Avgifter vid beställning från USA. Brokerage?

Har du riktig tur blir det bara fraktkostnaden som tillkommer....men har du osis tillkommer förtullningavgift, tull och moms på allt!
//J
 
Momsfritt

Om du ber att dom skickar kvittot i ett separat kuvert, utan att samanpacka det med själva paketet, och att dom skickar det från "Privatperson-Privatperson", samt märker det "Gift"( =Gåva).
Ha dom gärna att oxå plocka ut godset ur orginalkartongerna.
Med tanke på den stundande julen, då en mängd julklappar skickas kors och tvärs, så misstänker jag att du då slipper tull- & momspåslag, på ditt paket.
 
Senast ändrad:
Behöver man betala någon avgift utöver tull och moms när man beställer från USA? Paketet ska gå med UPS.

Du betalar speditionsavgift, som jag vill minnas är ganska hög hos UPS, kanske 150kr eller så.
Med UPS är du också enligt min erfarenhet garanterad att bli förtullad, oavsett tricksande
med gåvomärkning på paketet och annat. Se till att fraktkostnaden anges explicit på följesedeln,
annars kan de använda ett schablonbelopp för att räka ut momsen, som kan vida
överstiga verklig kostnad. Slutligen bör du kolla att de använt rätt tulltaxa. Jag har vid två tillfällen
blivit övertaxerad av UPS, något de sedan vill ha ett flertal hundralappar för att korrigera.

Sammanfattningsvis - använd inte UPS, använd USPS.

- Erik
 
Skattemitare

Räkna ut totalkostnaden gör du enklast på http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

Sedan blir jag förbannad på Akkajonte som förspråkar att man ska fiffla med skatter. Det är olagligt att uppvigla till brott...

Om alla börjar handla olagligt från utlandet och smiter från skatterna så kommer skatten behöva plockas in från annat håll. Hur ska de svenska butikerna kunna överleva på en osund marknad? De svenska friluftsbutikerna betalar tull & moms för de varor de importerar. Är det då rätt att vi ska smuggla in varor olagligt?

Är det för dyrt i de svenska butikerna så tycker jag att du ska prova att börja snatta, Typ köper du för 1000 kronor så borde du ju kunna stjäla för sisådär 250 kronor???

Jag vill inte heller betala skatt, och definitivt inte de skatter som du borde betalt.
 
Fiffel ?

Räkna ut totalkostnaden gör du enklast på http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

Sedan blir jag förbannad på Akkajonte som förspråkar att man ska fiffla med skatter. Det är olagligt att uppvigla till brott...

Om alla börjar handla olagligt från utlandet och smiter från skatterna så kommer skatten behöva plockas in från annat håll. Hur ska de svenska butikerna kunna överleva på en osund marknad? De svenska friluftsbutikerna betalar tull & moms för de varor de importerar. Är det då rätt att vi ska smuggla in varor olagligt?

Är det för dyrt i de svenska butikerna så tycker jag att du ska prova att börja snatta, Typ köper du för 1000 kronor så borde du ju kunna stjäla för sisådär 250 kronor???

Jag vill inte heller betala skatt, och definitivt inte de skatter som du borde betalt.
Fiffla ? Möjligen i gråzonen, men det är fullt lagligt, utifrån det regelverk som är skapat.
Och man är ju ingen skattesmitare iom att man betalar den amerikanska momsen.

Om du tar flyget över atalanten och själv köper grejerna, som du tar hem, så slipper du ju tull och moms. Är detta oxå att fiffla ?

Om du har en kompis som bor i USA som köper grejorna åt dig och skickar hem dom, är detta också fiffel ?
 
Fiffla ? Möjligen i gråzonen, men det är fullt lagligt, utifrån det regelverk som är skapat.
Och man är ju ingen skattesmitare iom att man betalar den amerikanska momsen.

Hihi, enligt principen att man är oskyldig tills det bevisats annorlunda?

Reglerna ÄR ju inte att man inte ska betala svensk moms om man betalt amerikansk, det kan du väl inte tro - som är medveten om alla åtgärder som ska till för att du ska undgå den svenska införtullningen?

Håller med ovanstående inlägg, den skatt nån annan smiter ifrån, får ju jag betala tillsammans med de som inte heller valt att smita undan.

Till trådstartaren kan jag säga att det många gånger blir en dålig affär till stor del beroende på den dyra frakt som debiteras. Det tillsammans med övriga pålagor gör att det låga priset som man ibland hittar i webbutiker t ex, i slutänden blir ganska högt.
 
Det tillsammans med övriga pålagor gör att det låga priset som man ibland hittar i webbutiker t ex, i slutänden blir ganska högt.

Kanske en smula OT men jag kollade på en sida som heter bentgear.com där fraktkostnaden redovisades på öret(centen) och där man kunde välja snabb eller snigel. Snigel var kanske otänkbart iofs för det handlade om tre-fyra månader.

Bortsett från det tycker jag skatter skall betalas.
 
Min farbror, faster och kusiner emigrerade till USA i slutet av 50-talet. Redan då så tyckte svenska myndigheter att det skulle betalas tull och andra avgifter på dom julklappar vi fick. Avgifterna var för en julklapp var i paritet med ett års veckpeng. Så mina föräldrar fick be min farbror & faster att sluta skicka julklappar till oss.

Åtminstone på den tiden så öppnade tullen alla paketen med julklappar. Så när vi var till tullen och löste ut presenterna så låg omslagspapper och kartonger i en hög, och presentera i en annan hög.

Per Brune
 
Nu är det väl ingen av oss skattekramare som tycker att julklappar till barn skattas eller behandlas hårdhänt. Kanske var det inte ens det du menade utan ville bara bidra med en USA/skattehistoria. Vad jag har så svårt för är den inställningen att skatter skall undvikas till varje pris. För om det är OK för mig att, regelvidrigt eller ej, smita från en tusenlapp så är det väl självklart att det är OK för Wallenberg att prova? I hans fall handlar det ju om hundratusentals tusenlappar...
 
Det jag tycker är synd att byråkrater (eller dom som skapat reglementet ) ibland är så nitiska.
Om jag beställer ett sådant här spänne http://www.para-gear.com/templates/base_template.asp?group=186#H2013 (H2013, jag lyckats inte högerklicka på bilden för att få URL:en)

(made in Göteborg) från USA (därför att jag inte lyckats hitta någon i Sverige som vill sälja 1 st ) för 2,50US$ + proto så vill nog tullen ha en speditionsavgift på 100 SEK utöver momsen på kanske 6 SEK.

Det hjälper nog inte om någon av mina kusier skickar det som present (vilket det finns några varje vecka här på Utsidan att man ska göra, oavsett värde) så f"astnar" brevet i tullen så blir det inte bara moms utan även expeditionsavgift som är flerfaldigt värdet.

Per Brune
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.