 1996 varit så här dåliga.

men KM jackor ligger i det översta skicket när det gäller priser och då förväntar i alla fall jag att de skall hålla en högre standard.

Precis vad jag säger: "Ännu hellre borde den som producerar jackor för 5000-6000 och inte kan lova att de håller mer än två år tamefan skämmes. " (sid 1, 5:e inlägget)
 
Alltså vill man slippa reklamera så köp Arcteryx. De gör jackor som håller för det mesta. Smakar det så kostar det.

I min första Arcteryx släppte en tejpning efter ett år. Den andra råkade ut för en cykelolycka, det kan man kanske inte klaga på tillverkaren för, det var nog skit bakom styret. Min nuvarande (och tredje) har börjat delaminera i kragen.
Mina regnbyxor i paclite, från samma tillverkare, kändes som de läckte lite senast jag använde dem.
Sen är passformen helt underbar, men det var ju en annan sak.

Men de verkar hantera reklamationer bra.

/OJ
 
Vänj dig eller avstå...

Kanske är det så att den tänkta livslängden på 'kvalitetsplagg' ligger omkring 2 år när hypen är över och tillverkarna insett att det inte var det.Men det är bättre än lågpris-alternativ som delaminerar under första säsongen.Det är intresse/livskvalité det handlar om och det om nåt är väl värt att bränna pengar på,det kostar att ligga på topp och ha det hyffsat komfortabelt på turen.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Eva_Lundgren Kvalite Point 65 Butiker och leverantörer 47
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.