nödvändig packning och storlek på ryggsäck

Jag har en 75 liters ryggsäck,min sambo en 95 liters för våra tältturer.
Vi är båda mycket nöjda med säckarna och dess utrymme.
Vad jag undrar:hur ryms allt i en mindre säck.
Då menar jag att allt ska vara i säcken och inte utanpå.
Tält,sovsäck,liggunderlag,kök,bränsle,kokkärl,
värmeplagg ,lite ombyte,mat,kompass,karta etc.Alltså det nödvändiga;ej "ul-tävling".
Dessa ryggsäcksstorlekar är ju tänkta för långa turer,men jag tycket inte skillnaden på lång tur och tälttur över natten är så stor,det är ju bara mängden mat och bränsle som skiljer.
När jag gått själv har min säck varit proppfull och delvis packad på höjden i snölåset allra först.
Hur gör ni som har betydligt mindre säckar och ändå rymmer allt?
Förut hade vi 60liters shoshosäckar,men det var alltid tält och liggunderlag utanpå då.
Vikten i min säck vid ensamtur exkl mat är ca 13-14kg.Det är ju inte mycket,men volymen på packningen trots litet tält, underlag, sovsäck och komplett kök är ju ändå rätt stor.
Ingen av oss har mer än 18-20kg i startvikt när vi går lite fler dagar,ändå fullt i säckarna.
 
Till att börja med så kan man ju välja så lätta saker som möjligt. Väljer man kläder i syntet så kan man ju tvätta och inte bära med sig extra kläder.
 
Även om man inte kör ultralätt behöver man ju inte ta med sig mer än nödvändigt. Man behöver inte 4 uppsättningar underkläder, separata lägerkläder, flera ombyten etc. Det är oftast alla extra kläder som tar plats, för att inte tala om bevämlighetsprylarna som man bara använder en gång under en vecka.

Sen handlar det mycket om att packa på rätt sätt.

Om vi tar ett trangiakök så tar det lika stor plats oavsett hur mycket saker det ligger i det. Alltså ser man till att köket är så fullt som möjligt (med köksprylar alltså).

Kläder tar avsevärt mindre plats om man rullar dem hårt än om man bara viker och knölar ner dem. Sovsäcken komprimerar man.

Och sen gäller det att utnyttja alla små "hörn" som finns i ryggan. Knölar du ryggsäcken full med kläder så får du ändå antagligen ner två stycken flaskor i "hörnen" närmast ryggen (eftersom där brukar hörnen vara lite skarpare och då fyller inte kläderna ut).
 
Volymmässigt går det nog åt betydligt mer än 75 liter för en fjällpackning. Själv använder jag nog ca 100-120 liter. Har inte mätt exakt. Då har jag inte mycket extra grejor och mat för en vecka.
Sovsäcken komprimerar jag väldigt lite då den mår bäst då.
Vikten på min packning är alltifrån hög. Jag ser inte volymen som ett problem. Rätt ryggsäck löser detta.
Fundera lite om funktion också, man vill inte spränga en hel packning för att hitta tältet ex.

Jag sticker gärna ut hakan och slår ett slag för ramsäckar då för mig funktionen är helt överlägsen mot softpack och voluminösa packningar inte är några problem.

/Mattias
[Ändrat av mattiasj 2004-09-13 kl 08:43]
 
mattiasj; sa:
Jag sticker gärna ut hakan och slår ett slag för ramsäckar då för mig funktionen är helt överlägsen mot softpack och voluminösa packningar inte är några problem.

/Mattias

jaja.. jag har burit RIKTIGT tungt både med mjuk och ramrygga, det finns dock ett sätt som slår både ram och mjukrygga.. bär lätt! lyssna på dr Nermander!! han vet vad han pratar om, det finns ingen anledning att bära tyngre än man behöver, med en veckopackning inkl. mat och tält på 14-16kg(inkl.alla kläderna på kroppen och känger så ryggan hamnar på ca:12kg) så är det nästan skit samma vilken rygga man har..
 
Mycket volym och vikt sparas även på vilket tält och sovsäckar som man har. Tillsammans med en liten striktare hållning till extra kläder som tidigare inlägg påpekas kan både volym och vikt gå ner betydligt.
 
Jag håller med Nermander. Packa rätt, packa lätt.

Men man ska också tänka på att inte ha för liten rygga, så att man måste spänna en massa grejer utanpå i onödan.

"I onödan" innebär för mig att man har grejer på utsidan som man ändå inte kommer att använda förrän man slår läger. Tält och sovsäck till exempel. Och det är ofta dessa grejer som folk brukar spänna på utsidan när de har valt för liten rygga.

Hellre komprimerar jag en för stor rygga än spänner massa mög utanpå en för liten rygga (hej alla scouter med dinglande tält och sovsäck :)).

