Sämre kvalite på skalplagg?

Hejsan! mycket snack om klättermusen och Tierra,
Mina erfarenheter är att klättermusen ar jag aldrig haft problem med.
Använder klättermusen i jobbet varje dag.

Tierra däremot har jag haft stora problem med bara efter första veckan.
Dragkedjor, sömmar som läcker, sömmar går sönder och ja, allt som går sönder efter några år går sönder inom några veckor.

Mitt råd är att undvika Tierra helt enelt.
 
Teknik på drift åt fel håll?

Jag har erfarenhet av så väl Tierra (där började allt) som Marmot och Arctryx. Kan säga att jag fram tills nyligen (2005) hade ett Tierra ställ model Gorni som var tvålagers. Enda bristen där vvar att snörena spretade lite ändarna, men 10 år höll det i alla fall. Min första trelagersjacka var en Marmot Alpinist Climbing Jacket III, den var grym, den fick utstå allt möjligt och kasserades med vemod när skadorna blivit för omfattande för att rädda, men jag har aldrig frusit, blivit blöt i det Marmotplagget. Negativt är att det som sagt inte höll tio år utan snarare 5, men ändå.

Köpte 2005 en Arctrýx Jacka, Alpha SV- om jag inte minns fel. Redan först året så blev jag uppmärksammad om att den delaminerade (om än mycket, mycket lite). Lämnade då in den i Malmö och fick den godkänd för en ny jacka, Nyligen var det dags igen. En tejp hade släppt och den hade åter börjat delaminera. Lämnade in den och fick den godkänd igen. Det är vad jag kallar service. BRA Arctrýx. Det jag kan värja mig emot är hur de kan laminera så snabbt. Det enda jag gjort med mina jackor är att följa tvättråden till punkt och prickar. Måste vara sämre G-tex även där. Men som sagt. De ger dig Service som heter duga på sina produkter i alla fall.
 
Har haft problem med mina 3-lagersjackor från Haglöfs som båda har blivit färgade på insidan av luvan och i kragen. Det beror enligt Haglöfs på fett, smuts och hårprodukter. Detta går inte bort i tvätten. Första gången fick jag hämta ut en ny jacka, men nuförtiden verkar inte dessa reklamationer godkännas. Jag pratar om de jackor som har det ljusgråainnertyget.
Fler som haft dessa problem?

Nu skall jag köpa en ny jacka och ser att innertyget är mörkgrått istället. Står det emot smuts bättre? Eller kvarstår detta problem?
Betalar man 4500:-, vill man inte att jackan skall se smutsig ut förståss.
 
Jag personligen tycker att det inte är klättermusens fel på något sätt.

Deras plagg bygger mycket på nytänkande och koncept, snarare än att köpa ett koncept som har "fungerat" i massa år men nu i nya färger.

Sen är det väl inte så att KMs kläder är så myckte dyrare än alla andra. Visst har dom jackor för 5k och det är ju lite extremt, men dom har ju även grejer till mer "normala" priser, säg typ mithril eller liv.
Eller att man surar på klätermusen för att dom inte har använt "äkta" goretex är ju skrattretande. Är att jobba för att driva utvecklingen frammåt nått fel? Eller ska man nöja sig med det man har och det som finns?

Att det skulle vara dåligt att en leverantör inte byter ut en jacka som har delaminerat efter 4 år tycker jag är lite sådär. Allt utöver ARNs krav är goodwill och det ska man vara glad för helt enkelt.

Men sen så tycker jag att internet har gjort stora vinster för konsumenten.
Köper jag en jacka idag, även om jag köper den i butik, så kikade jag igår på recencioner av olika modeller, på flera tillverkares hemsidar, hittade jämnförpriser i butiker. Hittar åsiktor och spekulationer på forum..
Man får helt enkelt mycket mer information om själva varan.

Så köper man en jacka får man väl kolla hur kritiken mot membranet eller vad det nu är ser ut, finns det inget sånt för att materialet är nytt så får man väl helt enkel välja om man vill ha det eller inte.
Att ha nått som är bäst i ena handen mot att ha trygghet och beprövat i den andra. Precis som platt-tvn var jäättedyr i början men föll i priset rätt snabbt när den riktade sig till en bredare grupp kunder.

