Sämre kvalite på skalplagg?

Va i kontakt med Klättermusen angående en jacka som hade delaminerat och läckte. När jag köpte jackan så angav de livstiden till på en jacka till fem år, min jacka va fyra år men tyckte ändå jag kunde höra med dem va de tyckte då delamineringen va så omfattande att det gjorde jackan obrukbar. Svaret jag fick vid kontakt va att de nu mera hade tagit bort femårsgränsen och rättade sig efter konsumentköplagen och erbjöd två års garanti på plaggen.
Frågade hur detta kom sig kvinnan på reklamationsavdelningen hävdade att man numera inte kunde få tag i så pass bra TEX-vävar som man kunde för några år sedan.
Kan detta verkligen va möjligt att kvaliteten på tex Gore-tex har blivit sämre, det måste väll i såna fall bara va en kostnadsfråga?
Personligen tycker jag att det rimmar illa med informationen på deras hemsida om att de vill ta ett ökat miljöansvar samtidigt som de bara räknar med en livstid på två år på sina plagg. Innan har man kunnat motivera plaggens höga pris för sig själv med ett långt förväntat liv som backades upp av generösa garantier, men nu blir det svårare när ett ställ för 10 000kr bara förväntas hålla en torr i två år.
Vad tror ni har vävarna blivit sämre eller är det profit hungern som är boven?

-Åke
 
Det var bedrövligt tycker jag, håller helt med dig om att det har ju varit det man motiverat sig med att kläderna i a f håller. Frågan är väl hur det går med de nya Gore Tex sorterna där fokus ligger på vikt och att vara ultraandande, kommer det att bli ännu sämre livslängd i framtiden. Givetvis ligger det väl ett ekonomiskt intresse där. Träffade dock en representant från Gore i jobbet för några år sedan, han menade att utvecklingen även skulle gå mot robustare plagg som håller bättre, och då även membranet. Återstår väl att se om det var ännu ett försäljningstrick...
 
texmex

Klättermusen använder inte goretex i sina plagg längre , jag tror att det är Cutan nuförtiden, för något år sedan var det E-vent. Varför dom inte använder goretex vet jag inte - dom hade det på 90-talet iallafall.

Jag har själv reklamerat två (!) Bifrost jackor som båda råkat ut för delaminingering efter en-två års användning. Flera andra vänner har gjort det samma så det blev nog ganska dyrt för Klättermusen med sin garanti - men å andra sidan - det är väl bla den dom tar/tog betalt för...

Åandra sidan har även plagg från Haglöfs och Tierra strulat för mig, dessa gjorda i "äkta" goretex.

De plagg jag köpte runt 1990 verkade hålla bättre, om det beror på materialet eller en slarvigare användare har jag svårt att bedömma


Uffe
 
Nils-Åke;329415 sa:
Svaret jag fick vid kontakt va att de nu mera hade tagit bort femårsgränsen och rättade sig efter konsumentköplagen och erbjöd två års garanti på plaggen.

Konsumentköplagen ger dig tre års reklamationsrätt. Inte två.

Rätta sig efter lagen måste de (eller rättare sagt deras återförsäljare) såklart alltid göra. Däremot kan de ge utökad reklamationsrätt och låta kunden slippa bevisa felets ursprung efter första halvåret. En sån garanti är alltid trevlig, men den borde i så fall vara tre år, inte två.

Ännu hellre borde den som producerar jackor för 5000-6000 och inte kan lova att de håller mer än två år tamefan skämmes. :)
 
Senast ändrad:
Klättermusen hade väl gore tex i början av nittiotalet, sedan gick de över till cutan eller förlorade licensensen, vet inte exakt. Intressant är hur en jacka kan kosta 6000 och samtidigt produceras i asien? High end friluftskläder brukar kunna motiveras av en exceptionell kvalité men ser man inläggen här så inser man att det är lite si och så med klättermusen. Tror arcteryx har mindre klagomål, för att jämföra med en annan 6000 kronors jacka tillverkare.
 
