Ryggsäcken - behöver goda råd

Även jag har en Fjällräven Raven Gyro inköpt på 1980-talet. Tyvärr var väven till snölåsen och insidan av locket PU-belagd varför den åldrats på ett inte fördelaktigt sätt (blivit klabbig och gjort säcken otrevlig att använda).

Jag kontaktade Fjällräven för ett par år sedan för att se om detta gick att åtgärda eller om de hade någon liknande lös säck jag kunde köpa till min ram. Jag fick då erbjudande om att köpa en ny yttersäck av betydligt större modell som jag tror hette Råive? Den nya säcken har bl a två större huvudfack med frontöppning på det undre och två stora sidofickor. Den nya säcken är lika lång som Gyroramen, men passar i övrigt fint på den ramen.
(Tyvärr kan jag inte komma åt säcken just nu för att lägga upp en bild. Jag har dock några bilder på enbart säcken utan ram som jag fick från Fjällräven i samband med köpet. Skicka ett PM om du är intresserad att studera dessa)
 
Senast ändrad:
Hej! Jag har en FR ramryggsäck som jag köpte 1969. Ramen har en liten hylla. Runt 1970 och ett antal år därefter använde jag den på turer upp till 16 dagar i Sarek. Vikten vid start var 25+ kg och volymen 100+ l. Den blå säcken rymmer 70 l, packsäcken 30 l, placerad längst ner, samt en extra påse ovanpå locket.
I somras använde jag samma ram men i lite annan konfiguration. Tältet längst ner, 1kg. Ovanpå det en drybag på 20 l med liggunderlag, sovsäck, sovkläder, extra kläder och lägerskor. Mat för 11 dagar, kök och allt annat i en andra drybag om 40 l högst upp. Då finns det plats för lite till. Totalt vägde detta vid start 16,5 kg inkl kamera, kikare, gps, telefon och extra batterier. Volymen alltså 60 l plus tält.
Förra året behövde jag inte bära tältet. Det tog min kompis medan jag tog kök med gasbehållare och något mer mat än han. Då hade jag drybagen med sovsaker längst ner och ovanpå detta den blå originalsäcken som inte alls blev full. Locket gick långt ner bakpå. Efter några dagars vandrande och innehållets minskande upplevde jag säcken som för stor och den blev onödigt besvärlig att gräva i. Så mitt nuvarande system tycker jag är bättre men skulle vilja dela upp 40 l drybagen i 2 mindre. Tex skulle maten för vecka nr 2 ligga i en egen drybag som inte behöver röras förrän efter flera dagar och kan sitta fast på ramen hela den första tiden fastspänd med en rem. Modulsystemidén med att spänna på olika saker på ramen efter behov tycker jag är suverän.

Min slutsats: Det måste vara en del saker i din utrustning som tar onödigt stor plats. Tänk igenom din utrustning. Jag tror att det är bättre att köpa utrymmesbesparande och lättare utrustning än att satsa pengar på en ännu större och tyngre ryggsäck. Du har en bra ram att fästa saker på.
 
Även jag har en Fjällräven Raven Gyro inköpt på 1980-talet. Tyvärr var väven till snölåsen och insidan av locket PU-belagd varför den åldrats på ett inte fördelaktigt sätt (blivit klabbig och gjort säcken otrevlig att använda).)
Jag fick en jättekladdig 90-tals Alaskasäck av Martin - så kladdig var den.

Den kändes verkligen otrevligt kladdig, både säckinsida och snölås - jag misstänker att det var ytbeläggningen som inte klarat sig... [Min egen jämnåriga och exakt likadana säck, den gröna, är inte alls kladdig.] Så något radikalt behövde testas;
jag har inväntat en helg när tvättmaskinen är obevakad och igår kunde körningen ske: Kladdproblemet är nu borta!

Jag körde hela säcken som den är, direkt avtagen från ramen - med remmar och allt. Och med alla fickor, snölås etc fullt öppnade - fast jag vände säcken ut och in så att remmar och spännen befann sig innerst och kladdig insida ytterst. Körde tvättmaskinen på 40 grader, en fullång kulörtvätt med superskölj. Efter att sedan ha hängt på tork över natten så är säcken inte kladdig längre! Mjuk och skön och slät insida, så jag misstänker att textilen inte är riktigt lika vattentät längre - men det finns ju sprejimpregnering till utsidan... :)
 
Jag fick en jättekladdig 90-tals Alaskasäck av Martin - så kladdig var den.

