Handla från USA på nätet

Hur ofta händer det att tullen "glömmer" att ta ut dessa avgifter? Vore ju praktiskt om det hände just när man har beställt super-duper-jackan från USA!!
 
Norska tullen är ivf roliga.

Vet inte hur mycket tillen missar. Men...
Pappa köpte ett objektiv på privat annons i tidningen FOTO. Säljaren var Norrman. Med i paketet låg en faktura på 20 NoKr från Norska tullen.
200 NoKr/Kg för utförsel av antiktiveteter.

Till saken hör att objektivet var tillverkat i Östtyskland på 1960-talet :)
 
läromedel

Ibland kan man köpa produkter som kan karaktäriseras som "läromedel" det ger inte tull och moms -har inte kontrollerat med tulltaxan om det var en tillfällighet
 
Same; sa:
Kan inte tänka mig att det skulle vara billigare att köpa Hilleberg från staterna med frakt och allt.

Köpte ett Nallo 3 på http://www.barneyssports.com/ när jag var i Anchorage förra året. Tror inte just de skickar saker till Sverige men hur som helst. Tältet kostade $445 vilket med en dollarkurs på 7 kr/$, frakt på $80 (vild gissning!), moms på 25% och högsta tullen på 15% (vet inte tullsatsen på tält) blir (445+80)*7*1.25*1.15=5283 kr. Priset i Sverige är ju 5300 kr så även med högsta tänkbara tull är det billigare "från staterna med frakt och allt" :)

/Klas
 
Jag har beställt prylar från USA ca 10 ggr genom åren. Tullen har aldrig missat ett paket.

Utöver detta har jag beställt böcker från USA, och då har jag aldrig behövt betala moms eller andra avgifter.
 
Garanti?

Problemet som jag ser det är väl främst garantin. Jag antar att det inte går att vända sig till den svenska generalagenten? (Om man inte ids skicka allt till usa för reklamation)

/MH
 
Mezzner; sa:
Jag har beställt prylar från USA ca 10 ggr genom åren. Tullen har aldrig missat ett paket.
I mitten av december beställde och fick jag prylar från USA, ingen tull eller moms avkrävdes. Nu i dagarna kom dock en faktura "avseende tull & moms", 3 månader efter köpet. Så när kan man säga att man "klarat sig". Efter 1 år? ;) Nej, det är nog bäst att alltid räkna in dessa pålagor i priset...Undrar hur länge SvD väntade innan de räknade det som en "miss" från Tullen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanotisten Handla i USA Butiker och leverantörer 10
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
AnteÅ Handla utomlands? Butiker och leverantörer 22
alexs Handla billigt i EU, recension av tradeinn (samt trekkinn mm.) Butiker och leverantörer 11
christerb Att handla cykel före rean Butiker och leverantörer 2
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
zzeezz Handla i Hongkong??? Butiker och leverantörer 3
KamratJonas Handla kängor från utlandet. Butiker och leverantörer 3
Tomas J Handla från www.amazon.com ? Butiker och leverantörer 24
Familjen F. Butiker/märken i USA? Butiker och leverantörer 6
sten-ake Nån som ska beställa från USA? Butiker och leverantörer 9
Vaalz Beställa från USA Butiker och leverantörer 15
Malindo Företeckning över on-line gear shops i USA/Canada Butiker och leverantörer 0
Vandrare Avgifter vid beställning från USA. Brokerage? Butiker och leverantörer 83
MrZog Bra nätbutiker i USA Butiker och leverantörer 5
utemänniska Klätterutrustning billigare från USA? Butiker och leverantörer 6
per160 friluftsbutiker i USA sokes Butiker och leverantörer 18
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
Nils-Åke Sämre kvalite på skalplagg? Butiker och leverantörer 74
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.