På åttiotalet fick jag två G-tex ställ av en organisation. Det ena av dem levde i över tjugo år. Jag frågade efter tillverkaren och fick reda på att den kvaliteten på vävarna kunde man numera inte få tag på. Det ersättningsställ jag funderade på att skaffa mig när det här gratisstället gick hädan hade en prislapp då på 6 kkr och en förväntad livstid på fem år. Dagens modell skall enligt tillverkaren hålla i tre år...men priset närmar sig numera 10 papp. Jag avstår, utan saknad. Uppenbart är det som med datorer du får 100 ggr bättre prestanda och 100 ggr större och knepigare program till samma pengar, välkommen in och byt upp dig varannnat år... men eget skrivna dokument har en snigelhastighet vid tangetbordet som flaskhals nr ett...oavsett processor modell eller klockhastighet. Fyra, åtta eller trettiotvå sidor per minut spelar liksom ingen roll när det tar kvartar att skriva första stycket...
Uppenbart är att engelsmännen låg mycket före sin tid när de uppfann waxed cotton, waxed blend fungerar även den utmärkt...Dessutom kan man multipla det där med blend...trivsamt.
//J
 
Interessant tema dette her, ettersom både jeg og kona tenker på å kjøpe ganske dyre skall-plagg av merket Arcteryx. Denne produsent skryter av livstid garanti på plaggene, men det er ikke antydet hva man mener med livstid i antall år.

Jeg har sjekket på norske nettsider og funnet at de som har kjøpt har vært svært godt fornøyde. Er det noen i Sverige som har synspunkter på denne produsenten?
 
Så länge Gore-tex hade ett patent som skyddade dem mot konkurrens så var de tvugna att skydda sitt varutmärke noga. De ställde bla kvalitetskrav på producenter som använde deras material. Nu finns det ju många producenter av olika membran typer, nu är det upp till producenterna om det skall finnas kvalitetskrav eller garantier.
 
Klättermusen skjuter sig själva i foten. Visst, dom har bra design, men diffusionen (andningen) och hållbarheten är inte bättre än vad man hittar på betydligt billigare jackor. Om dom dessutom har dålig garanti kommer dom snart att gå omkull. Butikerna tröttnar på att kunderna klagar, butiker är också rädda om sitt rykte. Det som motiverar att Gore-Tex är så dyrt är just garantin, när sedan KM försöker vara lika dyra med en usel B- variant (Cutan) undrar man hur dom tänker.
Just Arcteryx tycker jag håller ganska bra kvalitet, nu när dragkedjorna blivit bättre. Men, vill man ha en som håller ska man inte ta en tunn jacka, en Alpha SV må vara overkill första året, men 4:e året är man ganska nöjd.
 
Det finns redan butiker som slutat sälja Klättermusens membranplag på grund av alla reklamationer. De tyckte det var ohållbart i längden att profilera sig som seriösa friluftsbutiker och samtidigt sälja svindyra plagg som går sönder i sådan omfattning, reklamationen tog visst välldig lång tid oxå.

Förra året uttnyttjade jag Mountain Harwears 5 årsgaranti som gäller deras eget Conduit membran.

Sist jag reklamera ett Gortex-membran nämnde de 10 års garanti till mig, de byxorna var då 8 år gamla, måste ha varit 2003 om jag inte minns fel.
 
Tro det är som Uffe säger att det är deras äventyr med eVENTsom har fått dem att dra öronen åt sig. Reklamerade denna jacka (Även för min del den andra bifrost jackan med samma problem) då jag ansåg att problemet inte har uppkommit på grund av att jackan är sliten utan en inbyggd brist i laminatet som gör den obrukbar. Om detta beror på att eVENT (Travis INC) inte hade tillräcklig erfarenhet av laminerings processen när det utnyttjade att Gores patent gick ut ska jag låta vara osagt, men eVENTS korta period som material i high-end utekläder ser jag som bevis på det samma.
Man hoppas ju att Klättermusen i sin tur kunde kräva ersättning av membran tillverkaren för att de hade levererat ett sekunda material.
Hade klättermusen vid kontakt med mig varit öppna med att eVENT kanske inte va det bästa material de hade sattsat på istället för att hävda att denna typen av sönderfall va något helt naturligt och något man får räkna med hade jag fortfarande haft ett visst förtroende för företaget.

Öringen.
Mig veterligen har klättermusen aldrig andvänt Gore-tex men min fråga va ställd i vidare mening om det är så att skalplaggens generellt blivit sämre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Eva_Lundgren Kvalite Point 65 Butiker och leverantörer 47
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.