Handla utomlands?

Tjena!

Är lite nyfiken på att handla, dvs skicka efter, en gore-tex jacka från utomlands. Vet att man får betala tull, moms etc. Frågan är bara vilken/vilka hemsidor som Ni anser vara bland de bättre? Finns de i USA, Kanada?
Är ute efter en Arcteryx-jacka då min nuvarande Tierra har drabbats av alla möjliga fel (kardborreband som måste bytas ut, hål i ena bröstfickan etc).

Anders
 
Har handlat från amazon.co.uk, ibland har dom nästan halva priset jämfört med sverige. Oftast fraktfritt också. Särskilt inhemska märken som berghaus och mountain equipment är billigare.
 
Jag handlar mycket utomlands, inte minst i USA pga bättre sortiment och priser. Inom EU är det inga problem, då moms etc erläggs i landet du köper från.
Om du importerar ett paket från USA tillkommer som nämnts moms och tull på allt (varuvärde+fraktkostnad) . Dessutom brukar posten lägga på 100kr för att göra tullens jobb och tullklarera paketet (=100kr per försändelse). Då moms tillkommer även på fraktkostnaden kan det vara av värde att kolla hur olika butiker skeppar internationellt, den kostnaden faktiskt kan vara utslagsgivande. Undvik gärna de butiker som använder dyra kurirtjänster (FedEx, UPS etc) för internationella skeppningar. US Postal Service (USPS) erbjuder billigare transportlösningar, och väljer man ex USPS Priority Mail kan man hela tiden följa paketet. Tullsatsen varierar med innehåll, men ex knappt 4% för fiskeprylar och 12% för "konfekterad" campingutrustning (ex tält, sovsäckar, liggunderlag, ryggsäckar etc).
Ett bra myckeltal med dagens dollarkurs (6,5-7kr) är att räkna ihop varuvärde+frakt multiplicerat med faktor 10 så får man en bra indikation om vad totalkostnaden blir. Jag har bra erfarenhet av att handla från REI.com, backcountrygear.com och moontrail.com
 
Om varuvärdet (utanför EU) är högst 1400:- slipper man åtminstone tullen vilken iofs inte brukar vara jättemycket - det är ju momsen som svider...
 
Ebay är inte att förakta heller. ebay.de eller ebay.co.uk för att undvika tull, och .com för att få ordentligt utbud. Att göra research om någon vara först, och sedan söka upp den billigt på ebay har jag gjort många gånger.
 
Om varuvärdet (utanför EU) är högst 1400:- slipper man åtminstone tullen vilken iofs inte brukar vara jättemycket - det är ju momsen som svider...

Yes, beställde tshirts för 30 dollar o tänkte att det kan väl inte vara så farligt, och moms på 50kronor kunde man ju leva med. Men så blev ju paketet kvar på arlanda i två veckor och ompackningsavgiften/nya portot var 99kr, tydligen en standardsiffra.

Jag har dragit till me en chansning, hittade alldeles för bra cuopon-deals på sierra trading post så jag väntar på till exempel en jacka. Har dock läst på lite mer i efterhand och de verkar ganska ojämna i servicen. Vågar inte rekmmendera dem än, får se.
 
liten utvikning.
har en person bosatt i USA rätt att skicka saker han köpt till mig eller är det moms o tull på det oxå?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.