Jag mejlade Sverker på Plus!

Jag är stenhård i förhandlingar som föredetta säljare och kan pruta ned priser till ibland 10 % av ursprungspriset om det är i utlandet. Jag har alltid trott att man blir mer blåst utomlands än på hemmplan. Nu har jag börjat ifrågasätta det. Jag har även börjat fundera på om svenskar är dumma i huvudet som går med på detta.

Jag är så pass förbannad att jag var tvungen att mejla Sverker. :)

Hej,

Det vore mycket bra om ni kunde ta upp det svenska prisläget på många produkter som kan te sig helt absurt i vissa fall. Jag har införskaffat mycket frilufsutrustning på senare år och upptäck att priserna är nästan dubbelt så högt som i USA. Vid ett fall kollade jag på en ryggsäck från en Rysk tillverkare vid namn BASK. Återförsäljaren ville ha 1600 kronor för den vilket till ytan ses som mycket prisvänligt. Efter vidare efterforskning så kostade ryggsäcken cirka 600! kronor i Ryssland. Det verkar som det är något slags monopol i Sverige på frilufsprodukter. Åteförsäljarna kan inte sätta annat än rekomenderat pris för att annars riskera att inte bli levererade varor. Åteförsäljarna skyller på den lilla svenska marknaden vilket bara verkar vara rent skitsnack.

För att ta ett till exempel. Jag tänkte köpa en fiskeutrustning här i sverige. Leverantören hette Taiga Outdoor och är sveriges största leverantör av frilufsprodukter. Deras listpris i katalog var 695 kronor för en fiskerulle. Samma rulle kostade cirka 300! kronor i USA.

En del av prisskillnaden kan handla om importtullar som i fallet med ryggsäcken från Bask. Men vad gällande fiskerullen så tillverkas alla fiskerullar typ i Taiwan. Momsen är även något högre än i USA men det förklarar knappast ett pris på över det dubbla.

Det verkar som om leverantörerna sätter ett pris efter vad konsumenterna är villiga att betala viket låter logiskt. Men att lura svenska konsumenter på detta sätt verkar mer vara ocker.

Finns det inte något man kan göra för att pressa leverantörerna?

Varför skall datorer vara lågmarginalprodukter medan goretexjackor inte?
 
Det är enkelt...

Det är vårt konsumentansvar att inte köpa dyra prylar, om man kan sälja Arcteryx ryggor för 5000+ istället för 2500 och folk förtfarande vill köpa så är de deras ensak...

Men jag väljer ALLTID andra importkanaler om de lokala leverantörerna inte kan sänka sina priser, väljer man att köpa för dubbla priser så får man skylla sig själv!

Skriv tex ut globetrottersidan och visa för din lokala leverantör sen kan ni prata affärer;-)

Det finns lokala leverantörer med ett alternativt sortiment och mycket bra priser tex Northstar.

Om det skall vara så svårt att förstå får väl din leverantör börja beställa direkt från ryssland, gråimport gynnar konsumenterna, det är en öppen marknad det!
 
Kartell,löjligt.

Vill bara påpeka att det är löjligt att ens påpeka att det skulle finnas karteller i svensk friluftshandel. Tycker ni att det inte skall finnas några handlare så handla utomlands. Vem ansvarar för era reklamationer, skall handlarna i Sverige göra det?
En tjuv i dramat är den svenska momsen och skatten.
Momsen på varan och skatten för de som arbetar.
Har ingen tänkt på svensk välfärdssamhälle, finns den i USA?
 
ej perfekt konkurrens

Inom vissa områden så råder inte någon egentlig konkurrens. Exempel på detta är byggvaror, båttillbehör (jmf tex Silva-produkter på Watski m dito på Classe) m.fl. Om konsumenterna är beredda att betala dessa överpriser så finns det självklart inget incitament att sänka priserna. Håller med fafner om att det i slutändan alltid är konsumenten själv som har valet.
 
Om du är en så erfaren säljare borde du också mycket väl känna till hur det fungerar med rabatter i B2B-ledet. En megastor återförsäljare i USA eller Tyskland kan på sitt inköpspris få ända upp till 50% rabatt på grund av de volymer de köper. En liten handlare i Brunflo som köper 5 rullar om året av en leverantör får köpa dem till ordinarie leverantörspris. Det märks naturligtvis väldigt mycket i konsumentledet.

Vidare har den amerikaska jätten i princip inga kostnader för reklamationer och byten när de säljer till kunder i exempelvis Sverige. De kostnader som uppstår när kund A pajar sin flugrulle och ljuger till sig ett byte hos den lilla handlaren drar givetvis upp priset väsentligt om den handlaren totalt säljer färre rullar på ett år än den stora jätten i USA säljer på en vecka.

Tänk efter lite va.

Är man inte beredd att betala för en vara hos en säljare så blir det ingen affär. Inte mer med det. Men de kunder som köper en flugrulle eller en gps hos den lilla handlaren i Brunflo eller Bromölla köper inte bara rullen eller gps:en. Den produkt kunden köper är hälften vara, hälften tjänst i form av närhet, trygghet, bekvämlighet etc. OM det skulle bli fel på varan.

Jämförelsen i det första inlägget i strängen är lika haltande som att jämföra priset på en Big Mac i Moskva med priset på en hemmagjord hamburgare på fjällstationen. Det man köper är inte främst en skiva kött mellan två bröd utan tillgängligheten. Tillgängligheten är en dyrare tjänst att tillhandahålla vid fjällstationen i en avkrok och med små volymer än mitt i en storstad med enorma volymer.
 
Ett lysande exempel!