Jag gillar internet, det finns så otroligt mycket mer möjligheter för små företag att nischa sig, exempelvis roberts.pl som jag aldrig skulle fått reda på utan utsidan, och skulle aldrig vågat beställa heller.

Oj va gnällig jag låter..
 
Har varit orolig för detta. Har en North Face skaljacka som köptes kring 1997. Nu har den börjat läcka igenom. Den har använts dagligen och på alla skidturer. För förstärkning av vindskydd. Vid grävning av snöka och vintersport. Med ryggsäck, pulka och som leksak att åka på i fjällsluttningar... Nu finns det inget bra att köpa? Köpte en jacka från Tierra som höll i lite mer än ett år. Fick en ny. Den höll i några månader. Likadant med andra produkter, ofta Svenska. Har tyvärr tappat förtroendet för Svenska leverantörer. Trodde KM var ok men tydligen samma där...
/Janne
 
Svenska produkter...

...Är bara nys.Designed in Sweden står det,allt annat står några underbetalda stackare för som inte kan trolla med knäna och kvalitéen blir därefter.Av Svenskar för Svenskar vill jag se,inga fler kvartalsrapportskjortor tack.


peter
 
Lite off topic men...Fast Lundhags kängorna som var gjorda i Järpen höll inte heller måttet. Tycker inte det är ok att innerskinnet knorrar upp sig i en korv så man får skoskav. Har aldrig varit med om att det hänt med andra skor. Dessutom deras lågskor som var gjorda i Ungern. 1300Sek. Hölll i några veckor. Reklamerade. Ett par nya. Gick upp i sömmarna på exakt samma sätt...
/J
 
Lite off topic men...Fast Lundhags kängorna som var gjorda i Järpen höll inte heller måttet. Tycker inte det är ok att innerskinnet knorrar upp sig i en korv så man får skoskav. Har aldrig varit med om att det hänt med andra skor. Dessutom deras lågskor som var gjorda i Ungern. 1300Sek. Hölll i några veckor. Reklamerade. Ett par nya. Gick upp i sömmarna på exakt samma sätt...
/J

Ja för det är klart att vi i världens modernaste land sverige där vi vet kan och gör bättre än alla andra gör dom bästa sakerna..

Alla är rosa på insidan! Handlar väl snarare om kvalitet än nationalitet.
 
Skaffa Jörnkängor!

Åter till Musen:

Jag har en förkärlek för det som i tråden tidigare kallats "musen-tänket", dvs deras mycket säregna och oftast mycket smarta lösningar, jag har heller inte haft några problem i kontakten med dem.

Ett problem som jag har med min Meginjacka är en delaminering i nacken men jag vet att den beror på att jag haft den dirket mot huden där och då för jag skylla mig själv. Tyvärr är det någonting som inte når fram till konsumenterna att ett trelagers material är inget som kan bäras mot huden längre tid utan att det "äts upp", som jag har förstått det fungerar det unjefär som när man får hål i tänderna, dvs det är inte emaljen som brister utan det är smutsen som drar till sig nedbrytande bakterir osv...

De delamineringar som vissa andra beskrivigt är dock någonting som är ett helt annat problem och det har jag ingen erfarenhet av så reserverar mig där!
Dessa senare delamineringsproblem tror jag beror delvis pga att limmet som ligger mellan lagren anpassats både i kvalitet och i kvantitet för att motsvara högre krav på diffusionsegeskaper och vikt...därmed har stryktåligheten fått komma bakom. Om detsamma gäller tejpningar vet jag inte men känner spontant att jag häldre skulle ha tejpningar som är helt utan diffusionsegenskaper iställer för läckande sömmar när det väl släpper!

Jag skulle vara glad om någon kunde förtydliga exakt vad leverantören har för skyldigheter innom denna 3års period som enligt lag är omöjlig att undkomma. Vem har bevisbördan under denna period tex och vilka fel gälller?
 
...Vem har bevisbördan under denna period tex och vilka fel gälller?

De första sex månaderna, företaget.

Därefter, du.

Alla fel som funnits från början, brister i tillverkning, löften om en viss kvalitet som inte stämmer.

