Handla från USA på nätet

Möjligen beror det också på försändelsens storlek och befordran. Jag har nog alltid köpt grejer som inneburit paket som är större än bokpaket.

Naturligtvis vill man ju som god medborgare betala ordentligt med moms, handläggningsavgift och om möjligt tull också! ;)

rei.com har nån slags presentservice. Men i det fallet tror jag att man kan åstadkomma en avgiftsfri leverans till paketadressaten OM man har alla uppgifter om det som ska betala avgifterna. Så det är nog ingen risk man missar några kostnader ifall man skulle få för sig att skicka en present till sig själv... Puh, tur va?

Äsch, inte visste jag att tullarna är här på Utsidan och snokar. Jag skulle aldrig ha skrivit att tullen missade mitt paket.:) Nu är räkningen här, fast det mesta är ju moms tullen är bara några få procent.
Nu kan jag sova gott, när jag gjort rätt för mig.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tull på kläder

Vill beställa en jacka från Backcountry som fortfarande blir billigare med momspåslag och frakt - men frågan är om jag åker på tull?! Någon som har fått tull på kläder? Hur mycket...?

Tullfria läkemedel?

Även min erfarenhet är det samma. På stor rehjäl hårdvara blir det tull (har fått betala tull på åror) men har sluppit på expeditionsläkemedel, byggationsmateriel och böcker.

Atlantroddarn,,

Re: läromedel

bigben; sa:
Ibland kan man köpa produkter som kan karaktäriseras som "läromedel" det ger inte tull och moms -har inte kontrollerat med tulltaxan om det var en tillfällighet

När jag gick på högskolan åkte två killar över till USA och köpte en bok till varje person i klassen (vi var en stor klass) och åkte tillbaka med dem. Det blev billigare än att köpa dem i studentbokhandeln.

jag glømde en sak: om man kjøper feks talt från usa(TNF VE 25 feks)så skall man komma ihåg att pga miljøpolitik så ar det ett annat material som de andvænder. det ar lite lattare men jag har hørt och last att det inte ar så tåligt som den europeiska versjonen. sedan ar det oftast amerikansk produserade saker som man kan spara peng på.

robert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips