Jag hoppas innerligt på förbättring.

Hej,
Jag är lite gnällig nu, men jag tycker att det händer allt för att leverantörer och butikskedjor inte respekterar att jag inte vill ha epost eller katalog skickat till mig.

Idag hände det igen.

Jag hoppas att de inser att de har en del att tjäna på att inte besmutsa sitt varumärke med oönskade reklamutskick. Det är ju inte så att jag kommer att bojkotta någon, för jag köper de grunkor och grejjer jag anser mig behöva. Men vid ett "likaval" väljer jag den som hörsammar min enkla önskemål. Och, jag börjar hellre leta hos den leverantör eller den butikskedja som respekterar sånt här.

Nåväl, hoppas kan man ju alltid. Nog på tjôtet.

Lycka till med CRM-tänket ute i stugorna.
Patric
 
Jag förstår inte...

Hur går det till när de inte accepterar att du inte vill ha katalog eller epostutskick? Tackar du nej till det hela men de skiter i det och skickar saker ändå, eller är det så att du aldrig får chansen att tacka nej för du har gjort en nätbeställning och automagiskt blivit prenumerant på nyhetsbrev etc?

Om du tackar nej och de skiter i det förstår jag dig till fullo. Själv tycker jag dock inte att det gör så mycket att de skickar lite mail om jag väl köpt/beställt något. Däremot blir jag f-bannad om det inte på ett tydligt sätt går att avbeställa utskicken så att jag själv kan välja att avsluta det hela om det nu inte skulle intressera mig. Det är rätt skönt att ha några olika epostadresser som man använder för olika saker. Det stör mindre med ointressanta mail i en inkorg som inte används dagligen...

/Tjo
H
 
Så här funkar det:
1) Jag får papperskatalog eller reklammail som jag inte har bett om (för att jag varit kund förmodar jag, eller för att jag har ställt produktrelaterad fråga).
2) Jag skriver till deras kontaktadress via epost och ber dem sluta.
3) Jag får papperskatalog eller reklammail trots att jag inte vill ha det.
4) Jag skriver igen till kontaktadressen och ber dem igen att sluta....
5) Jag får papperskatalog eller reklammail trots att jag inte vill ha det....
6 ) osv...

Och nej, jag vill inte bära mer papper än "nödävndigt" till pappersåtervinningen, och nej jag vill inte ha flera mailadresseren... Jag vill bara ha lite hyvs & vett liksom :)
 
Räcker det att hoppas?

För att undvika oönskade massutskick av olika Marknadsföringsprospekt och kataloger mm krävs en aning mera aktivitet och uppmärksamhet än att hoppas.
När du kontaktar företag med eförfrågan uppger du då din riktiga e-postadress eller har du en frågvisadress som har en oåtkomlig postadress?
När du beställer en katalog eller annan information, är du då tydlig med att det är just denna information du önskar samt att du undanber dig fortsatt information?
När du beställer varor via nätet använder du då en skyddad e-post adress och mottagaradress enligt ovan eller lämnar du ut din riktiga e-postadress och snigelpostadress?
Det här verkar ju lite långt att gå men har man lärt sig hur turerna går kan man förstå att den som inte skyddar sig och sin brevlåda kan lätt bli begravd i reklamutskick för så fungerar marknaden.
Om du får massvis med oönskad addresserad reklam så är det du som till en början medvetet eller omedvetet givit iväg din egen adress!
Steg 1 sluta med de naiviteterna.
Steg 2 fråga inte via äkta eposten utan skaffa dig ett frågekonto, den e-posten kan du leda från ditt extrakonto till ditt normala konto.
Steg 3 sluta beställa papperskataloger med korrekt hemadress.
Steg 4 sluta beställa varor med korrekt hemmaadress via e-post och när du beställer via epost
använd extrakonto utan hemmaadressen enligt ovan.
Ditt post utlämningsställe butiken eller boden räcker! Oönskad direktannonserad reklampost stryker du din adress på, skriver "adressaten okänd retur till avsändaren" och lägger oöppnad och ofrankerad i en brevlåda, gjorde bara tillräckligt många detta skulle vi få en annan lyhördhet inom DR branchen.
Steg 5 sluta hoppas och agera själv!
Vänligen
//J
 
Steg 1 sluta med de naiviteterna.
....
Steg 5 sluta hoppas och agera själv!

:)
Jotack, jag begriper nog det. Och vill kanske inte förändra. Och det är nog riktigt att jag förtjänar detta mottagande... ;)
Som å andra sidan inte är fullt så illa som jag kanske påskiner. Jodå, jag "lider" ibland. Men inte så ofta så att det egentligen kräver ett komplett annat förhållningssätt... Tack för förslagen till upprustning.

Mitt lilla inlägg var nog mer en frustrationsventil, en vag liten naiv förhoppning att kanske någon leverantör [varför inte "naturkompaniet&fjällrävenshärket" :) ] skulle tänka efter på om ett litet meddelande till deras informationepostadress kanske borde göra skillnad i deras utskickslista.

Så summa summarum. Jag fortsätter nog med att lida lite, fast förhållandevis sällan, och med att ha naiva förhoppningar om att mina nej-tack-mail skall få någon i crm-svängen att fatta värdet av att vårda varumärket i relation till kunder, kunder sett som individer med olika önskemål.

Tack för bollplankeri och uppmaning. Jag är redan harmonisk igen - tack vare frustrationsventilen... :)

Fridens liljor,
Patric
 
Halleluja!

