Handla från www.amazon.com ?

Tomas J; sa:
Jag får inte riktigt grepp om vad http://www.amazon.com är för något, är det en nätbutik eller vad?

Någon som handlat därifrån?

Amazon är världens största nätbutik. Den startades för en herrans massa år sedan och var i början en renodlad bokhandel. Därefter lade de till CD-skivor och sen har det bara runnit på. Numera så kan andra företag sälja sina produkter via Amazon.com och på så sätt nå en bredare och större "publik" än annars.
Tyvärr är det många produkter som inte skeppas utomlands, framför allt inom outdoor.

Jag har beställt böcker därifrån ett flertal gånger, har aldrig blivit drabbad av några problem eller irriterande saker som tull och moms.

// Andreas
 
Amazon.de

Man kan också kolla in http://www.amazon.de (den tyska sidan).

Jag har köpt kartor över Kanarieöarna för MTB och vandring (av fabrikatet Kompass) där ett par gånger. Funkar jättebra.

mvh
Håkan Åkesson
 
Det verkar ju vara relativt säkert att handla därifrån med andra ord, har tänkt att köpa en jacka och tänkte betala den med kort men skicka den till en bekant i USA för att sedan låta en annan bekant ta hem den. Det verkar som om det ska gå att göra så om jag fattat det rätt.

Tack för hjälpen.
 
Klart det går att göra så Thomas. Så brukar jag göra med grejor som jag beställer från USA. Har ett par kompisar som åker över ett par gånger om året så de tar alltid med sig grejor.

Ett annat alternativ som jag är lite sugen på är att plocka ihop en jäkla massa grejor o sen skicka det till ett hotell i USA där jag plockar upp sakerna själv, alltså bara åker över för detta ändamålet. Med tanke på biljettpriserna så behöver man inte shoppa så jättemycket för att det ska löna sig rejält!
 
Personligen så har jag jobbiga erfarenheter av amazon.com rent tullmässigt. Har aldrig "sluppit" betala moms och tull. Iofs är det min plikt att göra det, men jag hade ju inte gråtit om de missat mina paket ;)
 
Beror på när

Jag har både klarat mig från tull/moms och fått betala det. Jag tror det beror på när på året man skickar, t.ex. runt jul är belastningen på tullen så hög att de förmodligen ser mellan fingrarna med "små" paket...Så det är väl bara att försöka tajma nästa högtid ;)
 
Jag vill beställa från Amazon.com alltså den amerikanska sidan, en produkt som kostar 299 dollar och jag skulle vilja veta vad tullkostnaderna kommer att bli? Någon som har en aning? Har aldrig beställt från USA nämligen. Om jag beställer samma produkt från någon tysk sida kostar det drygt 300 Euro. Så 299 är ett bra pris men vill som sagt inte betala jätte mycket i tull.
 
Beställer jag från USA brukar jag tjata på avsändaren att markera kollit som "gift", alltså en gåva.
Nån gång höll posten på Arlanda kvar paketet och jag var tvungen och ringa. Hon på arlanda sade att jag skulle betala moms & tull eftersom paketet innehöll t-shirtar från ett företag. Då sade jag att det var en gåva från min polare på t-shirt fabriken i californien. Det godtog hon som förklaring. Hon hade väl sin snälla dag eller nåt....hon lät inte sådär överdrivet övertygad, haha.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.