Sämre kvalite på skalplagg?

Så länge Gore-tex hade ett patent som skyddade dem mot konkurrens så var de tvugna att skydda sitt varutmärke noga. De ställde bla kvalitetskrav på producenter som använde deras material. Nu finns det ju många producenter av olika membran typer, nu är det upp till producenterna om det skall finnas kvalitetskrav eller garantier.

Gore-Tex stáller fortfarande - till skillnad fràn de flesta andra underleverantörer - hârda krav pâ sin kunder och deras produkter, och ger enbart licens till ett begränsat antal tillverkare för att fâ anvánda sig av deras material (och varumärke).

Sko- och konfektions-företag som inte använder sig av Gore-Tex gör i regel inte detta pga att de inte vill, utan för at de inte fâr. Det finns säkert ett och annat undantag, men i regel är det sâ.

När det gäller konfektion (Skaljackor/byxor) sâ är ju i princip hela plaggets material - förutom detaljer som dragkedjor, velcron, elastiska snoddar etc) levererat av textil/membran-underleverantören (Gore-Tex, eVent, Sympatex etc). Skillnaden mellan olika fabrikat med samma underleverantör ligger därför snarare i design och konfektion, samt i val av material i övriga detaljer..

Vad gäller skodon är membranet snarare ytterligare en komponent bland mânga andra, och där kan skillnaden mellan olika fabrikanter med samma underleverantör av membran vara bra mycket större.

garantier: Livstidsgaranti innebär som regel att garanti ges sâ länge uppstâtt problem beror pà material- eller tillverknings-fel, och ej pà "normalt" slitage

Vad skönt att läsa att det är andra som har haft KM-problem. Kände mig lite klumpig i o m att jag har delaminerat en jacka, haft upp sömmar på en annan jacka och haft sönder en ryggsäck.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
vissa grejer fungrerar bra, min LIV tröja är helt ok, en gammal eta anorak är också ok. Men skulle aldrig köpa dras cutan kläder. Ska bli mycket intressant att se hur deras nya säckar kommer att se ut, de kommer i feb-mars enligt dem själva, sedan vet man inte hur mycket man kan lita på det.

garantier: Livstidsgaranti innebär som regel att garanti ges sâ länge uppstâtt problem beror pà material- eller tillverknings-fel, och ej pà "normalt" slitage

Känns som en vettig ståndpunkt som fördelar ansvars bördan rätt. Livstiden för en jacka är ju helt klart anorlunda ifall man jobbar som bergsguide eller om man använder jackan på en skidresa om året.

-Åke

Vad är "definitionen" på en delaminerad jacka eller vad man ska säga, hur vet man att den är delaminerad? ganska självklart är det väl när det forsar in vatten men det måste ju finnas gränsfall också. Finns det något bra sätt att testa?

//Mikael

Känns som en vettig ståndpunkt som fördelar ansvars bördan rätt. Livstiden för en jacka är ju helt klart anorlunda ifall man jobbar som bergsguide eller om man använder jackan på en skidresa om året.

-Åke

Som Gore Tex skriver: Guarenteed to keep you dry. Javisst, hur länge då?

-Åke

Precis. Det är just därför som en tidsbegränsad garanti inte alltid är rättvis, varken för tillverkaren eller för kunden.

Hej

Kanske jag är ute och cyklar nu, men var det inte så att Km kursade och därmed inte fick lov att använda GT längre? (som ett resultat av kursandet) Detta var många år sedan, tiden går fort, men möjligtvis 20 år sedan. Jag ber ödmjukast Km om ursäkt om jag minns fel, jag vill inte sprida felaktiga uppgifter, men detta är vad jag drar mig till minnes. Har själv funderat i ca20år att köpa Km. Nu har jag varit väldigt nära, uppskattar utforming och tänkandet bakom produkterna. MEN nu dog intresset, tyvärr. Har ingen utav er läst det engelska testet i år av jackor, där för första gången en jacka fick max poäng? Hittar inte nu vad tidningen heter, jag har en tråd på det någonstans. Jag skulle nämligen vilja se detta test och dess upplägg. Undrar om Km är med där?

KM-tänket

Jag har flera KM produkter, Bifrostjacka, Mitrilbyxa, Mithriltröja, Livtröja, Ratatosk ryggsäck och faktiskt också en Mysse.

Det som gör dom till vinnare är bra design och tänk bakom, ofta orginella lösningar.
Det som jag haft otur med är materialet i skaljackan och skulle nog tveka lite att köpa just skalplagg från KM igen.

Om produkterna är prisvärda och om det finns andra lika bra och billigare alternativ samt vad grejerna väger låter jag andra debatera.

Uffe

Delaminering

De flesta skaljackor nu för tiden är i trelagerslaminat, innerväv, mebran och yttertyg som man förenat till en väv. Plagget har Delaminerat när de tre delarna inte längre sitter samman. Oftas märker man detta genom att jackan ser bubblig ut, delamineringen behöver i sig inte betyda att jackan läcker men brukar ofta hänga samman.

När det gällde min eVENT jacka från Klättermusen såg det ut som om yttertyget svällde när det blev blöt vilket jag tror är en starkt bidragande anledning till delamineringen. Samanfogar man två material som rör sig helt olika blir det stora krafter på fogen.

-Åke

Kanske jag är ute och cyklar nu, men var det inte så att Km kursade och därmed inte fick lov att använda GT längre? (som ett resultat av kursandet)
Det ringer en klocka nånstans. Så otroligt synd! Tänk en KM Bifrost i samma tyg som Arcteryx Apha SV, den hade nog sålt bra. Jag ubdrar varför dom fortsätter med Cutan, det finns ju massa annat som funkar bättre utan att vara G-Tex. var det samma yttertyg i e-Vent och Cutan-kläderna? Kanske där problemet ligger...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips