Normalpackning/Lättpackning med säkerhetsmarginal

Undertecknad bryter mot dina regler genom att använda 4-säsongerstält året runt. Antingen HB Soulo eller HB Nammatj. Ryggsäck varierar, men jag är en av många som gillar ramsäck, nya favoriten är en Savotta med ramförlängare som väger strax under 3 kg eller som en Alaska ungefär.

Jag sover inte längre på luftmadrass på längre turer, istället har jag en Flexmat plus under bålen och höfterna tillsammans med ett vanligt liggunderlag i fullängd t ex Friluft 0,5 (på vintern Friluft 1,9). Friluft väger ca 240 gr respektive 800 gr. Flexmat plus (nedklippt 390 gr) är mjukt och nästan 4 cm så tillsammans med ett vanligt LU ovanpå är komforten god nog.

I pulka har jag istället en skummadrass som är 5cm och rätt styv, under den mitt 1,9-cm. Varmt! Tungt! Men har ingen betydelse i pulka.

Kök på soloturer med påsmat är MSR Windburner, den med fristående brännare. Tillräckligt lätt och väldigt bränslesnålt, går att köra i vind utan nämnvärd inverkan på effekten och säkert i absidöppningen.

//J
 
Absolut minimum respektive rimligt, två ändar på skalan men absolut minimum är väl strumpombyte och sovställ, säck samt liggunderlag, i vårt klimat regnställ. Sova kan de flesta under en tarp men myggen hålls bätte borta i ett tält. Kokkärl och vattenflaska samt lite mat och dryck är väl att ha. En ryggsäck att bära det i. Fiskedon fotodon och packraftar samt klätterutrustning beror på intresse och bärvilja. Kartor och kompass är dock ett minimum liksom papper o penna. Förutom tvål, tandborste och nagelborste brukar toapapper och liten spade vara klokt. Somliga behöver kniv o yxa andra såg, surrningsgarn, gåpinnar, kamerastativ. Listan kan bli lång. Den ser olika ut för dig och mig beroende på längd och var samt när, boende etc.
Vettig utrustning ser olika ut för olika erfarenhet och vilja att bära.
Gementsamt är att vi vill vara ute vid upplevelsen.

go tur
 
För mig är ju nu ett villkor att packningen ej får väga mer än ca 23 kg gärna 20 kg för att ja ej ska få svullna knän pga överbelastning trots neoprenskydd,samt att jag är ganska frusen och ej vill anv myggmedel så tarp och nät innertält väljs bort.
Vill jag då gå längre tur utan att kunna handla på vägen så får jag dra ner på Allt extra och ha våg frame vid packningen,skippa fodral/påsar på utr ger ofta minst 50 gr/st.
Ta med lättaste telefon ev skippa lös GPS och PB och anv karta och kompass.
Mäta gasförbrukningen på senaste tur och då endast ta med lite extra nästa gång.
Efter sommarens magproblem dock ökar vikten med ett litet Versa Flow filter och en hopvikbar plastpåse att hämta vatten med men halva denna vikt kan räknas bort då endast en vattenflaska tas med,samt att ej bära mer vatten än det räcker till nästa vattendrag,och dricka lite extra på morgonen då lättare rena vatten när allt är frame.
 
Sen finns det ju en del egna val man kan göra. Typ "så lätt som möjligt" eller vill man ha det lite bekvämt och godare mat.

Mygg-saker, thermacell, vattenfilter ?
Minsta köket och bara koka vatten, eller smaskig färsk mat, stekpanna, osv ?
Bekvämt tält & tarp, eller superlätt (dyrt) minitält.
Minsta enklaste gasköket, multifuel, eller trangia med alla kastruller & vindskydd.
Saker för att vada bekvämt.
osv.
 
Nu var det utr som det skulle handla om,samt mina val av vikt kontra säkerhet,misstag olyckor och ev glömd utr skapar ju erfarenhet,men tråden skulle va en vägledning för nybörjare och de som ej vill ta onödiga risker samt att de ej skulle få ta konsekvenser av råd från extrema lättviktspackare som ligger på gränsen till asketer som kan tänka sig frysa för att kunna gå långt.
Upplevelser och minnen när allt fungerar bra kräver för de flesta planering och genomtänkt utr.

Anledningen till att det inte blir några listor i denna tråd är att du har för höga krav och för snäva preferenser, vare sig det gäller utrustning eller säkerhet.