För att undvika oönskade massutskick av olika Marknadsföringsprospekt och kataloger mm krävs en aning mera aktivitet och uppmärksamhet än att hoppas.
När du kontaktar företag med eförfrågan uppger du då din riktiga e-postadress eller har du en frågvisadress som har en oåtkomlig postadress?
När du beställer en katalog eller annan information, är du då tydlig med att det är just denna information du önskar samt att du undanber dig fortsatt information?
När du beställer varor via nätet använder du då en skyddad e-post adress och mottagaradress enligt ovan eller lämnar du ut din riktiga e-postadress och snigelpostadress?
Det här verkar ju lite långt att gå men har man lärt sig hur turerna går kan man förstå att den som inte skyddar sig och sin brevlåda kan lätt bli begravd i reklamutskick för så fungerar marknaden.
Om du får massvis med oönskad addresserad reklam så är det du som till en början medvetet eller omedvetet givit iväg din egen adress!
Steg 1 sluta med de naiviteterna.
Steg 2 fråga inte via äkta eposten utan skaffa dig ett frågekonto, den e-posten kan du leda från ditt extrakonto till ditt normala konto.
Steg 3 sluta beställa papperskataloger med korrekt hemadress.
Steg 4 sluta beställa varor med korrekt hemmaadress via e-post och när du beställer via epost
använd extrakonto utan hemmaadressen enligt ovan.
Ditt post utlämningsställe butiken eller boden räcker! Oönskad direktannonserad reklampost stryker du din adress på, skriver "adressaten okänd retur till avsändaren" och lägger oöppnad och ofrankerad i en brevlåda, gjorde bara tillräckligt många detta skulle vi få en annan lyhördhet inom DR branchen.
Steg 5 sluta hoppas och agera själv!
Vänligen
//J


Den här manualen skall jag sätta upp på väggen vid datorn där hemma!

Har ett liknande problem vid faxen på kontoret... vet inte hur många fax jag returnerat och vänligen men bestämt bett dem sluta... men faxen fortsätter att spotta ut papper... funderar på att spamfaxa tillbaka... ska bara se om det finns någon repeatfunktion...

Thomas
 
Senast ändrad:
Den här manualen skall jag sätta upp på väggen vid datorn där hemma!

Har ett liknande problem vid faxen på kontoret... vet inte hur många fax jag returnerat och vänligen men bestämt bett dem sluta... men faxen fortsätter att spotta ut papper... funderar på att spamfaxa tillbaka... ska bara se om det finns någon repeatfunktion...

Thomas

Påminner mig om ett klassiskt bus: faxrullen.
Skriv ut ditt spam på ett antal papper och tejpa ihop i en lång rad. Faxa iväg, och tejpa under tiden ihop ändarna, så att du får en oändlig faxslinga. Görs med fördel på fredag kväll, så kan det stå och gå hela helgen.

Jag har naturligtvis aldrig varit inblandad i något sånt här, bara hört från kompisar...

/OJ
 
Civil olydnad

Jag tillhör dom som läser den reklam jag beställt, för det kanske finns något nytt intressant och att det kanske går att fynda.

Men varje gång det dimper med något pappersbrev från något företag där jag inte är kund som (bokklubbar, lotterier och finansbolag) och som innehåller svarskuvert där mottagaren betalar portot, så stoppar jag i en massa skräppapper (utan min identitet) och klister noga igen kuvert. Så orsakar man dom lite extra kostnader och arbete.

Även om att använda fax inte är så vanligt numera, men får man reklam via fax och vill slippa detta så tar man långt svart papper och tejpar ihop det till en slinga i faxen. Sedan skickar man det i 5 minuter (eller annan lämplig tid). Detta leder till att mottagarens toner tar slut. Lär vara rätt så "effektivt" under förutsättning att mottagaren har en fax med toner. Har dom den fax värmepapper kanske inte metoden är lika ”effektiv” även om dom ”förhoppningsvis” gör slut på pappersrullen.

Edit:
Nu hade någon skrivit om faxen medan jag skrev, men detta med tidpunkten på dygnet har jag missat i min ”strategi”. Så då har man läst sig något nytt igen.
Tips 2: har man gjort en svart pappersslinga så spar den. Man vet inte när den kan behövas nästa gång.

Per
 
Senast ändrad:
Kolla den här:
http://www.swedma.se/site.aspx?id=16
Men det kanske inte fungerar om det är ett ställe som redan har dig i sitt kundregister.

För att slippa telefonterror hemma har jag anmält oss till Nix-registret och det funkar bra. http://www.nix.nu


Oönskad direktannonserad reklampost stryker du din adress på, skriver "adressaten okänd retur till avsändaren"


På jobbet har jag sagt att om det ringer någon som ska sälja nåt skit (som toner t.ex) kan dom koppla dom till pausmusik eller säga att jag är död.
Jag brukar inte bli otrevlig mot folk, tycker inte det är snällt, oavsett om det är jehovas vittnen eller telefonförsäljare. Men ett tag ringde det flera idioter per vecka som skulle sälja ful-toner så efter att bett dom ta bort mig ur registret övergick tillslut till att skrika åt dom att och ge fan i att ringa och sälja sin #¤$@%* skit. Det slutade ringa efter ett tag :)

/Ulf
 
Hurra!

Nu börjar den här tråden bli riktigt användbar... skall genast samla på mig skräp fax... och numera returnera skräp post ...

Enkla men bra tips... synd bara att man är en alldeles för snäll typ som inte kommer på sånt själv... men nu jäv&%#....

//T
 
Telefonförsäljare brukar jag svara ungefär så här: Jag har inte tid att prata just nu, men om du ger mig ditt hemtelefonnummer så kan jag ringa och störa dig ikväll ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.