Den kändes verkligen otrevligt kladdig, både säckinsida och snölås - jag misstänker att det var ytbeläggningen som inte klarat sig... [Min egen jämnåriga och exakt likadana säck, den gröna, är inte alls kladdig.] Så något radikalt behövde testas;
jag har inväntat en helg när tvättmaskinen är obevakad och igår kunde körningen ske: Kladdproblemet är nu borta!

Jag körde hela säcken som den är, direkt avtagen från ramen - med remmar och allt. Och med alla fickor, snölås etc fullt öppnade - fast jag vände säcken ut och in så att remmar och spännen befann sig innerst och kladdig insida ytterst. Körde tvättmaskinen på 40 grader, en fullång kulörtvätt med superskölj. Efter att sedan ha hängt på tork över natten så är säcken inte kladdig längre! Mjuk och skön och slät insida, så jag misstänker att textilen inte är riktigt lika vattentät längre - men det finns ju sprejimpregnering till utsidan... :)

Det var ett intressant tips, jag kanske skall testa det på min gamla säck som jag fortfarande har liggandes, har inte så mycket att förlora;). Den yttersäcksväv som Fjällräven använde (som gick under benämningen "Vinylon F" om jag minns rätt?) är ändå inte speciellt regntät så sprayimpregnering borde ge minst like bra effekt. I mitt fall är det bara den tunna väv som användes till snölåsen och fickan på locket som blivit kladdig. Själva huvudsäcken eller ytterfickorna (förutom snölåsen på dessa) är inte påverkade då Vinylon F väven inte var belagd.

Andra säckar från samma tidsera som jag sett har klarat sig betydligt bättre, så tydligen använde Fjällräven olika vävar i sin produktion, och slumpen avgjorde vad du fick vid köpet.
 
Två kommentarer.

smux - tack för ditt tips om att en ny Råive kanske kan köpas av FR. Jag känner väl till säcken då en kompis har en sådan. Min prio ett är nog att hitta en begagnad Råive, men en ny säck från FR är kanske ett alternativ.

Bengt - tack även för dina rader. Du slår ytterligare ett slag för modulsystemet, kanske något att överväga trots allt. Min packning tycker jag är så slimmad den kan bli efter många års arbete med framför allt vikten. Maten tar ju den mesta platsen, välling, musli, danska råglimpor med salami och ost, sockersoppor, kex, frystorkade rätter samt russin/nötblandning. Men kanske något ytterligare kan göras.

Hälsn Pelle
 
Det var ett intressant tips, jag kanske skall testa det på min gamla säck som jag fortfarande har liggandes, har inte så mycket att förlora;). Den yttersäcksväv som Fjällräven använde (som gick under benämningen "Vinylon F" om jag minns rätt?) är ändå inte speciellt regntät så sprayimpregnering borde ge minst like bra effekt. I mitt fall är det bara den tunna väv som användes till snölåsen och fickan på locket som blivit kladdig. Själva huvudsäcken eller ytterfickorna (förutom snölåsen på dessa) är inte påverkade då Vinylon F väven inte var belagd.

Andra säckar från samma tidsera som jag sett har klarat sig betydligt bättre, så tydligen använde Fjällräven olika vävar i sin produktion, och slumpen avgjorde vad du fick vid köpet.

Ett annat tips är säcken från försvarets ryggsäck 70 L, K. Brukar gå att få tag på för ngn hundring eller två. Säcken passar perfekt på FR:s 36 x 80-ramar.

Mats
 

Bilagor

  • FJ-6.JPG
    FJ-6.JPG
    118.5 KB · Visningar: 787
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cybiont Bästa ryggsäcken Utrustning allmänt 21
SvanSylt Djupa skavsår på höften från ryggsäcken Utrustning allmänt 9
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
NiklasBr Kapa remmar på ryggsäcken Utrustning allmänt 5
niklaz Lite större såg att ha med i ryggsäcken? Utrustning allmänt 8
seobserver När börjad ryggsäcken bli en väska? Utrustning allmänt 64
såg regnskydd till ryggsäcken. Utrustning allmänt 16
dave1 Ryggsäcken som mobilladdare Utrustning allmänt 4
Karpaterna.se Rätt storlek på ryggsäcken? Utrustning allmänt 4
Avslmedl Kåda på ryggsäcken Utrustning allmänt 4
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Niithro Vad behöver man för att bestiga Kebnekaise? Utrustning allmänt 19
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
Mattias Åhlin Vad behöver jag? Utrustning allmänt 22
tde01047 Hjälp behöver tips om ryggsäckar Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.