Sommaren -97 nekade Haglöfs en Friluftsbutik i Malmö leveranser p.g.a. att den inte höll rekomenderade priser!
Till saken hör att flera butiker i trakten, stora sådana, hade klagat på butikens låga priser, då 20 - 30% under rekomenderade.
Jag förfasades och skrev självklart på namnlistan som lagts fram.
Haglöfs var tvungna till slut att ge efter.
Jag tror inte att mycket har hänt sedan dess, det krävs att någon fräck jäkel vågar ta fajten och parallellimportera och/eller tumma på marginalerna.

Värst är nog ändå alla "dumma" svenssons som bara köper allt med hull och hår, vissa är fortfarande hjärntvättade att kvalité skall kosta en massa.
Olika bransher har alltid hävdat att man måste göra vissa påslag specifikt relaterade för svensk marknad.
Oligopolet har alltid varit ett faktum...

Nu är vi svenskar ganska tysta av oss, men när jag frågar varför en friluftsvara kostar så mycket, brukar försäljaren alltid rycka på axlarna alternativt rabbla mantrat om att "kvalitet kostar". Troligtvis vet vederbörande inget om kvalitetsstyrning och ännu mindre om kundkänsla.
Saker och ting rör på sig, för eller senare måste oligopolet rasa isamman.

Jag tycker att du tar ett bra initiativ Crazy, det finns inga hållbara argument att svenska friluftsprodukter skall kosta mer än för motsvarande utomlands. Logistiken har gjort framsteg efter 2:a världskriget!
Eloge!

MVH Hasse
 
Om man läser de första inläggen så förstår man ju varför det är som det är.

Di dumme svensk.

Själv så komer jag att börja beställa mera från USA.


Ett av skälen till att till exempel frilufsprodukter är mycket dyrare är IT -produkter är att handlarna tar ut helt andra marginaler. Vi pratar om väldigt stora skillnader.
[Ändrat av crazy 2004-06-24 kl 20:42]
 
Re: Det är enkelt...

fafner; sa:
Det är vårt konsumentansvar att inte köpa dyra prylar, om man kan sälja Arcteryx ryggor för 5000+ istället för 2500 och folk förtfarande vill köpa så är de deras ensak...

Men jag väljer ALLTID andra importkanaler om de lokala leverantörerna inte kan sänka sina priser, väljer man att köpa för dubbla priser så får man skylla sig själv!

Skriv tex ut globetrottersidan och visa för din lokala leverantör sen kan ni prata affärer;-)

Det finns lokala leverantörer med ett alternativt sortiment och mycket bra priser tex Northstar.

Om det skall vara så svårt att förstå får väl din leverantör börja beställa direkt från ryssland, gråimport gynnar konsumenterna, det är en öppen marknad det!

Min leverantör?

Jag pratar om åteförsäljare i allmänt. I fallet med Bask lyckades jag av en slump komma över deras återförsäljarpriser vilket normalt aldrig är tilgängligt för allmänheten. Leverantören beställer direkt från Ryssland. Men där handlar det nog mycket om EU-tullar vilket det inte gör i frågan om andra frilufsprodukter. USA har även dem sina tullar.

Jag är tyvärr inte tyskspråkig så globertrotter är inget alternativ för mig.

Northstar verkar ha hyfsade priser. De verkar dock inte seriösa när man till exempel tittar på komforttemperaturer på sovsäckar. Extremt tilltagna.

By the way så köpte jag fiskerullen för 245 kronor hos en konkurrent på realisation. Snacka om att bli utsatt för bedrägeri om man betalat 700 spänn.
 
Dubbelmoral???

Jag fattar inte riktig var ni hittar ett fel i detta system! Som någon skrev, en Big Mac är ju betydligt billigare i Kina än den är i Sverige! Men det har ju sina klara anledningar.

Om du tar en vanlig affär i Sverige så har dess anställda en betydligt högre minimilön än dess kollegor i USA eller Ryssland. Skatterna på arbete är högre, momsen är högre etc etc. Detta gör att priserna blir betydligt högre än i andra länder. Det är tack vare, eller p g a om ni tycker det, dessa skatter som vi har den välfärd som nu finns i Sverige! Även om denna håller på att bli sämre. SÅ jag ser det som en samhällsinsats när jag handlar dyra friluftsprodukter i Sverige.

Man kan ta ett exempel ur vardagen! Om du varit i behov av en dammsugare och var i affären för att köpa en. Köpte du då en dammsugare från Electrolux för ca 3000 kr eller köpte du en billig variant från ett kinesiskt märke som kostar 1000 kr. Den dyrare är tillverkad i Sverige och är av naturliga skäl betydligt dyrare än den som tillverkats av barnarbetare i Kina! Många köper den billiga dammsugare men klagar sedan på dem giriga jävlarna som vill flytta Electroluxs tillverkning till ett i-land. Dubbelmoral?!?


Hej så länge
 
Re: Dubbelmoral???

A.S.; sa:
Man kan ta ett exempel ur vardagen! Om du varit i behov av en dammsugare och var i affären för att köpa en. Köpte du då en dammsugare från Electrolux för ca 3000 kr eller köpte du en billig variant från ett kinesiskt märke som kostar 1000 kr. Den dyrare är tillverkad i Sverige och är av naturliga skäl betydligt dyrare än den som tillverkats av barnarbetare i Kina! Många köper den billiga dammsugare men klagar sedan på dem giriga jävlarna som vill flytta Electroluxs tillverkning till ett i-land. Dubbelmoral?!?


Hej så länge

Saken är att nästan all frilufsutrustning produceras nere i asien så ditt huvudargument håller inte. Sen om du vill stödja några få människor som gör sig en hacka så är det ju upp till dig. Jag tycker att det är dålig affärsmoral att ha för höga marginaler.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.