nödvändig packning och storlek på ryggsäck

Re: Re: har ganska små grejer

Nordesjö; sa:
Kan man komma ner under 50 liter som tältvandrare utan att spänna grejor utanpå?

Ja, om man offrar lite lägerkomfort. Men tältet måste vara kompakt, liksom sovsäck och liggunderlag. Spartanskt med extrakläder och liten gryta på toppgasbrännare. Frystorkad och energirik mat.

Ex: Ett Golite Trig 2 tält + RAB Top bag sovsäck + TR Prolite 3 short madrass, ryms i min dagryggsäck med uppgiven volym 12 liter, en Osprey Daylite. (Får då även ner en tunn vindjacka plus plånbok/mobil/nycklar etc. Teleskopstaven spänner jag i.o.f.s utanpå.

Om man använder 2 vandringstavar kan man ju kolla in kommande tält från Force Ten & Mountain Equipment, spartanska men fungerande tvåmanstält:
http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/2787/v/1/sp/ (Vitesse, scrolla ner)
http://www.outdoorsmagic.com/news/article/mps/UAN/2862/v/2/sp/ (AR Ultralite, mitten)

De kommer dessutom kosta mindre än hälften av ett Hilleberg Nallo 2.
 
strand; sa:
Lite utanför ämnet kanske, men jag har många gånger funderat på detta med volymen. Hur mäter tillverkarna detta och vad går de efter. 50 liter borde vara 50 liter på alla 50-liters säckar. Och då ska det inte skilja ett dugg. Visst förstår jag att det måste avrundas, men ibland verkar det som det avrundas hur högt som helst. För jag har svårt att tänka mej att tillverkarna avrundar neråt.

En del mäter antagligen inte volymen utan försöker räkna fram den. Andra räknar med vartenda lite småfack. Och då kanske de mäter varje fack för sig (en sidoficka rymmer ju mer om själva säcken är tom än om säcken är proppfull....).

Det har ju diskuterats hur man bäst ska mäta och finns väl tyvärr ingen standardiserad metod.
 
Volym kontra vikt ??

Jag har hyggligt lätt packning inte UL men ändå och det finns inte en chans att jag skulle få ned mina grejer (tält, sovsäck,kök, kläder, liggunderlag, mat, etc) i en 50L säck. Den som har lyckats med det får gärna tala om hur det gick till.

Jag tycker att vikten är det man ska fokusera på, har man en behaglig vikt så blir ju vandringen ofta skönare och då spelar det enlig mig mindre roll om man har lyckats trycka ned grejerna i 50L eller 80L säck.

//Uffe
 
Minns när man låg i lumpen och använde sig av gamla LK 35:an den var på 35 liter men man fick med sig en massa prylar i den. Viss fich mann rulla ihop alla kläder och trycka och pressa men det gick. Med en civil 35 liters ryggsäck får man knappt plats med nåt. Kanske inte alltid är storleken som har betydelse utan också hur ryggsäcken är uppbyggd.
En 50 liters ryggsäck med 2 sidofickor får man inte plats med mycket men en 50 liters med bara ett huvudfack får man plats med desto mer.

Ett sätt att misnka storleken på tältet borde väl var med en bra kompressionspåse, har aldrig provar själv men funderar på att testa det.
 
sajberjohan; sa:
Ett sätt att misnka storleken på tältet borde väl var med en bra kompressionspåse, har aldrig provar själv men funderar på att testa det.

Jag komprimerar mitt tält, ett Haglöfs Twin Peak, utav bara attan i min Constrictorpåse (kompressionspåse + dagstursäck). Komprimerat tar det lika stor plats som min sovsäck, en Ajungilak Kompakt. Som en vattenmelon, ungefär. Ploppar rätt ner i Vulcanen.

Jag vet inte om jag skulle våga komprimera så hårt om tältet var ett sprojlans 5000-spännstält, för man kan ju kanske tänka att det sliter på väven och dess beläggning.
Men eftersom jag aldrig förvarar tältet på det sättet är ju slitaget begränsat till den tid tältet ligger i ryggan varje tur.
 
Jag har en 60-liters säck (Karrimor Bobcat 60). I den kan jag ha allt som behövs för 8 dagar, fast då sitter liggunderlaget på utsidan förstås ...

/p-a
 
Nordesjö; sa:
Jag håller med Nermander. Packa rätt, packa lätt.

Men man ska också tänka på att inte ha för liten rygga, så att man måste spänna en massa grejer utanpå i onödan.

"I onödan" innebär för mig att man har grejer på utsidan som man ändå inte kommer att använda förrän man slår läger. Tält och sovsäck till exempel. Och det är ofta dessa grejer som folk brukar spänna på utsidan när de har valt för liten rygga.

