Handla i USA

Ha alltid långärmat när du går genom tullen... :)

Det måste ha varit en anmärkningsvärt prålig klocka för att tullarna skulle börja titta på den. En GPS i ett snöre om halsen väcker kanske uppmärksamhet, men en klocka har ju alla.
 
Men hur bevisar de att han köpte den i utlandet?
En klocka har ju som sagt alla, och i de flesta lägen är det troligare att den var med även på vägen ut (även om den var dyr).

/OJ
 
Någon som har koll på om man nu använt grejorna, spelar det någon juridisk roll egentligen.

För enkelhetens skull: Låt oss säga jag åker på semester i 2-3 veckor, glömmer min kära skaljacka, köper en snygg gore-tex jacka av finare märke använder den under min semester i ur och skur vid exempelvis en vandring.

Skall jag nu tulla in den i landet?

Eller är det bara om jag exempelvis köpt den i spekulativt ärende - låtit lapparna sitta kvar, skall sälja den på blocket eller bara gjort ett "klipp".

Orsaken till att jag frågar är att när jag bott i Kanada tog jag med mig all klätterutrustning, det var en hel del - väl använda prylar skall väl nämnas.

Skulle jag tullat för dem då? Är jag en skattesmitare?
 
Någon som har koll på om man nu använt grejorna, spelar det någon juridisk roll egentligen.

För enkelhetens skull: Låt oss säga jag åker på semester i 2-3 veckor, glömmer min kära skaljacka, köper en snygg gore-tex jacka av finare märke använder den under min semester i ur och skur vid exempelvis en vandring.

Skall jag nu tulla in den i landet?

Eller är det bara om jag exempelvis köpt den i spekulativt ärende - låtit lapparna sitta kvar, skall sälja den på blocket eller bara gjort ett "klipp".

Orsaken till att jag frågar är att när jag bott i Kanada tog jag med mig all klätterutrustning, det var en hel del - väl använda prylar skall väl nämnas.

Skulle jag tullat för dem då? Är jag en skattesmitare?

Gå i fängelse utan att passera GÅ,bantito...;)

Just de där 1700 pix'en är för sådana sena påkomna saker,typ glömt jackan.Den delen som överstiger ska man tulla och momsa för egentligen,om man är petnoga.

Om man bott nånstans är det väl en jävla skillnad...


peter
 
Men hur bevisar de att han köpte den i utlandet?
En klocka har ju som sagt alla, och i de flesta lägen är det troligare att den var med även på vägen ut (även om den var dyr).

/OJ

Du är skyldig att kunna göra troligt att du hade den innan resan och köpt den hemma eller tidigare förtullat den.
 
Gå i fängelse utan att passera GÅ,bantito...;)

Just de där 1700 pix'en är för sådana sena påkomna saker,typ glömt jackan.Den delen som överstiger ska man tulla och momsa för egentligen,om man är petnoga.

Om man bott nånstans är det väl en jävla skillnad...


peter

Tack då tvår jag mina händer:)...det är ju som om man vore en bandit i vissa poster om att köpa prylar utomlands!

Däremot hörde jag någon sa att blocket skulle sammarbeta med skattemyndigheterna. Det handlade visst om de som återkommande säljer elektronikprylar på blocket.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...