Tysk textiljätte satsar på Klättermusen

Rejält

Vadå, 1500g är ju aldeles lagom för en jacka om man ska vara riktigt "säker". Alvarligt talat, vilken klättrare (som dom riktar sig till) vill ha en jacka som väger det dubbla mot konkurrenterna? Sparar man gram genom att köpa karbiner med wiregrind kanske 700g extra på en jacka inte är aktuellt...

Om man sen köper deras softshell så ska ju jackan ligga i väskan nästan hela tiden. Vad har man helst där? En enkilos pansarjacka? Nja....

Men, tyskar jag träffat tycker ju att en rejäl halvkilos kniv är bra att ha på fjället, så rejäla jackor går nog hem där.
 
Xander; sa:
Jag håller med, de är alldeles för tunga.
Ja, ur något slags produktplaceringsperspektiv så är det definitivt smartare att göra ultralätta men inte så hållbara prylar. De (vi?) som ändå lägger 3000:- kr extra för att kapa de där sista 2-300 grammen från en jacka, lägger gladeligen ut samma summa igen när favvojackan gått sönder efter fyra år. Då har det dessutom kommit ännu lättare, och ännu bättre jackor, så det var ändå dax att byta. Klättermusens tankegång, att plagget ska hålla lika länge som användaren, är sehr aus!

Fast passformen är bäst, det kommer man inte undan. I a f om man ser ut som jag gör. Tänk om Haglöfs, Marmot, Arc'teryx (nä förresten, de är ändå för dyra) och TNF också kunde göra kläder för smala personer med långa armar, som inte hissar i midjan när man sträcker på sig.
 
Strykarräven; sa:
De (vi?) som ändå lägger 3000:- kr extra för att kapa de där sista 2-300 grammen från en jacka, lägger gladeligen ut samma summa igen när favvojackan gått sönder efter fyra år.

Gör jag fel när mina nya, lättare grejer är billigare än mina gamla, tunga? ;)

Håller med om att Klättermusens kläder skulle vara intressantare om de var ...snyggare. Lika snygga som deras ryggor.
De envisas ju med en massa trianglar överallt.
 
Nordesjö; sa:
Gör jag fel när mina nya, lättare grejer är billigare än mina gamla, tunga? ;)
Haha, nä, vi tänker på samma vis. Sålde just bort min Fimbul, som iofs är den skönaste jacka jag ägt, till förmån för en enklare skaljacka på rea. Släpar aldrig på ett trelagersplagg på sommarfjället eller fisketuren, oavsett märke.

Fast, deras bomullsjacka, Einride, är faktiskt kewl.
 
Re: Enride

glanne; sa:
Enride är 100% i allt utom prislappen, du har rätt "Strykarn"
Nu vet jag att du är en "stor" man Hans, men den finns nedsatt med en tusenlapp på Kl-musens utförsäljningslista, 2200:- för stl L i färgerna Earth, Blå och Stone. Köpte min egen i blå därifrån, hur fin som helst. Därför säljer jag min Njal.
 
Enride

HA ha ha har redan köpt en Enride blå från utförsäljningen mycket nöjd har också sålt min Njal därför, tvillingsjäl????
 
Re: Enride

glanne; sa:
HA ha ha har redan köpt en Enride blå från utförsäljningen mycket nöjd har också sålt min Njal därför
Allt utom att jag ännu inte fått min såld...

Men visst är det en schön jacka, även om jag inte skulle välja den som min enda vän i snöstormen i fjällen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.