Handla på Globetrotter.de?

Hej!

Jag tänkte shoppa lite på globetrotter.de. Vet någon om VAT är inkluderat i priset man ser på deras hemsida? Försökt förstå hur det fungerar. Det pris man ser, är det det man betalar? Eller blir det något skattetillägg?

Mycket tacksam för svar.

/Johan
 
Du

får betala svensk moms och den är några procent högre än den tyska så det blir därmed ett par procents tillägg på katalogpriset det summeras när du slutför ett www-köp.

Finns flera tidigare trådar om detta.

De skriver följande på sin hemsida.

"Prices/Country-specific VAT rates
With the publication of the catalogue all previous prices become invalid. The prices of the Globetrotter Handbuch 2007 and the Jack Wolfskin catalogue Winter 2007 are valid until the releases of the 2007/2008 editions. Exceptions can be made in case of any unusual price increases by our suppliers. You will be informed after you have placed your order if any of the articles you ordered is subject to this kind of price increase. The prices in our catalogue are final prices incl. VAT. Prices and products are subject to change without notice.
Generally the VAT rate is based on the member country of the supplier. However, if the sales exceed a certain limit in a
EU member country, the supplier is liable to charge the current VAT and draw it off in the land of destination . In the following countries Globetrotter exceeds the delivery limit and therefore calculates the VAT according to the rates in the land of destination

Country general VAT set reduced VAT set
Austria (MwSt) 20% 10%
Belgium (TVA/BTW) 21% 6%
Denmark (MOMS) 25% 25%
Finland (ALV/ML) 22% 8%
Germany (MwSt) 19% 7%
Italy (IVA) 20% 4%
Luxembourg (TVA) 15% 3%
Netherlands (OB) 19% 6%
Sweden (MOMS) 25% 6%

Further information e.g. also under
http://europa.eu.int/comm/taxation_customs/taxation/
vat/consumers/mail_order_distance/index_de.htm "

Enligt ovanstående blir påslaget 6% på katalogprisernavilket ungeför stämmer med mina erfarenheter när jag köpte från dem senast.


Thure
 
Om man handlar från någon mindre europeiskt företag som inte säljer så mycket till Sverige så kan man ev slippa betala den högre svenska momsen. I andra länder som har hög moms tvingas priserna ner på varorna (gäller av någon konstig anledning INTE Sverige), så ibland kan danska internetaffärer vara ett alternativ till tyska, t ex

http://www.friluftslageret.dk/
 
Tack för den danska länken, den föranledde mig att genomföra följande experiment:

Haglöfs Ascent 28 Eur 60,29
Tibetan Tianium Spork Eur 9,27
Fragt Eur 24,17
Kreditkort gebyr 5,25% Eur 5,72
TOTAL Eur 99,45


Med andra ord fick jag en ryggsäck och en titanspork för en knapp tusing när allt var klart.

Ryggsäcken var på rea, och fångade min uppmärksamhet med DKK 449:-
Samma säcka missade jag på addnatures rea i förra veckan där den då gick på mellan 6 och sjuhundra (SEK). Det var å andra sidan inkl frakt och med faktura utan avgift.

Jag är nöjd med ovanstående köp, men konstaterar att frakten och div avgifter oftast blir för dyrt vid köp utomlands. Numera kan man förvisso göra bra internetköp från utlandet - men oftast är det lika bra eller bättre att spana på de svenska internetbutikerna. Personligen har jag märkt att Addnature eller North Star Trading oftast får mina beställningar, när jag väl räknat lite på vad slutpriset blir.

Slutpriset i svensk valuta blev enligt mitt kontoutdrag 931:- vilket väl får ses som en skälig kurs.
 
Senast ändrad:
Hej! Fick just svar från Globetrotter. De säger att priserna är utan VAT på hemsidan. Innebär det då att man som svensk ska lägga på 25% för att få det pris som jag kommer att betala? Eller blir det som räkneexemplet ovan 6%?
Vad är eran egna erfarenhet?

/Johan
 
Enligt tysk lag måste slutpriset till kund anges, dvs tysk moms. Hemsidan har varit både och så du får tya dig tills dess du ser paketpriset och hålla på avtryckaren tills du kollat € och SEK priset innan du godkänner. Min erfarenhet av Globetrotter gör att jag är helt nöjd med vad de säljer och hur de informerar. Hoppas du blir det med.
//J
 
Jag laddade hem hela pdf-katalogen (110 Mbyte)

Nu är det visserligen ca 35 år sedan jag läste tyska i skolan men på sidan 334 står det hur det är med mervärdeskatt och vid försäljning till utlandet.

Och om jag fattar det hela rätt så måste man handa för minst 52 Euro.

Sedan är det något som jag inte begriper som tillkommer med 15,52 Euro. Med hjälp av lexikon får jag det Postförskottsavgift som man förmodligen ”slipper” om man betalar med kort

Porto till Sverige 17,75 Euro

Per Brune
 
Nu har jag fått min beställning. Man lägger helt enkelt på 6% på priset som finns på hemsidan och katalog. Alltså skillnaden mellan svensk (25%) och tysk (19%) moms.
Leveransen var nog ett par dagar längre än lovat men inget att klaga på.
Rekomenderar verkligen denna sida. Kruxet är dock att de verkligen kör sin tyska grej. Ingen engelska här.

Tack för all hjälp!

/Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
AnteÅ Handla utomlands? Butiker och leverantörer 22
alexs Handla billigt i EU, recension av tradeinn (samt trekkinn mm.) Butiker och leverantörer 11
christerb Att handla cykel före rean Butiker och leverantörer 2
kanotisten Handla i USA Butiker och leverantörer 10
zzeezz Handla i Hongkong??? Butiker och leverantörer 3
KamratJonas Handla kängor från utlandet. Butiker och leverantörer 3
Tomas J Handla från www.amazon.com ? Butiker och leverantörer 24
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.