Jag har gradvis, alltefter ryggproblemen gav sig till känna 1999, minskat på min packning. Lättare tält, men inte UL, (från 2.2 till 1.7 kg - jag vill ha varmt)
lättare sovsäck (från 1.3 till 0.7 kg), inga lägerkläder
utom (senast) en extra fleece och kanske ett par sockor
(mina strumpor vill jag INTE dra på direkt efter
tvagningen), självklart inga särskilda skor
för läger eller vad, lättare kök etc.
Startvikten är 15.5 -16 kg för tio dagar i norska fjällen.

Den senaste detaljen jag bytte ut var ryggsäcken,
dels därför att den vägde 3 kg, dels för att
den inte alls satt bra. Jag kan inte bära 5 kg i päronsäck utan att ryggen protesterar
(den som haft diskbråck och ischias vet vad det handlar
om)
så jag valde en säck med fullgott
bärsystem. Den väger 1.8 kg och är (enligt uppgift)
på 65 liter.

När jag provpackade den första gången
fick inte tältet plats utan krångel. Jag vill inte
krångla, att packa ska gå FORT!
Säcken har plastspännen på båda sidorna
för madrass och tält och det slog mig - VAR SKULLE
JAG ANNARS HA TÄLTET?

Det är ju den första detaljen jag packar upp,
Det är ju
också den enda detalj som jag inte kan packa
när jag ännu är kvar i tältet och alltså
nödvändigtvis den detalj jag packar sist.
Eller kanske näst sist, ty madrassen vill jag gärna ha
till mina ryggövningar.
 
Vintertur

Om man ska gå på vintertur, klarar man sig med en ryggsäck på 50-60 liters ryggsäck då?

Bästa alternativet borde väl egenltigen var en större ryggsäck som man kan komprimera alternativt möjlighet att ta bort sidofickor m.m.

När man läser här på forumet så har alltid folk stora ryggsäckar 80+ men de vill att allt ska vara så lätt som möjligt så att packningen ska väga mindre.
 
Re: Vintertur

sajberjohan; sa:
När man läser här på forumet så har alltid folk stora ryggsäckar 80+ men de vill att allt ska vara så lätt som möjligt så att packningen ska väga mindre.

Det är inte säkert det är samma personer som har stor ryggsäck som vill att allt ska vara lätt:) Och de kanske går 20-dagarsturer och behöver 80 liter för att få plats med maten? Eller har med sig en massa klätterutrustning eller fotoutrustning och därför vill att resten av packningen skall vara så lätt som möjligt?

Alla prioriterar olika, därför är det jättesvårt att jämföra färdiga packningar rakt av. Det är sällan som en person kan planka nån annans packning rakt av. Man får plocka lite ideer här och lite ideer där. Men det betyder ju inte att de ideerna man inte har användning för är idiotiska, det handlar bara om att man inte har behov av dem.
 
Huvudet på spiken !

Plocka lite här och där är det som gäller för mig.
Förhoppningsvis blir jag heller aldrig färdig, det vore ju fantastiskt tråkigt att ha det optimala konceptet redan...

/Mattias
 
Nermander skrev:
Jag tror vi skulle behöva en till prylträff (den i våras blev ju inte av, på grund av att jag hade massor med annat att tänka på och helt enkelt glömde bort den). Då kan vi jämföra och se vad man får ner i olika ryggor.

Låter som en bra idé, hur har det organiserats tidigare ?, är intresserad om timingen funkar.

I Stockholm med omnejd ?

/Mattias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jopernou Ryggsäck för tung packning Transportera 30
shummie Cykel o packning till Skottland Transportera 0
cyrX Packning av ryggsäck?? Transportera 18
412 Packning Transportera 1
Tung packning? Transportera 6
Still Alive Vilken storlek på pulka bör jag välja? Transportera 18
Pikeking Storlek och modell Transportera 4
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Kimkim Lätt rygga i liten storlek 35-55L Transportera 15
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
Viktorious Resväska/duffel samt storlek handbagage. Transportera 8
Katt87a Storlek på ryggsäck Transportera 23
tooomas Tips på backpacking-ryggsäck i handbagage storlek? Transportera 22
spajk Storlek på exos 58 Transportera 6
Aramidos Storlek på ryggsäck Transportera 15
erephus Storlek på Kajka 85l Transportera 0
SWingMan I valet och kvalet - vilken storlek på ryggsäck? Transportera 9
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
JohnnyL Karrimor alpiniste storlek? Transportera 0
ChristianH Dagsryggsäck, storlek mm Transportera 10
skellington Fråga om storlek på första säcken Transportera 5
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
md7dani Storlek på ryggsäck Transportera 1
snusmumriken83 haglöfs alaska angående storlek Transportera 26
sla Storlek på Actyrex Naos? Transportera 7
Stalefish Storlek på backpackerryggsäck? Transportera 11
Filiop Rekommenderad storlek på Klättermusen Mjölner?? Transportera 8
marcusen storlek/hållbarhet på pacsafe Transportera 2
bigfoot Storlek på ryggsäck för löpning? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.