Kläder som man inte fryser i? Sådana finns inte. Däremot finns det kläder som isolerar nog bra för den aktivitet man ska ägna sig åt. Vill man sitta still mycket krävs mer kläder än om man ska röra sig mycket.
Tält som man får plats att byta om i? Nästan inga om du vill kunna stå upp, och samtliga om du accepterar att det är lite trångt.
Sovsäckar där inte dragkedjan fastnar? Sådana finns inte heller. Man får bara vara försiktig ,för annars fastnar dragkedjan =)

Dem du kalla extrema lättviktspackare är helt vanliga vandrare som lärt sig vad som är lämpligt. Om du tycker att de borde ha haft en tröja till så är det ju bara att ta med en tröja till.


Men för att bidra lite till tråden.
Mitt förslag. Barmarkssäsongen i våra nordliga fjäll. Har begränsad erfarenhet att längre vinterturer, så jag kan inte bidra där.

Tält: Hilleberg Enan eller likande - 1,2 kg
Sovsäck: Marmot Sawtooth - 1,1 kg
Ryggsäck: Osprey Exos - 1,2 kg
Liggunderlag: Thermarest neoair/cellplast - 0,4
Tot: 3,9 kg

Kläder
Dunjacka - 0,3 kg
Regnkläder - 0,5 kg
Vindjacka - 0,15 kg
Extra underställströja - 0,2
Sockor - 0,15
Extra underkläder 0,1
Mössa - 0,04 kg
Vantar - 0,05 kr
Mygghuva - 0,015 kg
Tot: 1,5 kg

Kök
Valfri toppmonterad brännare - 0,1 kg
Kokkärl med lock - 0,1kg
Vindskydd
Småpryttlar
Tot: max 0,5 kg

Elektronik
Smartphone/kamera - 0,2kg
Powerbank - 0,2kg
GPS - 0,2kg
Tot: 0,6 kg

Sjukvård, reparation, karta kompass, småpryttlar: 1,5 kg

Totalt 8kg.
Inga extrema saker. Finns i vanliga friluftsbutiker.
Går med lätthet att komma ner ett till två kg till, utan att det blir extremt. Jag bär 6 kg.
12kg kvar till dina förbrukningsvaror (men med den totalvikten är nog ryggsäcken i klenaste laget). Det är 12 dagar om du är storförbrukare. Jag hade klarat mig 17 dagar på det.
 
Anledningen till att det inte blir några listor i denna tråd är att du har för höga krav och för snäva preferenser, vare sig det gäller utrustning eller säkerhet.

Kläder som man inte fryser i? Sådana finns inte. Däremot finns det kläder som isolerar nog bra för den aktivitet man ska ägna sig åt. Vill man sitta still mycket krävs mer kläder än om man ska röra sig mycket.
Tält som man får plats att byta om i? Nästan inga om du vill kunna stå upp, och samtliga om du accepterar att det är lite trångt.
Sovsäckar där inte dragkedjan fastnar? Sådana finns inte heller. Man får bara vara försiktig ,för annars fastnar dragkedjan =)

Dem du kalla extrema lättviktspackare är helt vanliga vandrare som lärt sig vad som är lämpligt. Om du tycker att de borde ha haft en tröja till så är det ju bara att ta med en tröja till.


Men för att bidra lite till tråden.
Mitt förslag. Barmarkssäsongen i våra nordliga fjäll. Har begränsad erfarenhet att längre vinterturer, så jag kan inte bidra där.

Tält: Hilleberg Enan eller likande - 1,2 kg
Sovsäck: Marmot Sawtooth - 1,1 kg
Ryggsäck: Osprey Exos - 1,2 kg
Liggunderlag: Thermarest neoair/cellplast - 0,4
Tot: 3,9 kg

Kläder
Dunjacka - 0,3 kg
Regnkläder - 0,5 kg
Vindjacka - 0,15 kg
Extra underställströja - 0,2
Sockor - 0,15
Extra underkläder 0,1
Mössa - 0,04 kg
Vantar - 0,05 kr
Mygghuva - 0,015 kg
Tot: 1,5 kg

Kök
Valfri toppmonterad brännare - 0,1 kg
Kokkärl med lock - 0,1kg
Vindskydd
Småpryttlar
Tot: max 0,5 kg

Elektronik
Smartphone/kamera - 0,2kg
Powerbank - 0,2kg
GPS - 0,2kg
Tot: 0,6 kg

Sjukvård, reparation, karta kompass, småpryttlar: 1,5 kg

Totalt 8kg.
Inga extrema saker. Finns i vanliga friluftsbutiker.
Går med lätthet att komma ner ett till två kg till, utan att det blir extremt. Jag bär 6 kg.
12kg kvar till dina förbrukningsvaror (men med den totalvikten är nog ryggsäcken i klenaste laget). Det är 12 dagar om du är storförbrukare. Jag hade klarat mig 17 dagar på det.
Tycker det var ett bra inlägg.

