Beställa från USA

Hej, tänkte beställa lite saker från moontrail i Usa, men nu undrar jag om man behöver betala skatt och moms på priset eller om det är priset som står som blir slutnotan? Mvh Vaalz
 
Citerar tullverket
Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent.

Dvs räkna med att få betala 25% tull. Men visst händer det att paket slinker igenom utan att man behöver behöva betala.
 
Även om man räknar med moms så brukar priserna vara intressant - ända tills man fått fram den aktuella och korrekta kostnaden för frakt ända hem till Sverige... Och på frakten tillkommer förstås moms också.
 
En snabb koll ger att posten tar ut en speditionsavgift 100kr samt postfördkott på 50kr(minst) så ett exempel.
köp för 1000 kr
tull 10% (varierar)
moms 25% (notera man betalar moms på tullen)
ger 1375kr
postens avgifter 150kr
totalt: 1525kr

slutsats, köp för en stor summa (postens procentuella andel minskar), eller ha goda vänner "over there" och låt dom skicka det istället.
Finns prylarna i ett EU land, köp där istället.
 
En liten fråga om MOMS...

Jag har förstått det som att när man beställer från EU-land till USA så betalar man inte moms i EU. Gäller detsamma vid beställningar från USA och hit. Dvs, eftersom du betalar moms här vid importen så ska du inte betala amerikanska VAT? Som det är nu fattar jag det som om jag betalar dubbel moms. Först i USA och sen i Sverige när jag beställer på nätet.
 
Som det är nu fattar jag det som om jag betalar dubbel moms. Först i USA och sen i Sverige när jag beställer på nätet.

Om jag har fattat det hela rätt så är motsvarigheten till moms i USA det som kallas för sales tax (rätta mig om jag har fel). Beställer man över nätet betalar man ingen sales tax, gäller även om man beställer inom USA från en stat till en annan (Texas undantaget).
Antar att man sedan skall betala sales tax i den stat dit man beställer grejerna.

/Magnus
 

avslutad210712

Gäst
Sen skall man tänka på att om valutakursen ändras mycket och man betalar med kreditkort (vilket man gör) så kan det bli en obehaglig överraskning eftersom kreditkortsföretaget verkar kunna välja vilken växlingsdag de vill använda. Köpte en GPS i fjol som vart 1000:- dyrare pga valutakursen vilket var mindre skoj.
 
Knepigt det där

Nån som förstår varför man skall betala moms om man köper via E-Bay från en privatperson utanför EU? Man betalar ju inte moms för motsvarande köp inom Sverige.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Varför betalar du inte moms för varor du köper i Sverige? Den som säljer varor skall ju betala in moms.

Tror knappast att det finns några privatpersoner som betalar in moms i Sverige och det var liksom det frågan handlade om dvs privatpersoner
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.