Jag reklamerade som exempel ett par skor som enligt den tyska lappen på skon skulle vara vattentäta. Efter en promenad i vattenpölar visade det sig att sömmarna läckte in vatten = pengar tillbaka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Aldrig mer handla Arcteryx, de har sämre kundservice än försäkringskassan! Butiker och leverantörer 24
schuka Aquilo och Reval; kvalite? Butiker och leverantörer 17
Eva_Lundgren Kvalite Point 65 Butiker och leverantörer 47
DoktorGlas 20% på friluftsvaror.se Butiker och leverantörer 0
NickeSkog Misstänkt låga priser på hoka-skor Butiker och leverantörer 6
hsp Nya produkter på Tradera Butiker och leverantörer 12
behnke Otroligt dålig servic på Exped! Butiker och leverantörer 21
creamwolf Priser på Addnature! Butiker och leverantörer 20
Brune Rätt så väl bemött på XXL Butiker och leverantörer 18
henkebmtb har nån handlat på www.bergfreunde.se Butiker och leverantörer 6
Kilsbergarn Naturkompaniet har börjat sälja prenumerationer på Svenska Dagbladet Butiker och leverantörer 8
seobserver På besök i Multiverktygs fabriken Butiker och leverantörer 0
Brune Prenumerationspriset på Utemagasinet Butiker och leverantörer 3
Brune Märklig prissättning på XXL Butiker och leverantörer 205
martallen Vad händer på Skyllermarks? Butiker och leverantörer 0
Brune Dam BH på XXL Butiker och leverantörer 2
milko Vad pysslar de med på Addnature? Butiker och leverantörer 135
29351 Nordic outdoor mässa på Butiker och leverantörer 2
Bora hur många handlar på addnature? Butiker och leverantörer 9
plommon1 Snabba tips på bra outdoorbutiker i Stockholm Butiker och leverantörer 6
w2best Rea på nätet och i fysiska butiker?! Butiker och leverantörer 1
Heinz1 Tänk på detta när du fjällflyger! Butiker och leverantörer 18
Plindgren Frilufts utrustning på Nolia i Piteå 2010 Butiker och leverantörer 2
Sharkbait Campingworld.co.uk - Inget svar på mail Butiker och leverantörer 2
Tomas J Konstigt mail ang. en sak jag har till salu på prylmarknaden Butiker och leverantörer 4
graylingman Köp aldrig kikare nån annanstans än på Naturbokhandeln! Butiker och leverantörer 0
greenjuice Optimus - bara på engelska, franska, tyska? Butiker och leverantörer 6
ÄventyrsCompaniet då var det sluthandlat på ITAB ...jacka totalhavererade! Butiker och leverantörer 87
bigskier Outdoorbutiker på nätet Butiker och leverantörer 18
egs Varför finns det nästan inga friluftsbutiker på Söder?? Butiker och leverantörer 35
zzeezz Högre priser med rabatt på Addnatures rea Butiker och leverantörer 14
E_Nygren Arteryx på eBay Butiker och leverantörer 2
Ingebrigtl Var köpa Koflach Arctis Expedition i Göteborg eller på nätet? Butiker och leverantörer 3
MrZog Friluftsbutiker på Manhattan Butiker och leverantörer 3
srpp Jag hoppas innerligt på förbättring. Butiker och leverantörer 20
Vättlefjäll North Face på eBay? Sant eller falskt? Butiker och leverantörer 22
mo9jan Handla på Globetrotter.de? Butiker och leverantörer 9
avslutat080903 Düsseldorf - tips på friluftsbutiker Butiker och leverantörer 1
På jakt efter Berghaus Yeti Extrem Butiker och leverantörer 9
Ninai Tips på internet-sajter & butiker i Sthlm? Butiker och leverantörer 0
Brune Rea på Playground Butiker och leverantörer 4
greenjuice Tysk textiljätte satsar på Klättermusen Butiker och leverantörer 22
Eärendil North Face butik öppnad på Norrlandsgatan! Butiker och leverantörer 3
dexecupen Ny klätter- & friluftsbutik på Söder Butiker och leverantörer 4
KLAGER Handla från USA på nätet Butiker och leverantörer 19
bessepersson Klättergrejer på rockempire.com? Butiker och leverantörer 7
pat2 Tips på skogsskidor Butiker och leverantörer 11
lagrave Brist på ansvar hos Arcteryx/Tierra Butiker och leverantörer 44
grodanbolle Jag mejlade Sverker på Plus! Butiker och leverantörer 79
hellmanskungen Friluftsbutiker på nätet!? Butiker och leverantörer 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.