North Face på eBay? Sant eller falskt?

Tänkte kolla vad ni tror eller i bästa fall vet om den enorma mängd TNFjackor som ständigt finns på eBay. De säljs ju "with tags" och ser ju riktiga ut men skeppas alltid från Kina/Hong Kong, erkända piratnästen. Där tillverkas i o f originalen men som jag har förstått det gör väl ofta samma underleverantörer kopior som orginal.
Min egentliga fråga är väl denna, hur stor tror ni sannolikheten är att det sitter ett Gore-Texmembran i jackorna? Omdömena kommenterar sällan varans funktionalitet utan mest säljaren och frakten...
 
Nu har jag inte en susning om hur äkta varorna är, men jag hade då inte gett en säljare positivt omdöme om varan inte var äkta.
 
Kopierade TNF-jackor är ju ett känt fenomen sen många år. Det är nog det mest kopierade friluftsmärket av alla. Det finns hela webbplatser som handlar om hur man känner igen en kopia.
Så en majoritet av jackorna på Ebay, Blocket, Tradera etc är nog kopior.

Å andra sidan tycker jag att om man inte själv kan se skillnaden mellan kopian och originalet kan man lika gärna köpa kopian. Det är ju bara jackor det handlar om :)

Sen kan man ju alltid fråga sig vad man ska med en TNF-jacka till ;)
 
Å andra sidan tycker jag att om man inte själv kan se skillnaden mellan kopian och originalet kan man lika gärna köpa kopian. Det är ju bara jackor det handlar om :)

Rätt så aningslöst och egoistiskt påstående vill jag mena. Under vilka förhållanden produceras kopian? Vem stöder du genom att köpa piratkopior?
Men det är ju bara jackor det handlar om, skit i om det sitter en unge fastkedjad och syr upp dom.
 
Mitt i Prick!

Den som inte besökt fabriker i den s k 3e världen anar nog inte hur det går till. Sen vilka märken det sitter på så handlar det ju enbart om en jacka och åt vilket håll pengarna går....
//J
 
Å andra sidan tycker jag att om man inte själv kan se skillnaden mellan kopian och originalet kan man lika gärna köpa kopian. Det är ju bara jackor det handlar om :)

Efter vad jag har förstått så är en av de största kostnadshöjarna i skaljackor priset på membranen. Om man då gör kopior på originalfabriken kanske man inte får använda sig av det dyra materialet? Så om jag får omformulera problemdefinitionen då, Martin, känner man någon skillnad på eBayjackorna och Stadiumjackorna när det har spöregnat i en timme? Dvs är de vattentäta, tro?
 
känner man någon skillnad på eBayjackorna och Stadiumjackorna när det har spöregnat i en timme? Dvs är de vattentäta, tro?

Om man använt Marmot preciep, Gore pac-lite och annat lättvikts de senaste åren så tror man att det ska vara så, att jackor ska läcka. (;) till UL-martin)

Jag har en polare som har en pirat TNF, den läcker som ett såll. En annan kompis har en pirat TNF windstopperflece. Helt OK fleecetröja, ganska snygg också, men det är helt vanlig fleece utan minsta spår av svettiga membran.
 
bättre att försöka än inte alls....

Ett "äkta" varumärke borde man ju vara mer angelägen (än piraterna) om att vårda. . Det är ju inte minst den upparbetade image/goodwill som gör att ett visst märke säljer mer (ja man får väl hoppas det ibland finns någon kvalitetsskillnad också....).

Men ett varumärkes anseende kan snabbt urholkas genom att dåliga förhållanden i produktionen blir kända. Alltså finns det rationella motiv för märkestillverkare att lägga resurser på att verka för förbättrade arbetsförhållanden.

Men det är verkligen ingen lätt sak, t ex kontroll av under-under leverantörer är ofta mycket svårt, men ingen ursäkt att inte försöka förstås. Och den som besökt fabriker i 3e världen har oftast ändå inte sett ens i närheten av det värsta, utan snarare tvärtom, sett de bästa exemplen.

Men tyvärr finns det många "goda" exempel på tillverkare som erbjuder bättre arbetsförhållanden etc, och uppköparna säger då: Bra, bra jättebra !
Men köper sen ändå från den billigaste leverantören.
Träffade nyligen en sådan textilfabrikör här, som just fölorat ett attraktivt kontrakt med TESCO (en liten firma med några butiker i England...omsätter typ 600 millar per år - miljarder alltså).

Så hellre ett märke som försöker, än en pirat som inte....

Per D
 
Kopierade TNF-jackor är ju ett känt fenomen sen många år. Det är nog det mest kopierade friluftsmärket av alla. Det finns hela webbplatser som handlar om hur man känner igen en kopia.
Så en majoritet av jackorna på Ebay, Blocket, Tradera etc är nog kopior.

Å andra sidan tycker jag att om man inte själv kan se skillnaden mellan kopian och originalet kan man lika gärna köpa kopian. Det är ju bara jackor det handlar om :)

Sen kan man ju alltid fråga sig vad man ska med en TNF-jacka till ;)

Att se en skillnad på äkta eller oäkta är inte så lätt,den stora vågen som kom för några år sedan förde ju med sig att kopior gick rakt in i butikerna.Om inte handlarna kan se en skillnad kan man inte förvänta sig att kunderna ska det,för som sagt,skillnaden mellan plastpåse och membran är hårfin.Kunden tänker kanske att "Ahaa,är det inte bättre än så här." och låter det bero.


peter
 
Kalla mig gärna elitist, men jag tycker att folk som är beredda att lägga 4000 spänn på en jacka själva bör kunna skilja en sådan jacka från en jacka för 400 spänn. För det kan väl inte vara så illa att folk betalar så sjukt mycket för nåt som de inte märker?

Om man som konsument inte har kunskapen att skilja kopian från originalet, eller inte bryr sig, så är det helt rätt - ur ett konsumentperspektiv - att köpa kopian. Då är chansen nämligen ganska stor att man är ute efter ett plagg vars huvudsakliga funktion är att skylta med rätt varumärke.

(Ur ett större perspektiv är det såklart dumt att köpa piratprodukter)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4
benjamin Patagonia DAS-parka på nätet? Butiker och leverantörer 5
avslutat080903 Utländska friluftsbutiker på nätet Butiker och leverantörer 5
P.D Haglöfs nya ryggor inte på nätet ? Butiker och leverantörer 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.