Stor lätt ryggsäck?

arcteryx nozone 75, väger 1.65 kg enligt min våg, kanonsäck, avskalad, bra höftbälte, genomtänkt.

Måste fråga - hur tycker du det funkar med sidofickorna på Exped Lightning?

jag har exped lightning och tycker sidofickorna fungerar utmärkt. jag antar att du menar meshfickorna när du säger sidofickorna.
 
Jag gillar min Exped Lightning 60. Tyget är faktiskt vattentätt, däremot så är inte sömmarna tejpade, så de läcker. Det finns en ficka precis i nacken, där öppningen och blixtlåset är vänt uppåt. Den håller inte heller tätt, p.g.a. konstruktionen. Jag testade detta ordentligt förra helgen under 6 timmars ösregn. Men med en sopsäck i ryggan att packa ner det viktigaste i, så saknade jag inte ett regnskydd. Möjligen att jag inte skulle lagt så mycket prylar i nack-facket...

Jag har testat den under några mil med 20 kg i startvikt. (Tungpackat, visst, men det var en lyxvandring med bl.a. öl, yoggi till frukost, 4 l vatten, hundmat, Keron 3, tarp, etc…) Det gick oväntat bra att ha en sådan vikt på ryggen, men det kräver att man packar bra för att det ska funka. Det är inga problem att justera spännena så att man bär med benen. Men när man kommer upp i en sådan vikt med den typen av ryggsäck tänker jag att det nog har betydelse för livslängden. Även om det funkar att bära så tungt, så blir påfrestningen och slitaget på tyg och remmar rätt betydande när man exempelvis ska lyfta av och på ryggsäcken. En mer rimlig vikt är nog upp till 15 kg. Då känns det som om hållbarheten är god över tid. Jag skulle helt klart köpa ryggsäcken igen, om jag blev av med den. Kul när de Tre Stora landar på 2,9 kg/pers... Sidofickorna funkar för övrigt kanon. De är grymt töjbara.

Men vid vikter över 20 kg, så lutar jag nog åt att se mig om efter en begagnad ramryggsäck, i enlighet med inputen här i tråden.
 
Tjena.
Har en GoLite Odyssey (för män), tror det är den modellen, som är på 90 liter och väger 1,45 kg. Intern ram. Den packar 18 kg bekvämt, men har haft 20 kg i den. Den kostade ca 1500 kr på amazon.co.uk för 2 år sen. Om den finns idag så kanske den t o m är billigare.
Enligt spec. så ska materialet vara vattenavvisande men det tog jag med en nypa salt från början. Ett tips om du köper en lätt rygga är att tejpa botten på den med silvertejp. Lätta ryggor är av lätt material som inte är lika tåligt och då är det bättre att skydda från början istället för att tejpa ihop när den gått sönder.
Lycka till med sökandet
 
arcteryx nozone 75, väger 1.65 kg enligt min våg, kanonsäck, avskalad, bra höftbälte, genomtänkt.



jag har exped lightning och tycker sidofickorna fungerar utmärkt. jag antar att du menar meshfickorna när du säger sidofickorna.

Ja, jag tycker det ser ut som att kompressionsremarna går över sidofickorna och liksom spärrar dem. Så undrade om detta är ett problem i verkligheten eller inte :)
 
Om man skulle ha en lätt ram och alla sina prylar inrullade i sin press/tältduk, undrar hur mycket vikt man skulle spara?
 
Om man skulle ha en lätt ram och alla sina prylar inrullade i sin press/tältduk, undrar hur mycket vikt man skulle spara?

Inte så mycket tror jag, säcken till min ramryggsäck är mycket lätt... tyvärr vet jag inte exakt hur tung säcken är i sig och jag orkar inte gå ned i källaren, ta loss den och kolla ;)
 

Cannonball

Gäst
Denna säck är även gjord för den brittiska armèn från början så man kan räkna med att den kommer att hålla i några år!

Jag hade en sådan, men jag blev besviken...
Tyckte den hade dåligt bärsystem och dålig kvalité över lag.
Nu har jag en berghaus vulcan, den har betydligt bättre både bärsystem och kvalité.
Lite tyngre, men också större.
 
Visst borde det gå att få till lättare, stabila ryggsäckar med en volym på ca 80l.

Samtidigt blir det (som alltid) en avvägning. Har man en säck med större volym vill man ju också kunna bära innehållet bekvämt vilket ställer högre krav på bärsystemet. Och har man volymen för att bära tyngre laster vill man ju att säcken skall hålla för detta. Då är chansen stor att man helt plötsligt står där med en normalstor normaltung säck igen... :)

Frågan är också om ramsäckar är lösningen på detta.
Min Fjällräven Raven Gyro väger 2,4 kg och har en volym på 70l. (Gyro står ju för höftbältets upphängning). Det är väl hyffsat lätt men inte häpnadsväckande siffror. Lägger man på en 30l packpåse så får man en 100 l säck på ca 2,7kg, 0.5 kg lättare än min nuvarande 100l softpack. Jag föredrar dock min softsäck pga bättre bärsystem och robustare utförande.

Det vore spännande att få veta lite mer om de lätta/superlätta fjällrävenprodukter som nämnts tidigare i tråden.

En produkt jag själv skulle vilja se är en "Bergans Helium 65 liter sydd i Vinylon F (fjällrävens gamla väv) med ett styvare höftbälte och liiiiite kraftigare bärremmar".
Vad tror ni om den sådan säck?

Uffe
 
Kan nog bli

utmärkt,

Jag har använt Bergans Helium en del på fjällturer på skidor och är nöjd med hur den sitter och fungerar men tycker att väven på mitt ex är lite för känslig för slitage. Sen jag köpte min för drygt 4 år sedan har de bytt väv.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
Vindaloo Hur stor lättpackningsryggsäck Lättpackning 33
Skallben Hur stor rygga? Lättpackning 16
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.