Kommer det inlägg med utrustning och lite motivering till val = OK

Jag har kommit upp i 8-9 kg i utr som jag anv i sommar.
Sedan kräver man olika mkt kläder för att ej frysa,drar jag ned på mat och det är kallt så ev att jag även skulle ta med en tunn Caravan dunväst som jag haft kalla dagar i längd spår vid träning ev en ylletröja, men provat fleec och ok även i fuktigt väder och torkar igen snabbt dun och ylle kan lätt börja lukta illa och du får ha den i innertältet om den ska torka lite igen.
Har en HH 2-L skaljacka som enda ytterplagg vid regn och blåst med mkt bra ventilation men blixtlås fastnar lätt i tyget (skulle jag ha dun under där ev lite kondens suger ju dunet fukt med en gång anv helst end på vintern men ok som rastplagg och om man fryser när man kommit in i tältet packat i vattentät påse med sovsäck och övriga torra rena kläder)
Sovsäck och blixtlås jag har redovisat ett ej godkänt rekl ärende på Marmont hydrogen men största problemet var ej att fastade i tyget utan att blixtlåsen gick upp när man rörde sig i sovsäcken om den var lite öppnad men i fjällen så var den i år helt uppdragen för att jag sista gången hade ett innertält med end högt ´badkar´men räddades av ett R 3.7 liggunderlag med fiberfyllning.
Förstått att ändå lättare säckar har tunnare yttertyg än min men min är XL för att få in huvud i säck då 1.93 L och då ökar vikten 1-200 gr.
Ps jag tar endast rast i lä och anv i värsta fall ryggsäck som lä,och rasten är slut när man börjar frysa ev innan man är utvilad viktigast få ned puls i backe tex och fota och titta lite på utsikten,
Rasten tas före man ev går över en bergskrön/kam och ev missat fototillfälle.
 
Först kanske jag ska påminna om att jag gått väldgt lite i svenska fjällen: Jämtland 1997, nio dagar, stugor, 9 dagar, två nätter i Norge. Jämtland 2017, åtta dagar, samt 5 dagar i Arjeplogsfjällen, på en 14 dagars tur (resten alltså i Norge Det innebär bl a att mygg varit ett relativt litet problem.

Mina 865 vandringsdagar fördelar sig på Alperna, 490 dagar; Nordiska fjäll, 187; Pyreneerna 161; Korsika, 16; och Skottland, 11. Speciellt på de kontinentala turerna (den längsta varade i 31 dagar) har det blivit en hel del proviantering, vilket det blivit lite av i fjällen.

Här är en hyfsat överskådlig lista över en typisk fjällvandring (Fyre-FInse 2014):

Tält, Terra Nova Laser Comp, 1140 gram
Ryggsäck, Osprey Exos 58+regnskydd, 1200
Madrass, Ridgerest, 348
Sovsäck+vattentät påse, 686
Gas (en full, en påbörjad) 686
(en hade räckt senast, 380 gram)
Köksutrustning+kaffe, 500
Reparatur, sjukvård, 250
Hygien, 340 (tvål i kopp, toapapper, tändare)
Axelremsväska (med kort, pass, kontanter, biljetter, etc.), 532
(lättare ersättning finns)
Tandvård, 150
Ombyte närmast kroppen+ extra fleece (i den vattentäta påsen) 440
Regnkläder, 440
Handskar, 74
Kartor, kartfodral, kompass, förstoringskort, 350 (varierar från tur till tur, förstås)
Pannlampa, 94
Glasögon i etui, 90
Telefon, 160
Kamera+batterier, 220
Vattenflaska, 80
Extra flaska (matlagning), 30

Totalt c:a 7,5 kg

Kläderna på kroppen c:a 1800:

Skor, strumpor, löparshorts, vindoverall, tröja, långärmad skjorta.

Min packningsfilosofi kan läsas på min sajt huthyfs.com

Mitt bergsvandrande tog slut den 31 augusti, 8 dagar efter min 75-årsdag.
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Var ligger Fyre?

Jag starade i Finse i år runt Hardanger Jökul sedan ned mot Haukeliseter med lite omvägar.
Mygg fanns det vid vattendrag även i år när det blåste lite fast kallare än vanligt år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Almgren fått ner det en del, men inte är det Lättpackning inte Utrustning allmänt 40

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.