Själv kör jag med 80 liter för veckopackning (sambon 65), men skulle kunna gå ner till kanske 60 om jag skaffade ny sovsäck och släppte lite på matlyxen.
 
har ganska små grejer

Har Nallo2 tält,sovsäck ME Dewline ca 640gram,Nya thermarest regular,Technotrail kit,ett ombyte strumpor,1-2 trosor i tunnt tyg,ett tunnt fleese-ställ,+ lägersockor,en liten Zytt-mössa i fleese,tunna strechvantar,en pack-towl,en vanlig fleesetröja/eller en Haglöfs lim duntröja,regnjacka och byxa i tunnt material,så mina grejer är små och i packningen väl komprimerade.
Regnskydd,vattenpåse,Teva-sandaler och vattenflaska ingår ju också i min standardutrustning,(ja nu på kalla hösten behövs inte sandaler när jag garanterat ej ska vada.)
Av det jag har med mej är det endast handduken som jag sällan använder samt "olycks-grejerna";några plåster,steristrips och en dauer-binda som ej används,därmed inte sagt att de skulle lämnas hemma.
Ändå tar det plats och med 40-50 liter med mej skulle en hel del vara utanför säcken.
När vi går "på två" har vi ett Nammats 2gt-tält och trangia med gas,annars är det likvärdiga personliga grejer,samt att vi delar på karta,kompass,kikare,kamera,tvål och tandkräm.
Så hade jag haft grejer att minska på eller välja ännu
mindre av,men det är väl redan bland de mindre "lätta och utrymmessnåla" som finns på marknaden idag,så..
Om jag omformulerar frågan lite;vad av detta har man inte med sej?
Sover man i gångkläderna och har inget extra varmt att ta på eller...?
 
Re: har ganska små grejer

brigas; sa:
Har Nallo2 tält,sovsäck ME Dewline ca 640gram,Nya thermarest regular,Technotrail kit...

Den grundutrustningen är nog så liten och lätt man kan få den om man är "vanlig tältvandrare". Vill man komma ner ännu mer får man köra lite mer UL och till exempel ta bort tältet.

Sen tar ju käket en stor del av volymen, där kan man alltid spara om man är lagd åt det hållet.

Kan man komma ner under 50 liter som tältvandrare utan att spänna grejor utanpå?
 
Det beror lite på vad man har för mat med sig om man kommer ner under 50 liter.

Men en sak som ju glömts i den här diskussionen är ju att många tillverkare anger en felaktig volym på sina ryggsäckar! Två säckar som anges vara 50 liter kan skilja en hel del i volym.

Jag packar min rygga (50 l har jag för mig) utan att hänga saker utanpå, men då har jag aldrig haft mat för mer än 4 dar med mig (det var å andra sidan mat för mig och min 6-åriga dotter, men hon är ju inte så stor i maten så det var ju t.ex. bara en påse frystorkat till middag).

Jag tror vi skulle behöva en till prylträff (den i våras blev ju inte av, på grund av att jag hade massor med annat att tänka på och helt enkelt glömde bort den). Då kan vi jämföra och se vad man får ner i olika ryggor.
 
mmm... det e lurigt, jag har ju själv prexis som Martin en 80-liters säck, rippad och hyfsat lätt men ändock stor packvolym.. jag kom på mig själv att vara kluven!!
 
nermander; sa:
Men en sak som ju glömts i den här diskussionen är ju att många tillverkare anger en felaktig volym på sina ryggsäckar! Två säckar som anges vara 50 liter kan skilja en hel del i volym.

Lite utanför ämnet kanske, men jag har många gånger funderat på detta med volymen. Hur mäter tillverkarna detta och vad går de efter. 50 liter borde vara 50 liter på alla 50-liters säckar. Och då ska det inte skilja ett dugg. Visst förstår jag att det måste avrundas, men ibland verkar det som det avrundas hur högt som helst. För jag har svårt att tänka mej att tillverkarna avrundar neråt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jopernou Ryggsäck för tung packning Transportera 30
shummie Cykel o packning till Skottland Transportera 0
cyrX Packning av ryggsäck?? Transportera 18
412 Packning Transportera 1
Tung packning? Transportera 6
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Viktorious Resväska/duffel samt storlek handbagage. Transportera 8
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
JohnnyL Karrimor alpiniste storlek? Transportera 0
ChristianH Dagsryggsäck, storlek mm Transportera 10
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
md7dani Storlek på ryggsäck Transportera 1
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
sla Storlek på Actyrex Naos? Transportera 7
Stalefish Storlek på backpackerryggsäck? Transportera 11
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
marcusen storlek/hållbarhet på pacsafe Transportera 2
bigfoot Storlek på ryggsäck för löpning? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.