Stor lätt ryggsäck?

Jag har funderat över vilka alternativ det finns till en större ryggsäck som ändå är "lätt". Jag ska försöka gaffla in detta:

Jag har en Exped Lightning 60 som väger 1,1 kg. Den är kanon, lastar 20 kg, och jag får därmed med allt som jag möjligen kan tänkas behöva för egen del. Men det finns situationer där jag kan behöva bära packning åt andra också, exempelvis om man har barn med sig, eller någon som inte kan bära särskilt mycket, trots UL-prylar.

1) Vad finns det för alternativ om man vill ha med sig, säg 80 liter? (80 liter kan fortfarande vara UL, beroende på vad de utgörs av.) Är det vanliga traditionella ryggsäckar på 3-4 kg som gäller? Borde det inte gå att designa en stor ryggsäck med Ul-tänk? Visst, det finns skalfaktorer som komplicerar det hela, men om man kan göra en stabil 60-l-rygga som lastar 20 kg och väger 1,1 kg, så borde man kan kanske kunna få till en som pallar 80 l och 25 kg, och som väger 2 kg. Är det någon som har några tips?

2) Jag har tänkt på ramsäckar här. Borde inte exempelvis fjällrävens Gyro ha vägt ganska lite på sin tid? Om man kommer över en sådan och tar bort den eventuellt tunga säcken och bara använder ramen i kombination med lätta packpåsar som surras fast, så kanske man kommer någon vart. Är det någon som har idéer om lätta ramsäckar att hålla utkik efter begagnat?
 
Crux Ak70 har en angiven vikt på 1,6kg och brukar vara standardsvaret på stor och lätt ryggsäck men den kanske är för nära din Exped i storlek för att vara intressant.

Jag har själv en Ak70 och tycker att den bär ok, har väl burit ca 24-25kg med den. Tycker att det är svårt att få balansen av vikten tillräckligt högt upp och jag får en lite baktung känsla.

Tror att det kan ha att göra med att den är designad för klättrare/klättring och då vill man kanske ha säcken lägre på ryggen så att det är lättare att titta uppåt, särkilt då med hjälm på huvudet.
 
sumo 95

Hej
Jag köpte en Haglöfs sumo 95liter just för att kunna packa med barnens sovsäckar mm.
Har även en Haglöfs matrix 70liter men tar nästan alltid sumon även på ensamturer då avbärarbältet är så bra att den inte känns på ryggen. Måste väl säga att jag gillar att packa med mig bra och ha saker och extra kläder samt mycket gott att äta/dricka säcken fylls ganska snabbt.

Tror sumon väger ca 3,5 kilo så den är inte lätt men ändå lätt att bära då all vikt hamnar på höfterna.
 
Fjällräven Gyro väger ca 2kg komplett med ram, säck, bärsystem och avbärarbälte. Jag har inte exakta siffrorna tillgängliga nu, men kan kolla listan hemma senare om intresse finns. Säcken är ganska lätt då den inte innehåller några förstyvningar eller vaddering, utan är beroende av ramen för detta.
 
Jag har en gammal haglöfs alaska (ramrygga). Utan säck (65L) och packpåse (25L) så väger den ca 1.3 Kg (bärsystem + ram alltså). Säcken och packpåsen är faktiskt riktigt lätta, men jag har inte vägt dem.

Jag har använt en kraftig torrsäck (20L) istället för originalpacksäcken (25L). Torrsäcken väger 170g (sea to summit - big river 20L) och jag upplever den som tyngre än originalpacksäcken. Det borde gå utmärkt att spänna fast fyra sådana och hamna på en totalvikt på ganska precis 2kg (och 80L packkapacitet), eller för all del en 65L-säck(286g) i samma serie och en 20L, för att hamna ett par hundra gram under 2kg och få några extra liter packvolym. :)

Jag har aldrig burit tyngre än 15kg några längre sträckor med de här grejorna, men jag
har tyckt att det funkat bra.
 
Så länge jag bar åt både mig själv och barn, var det Alaskan (med fyrkantsram) som gällde. Fantastiska bäregenskaper med perfekt balans p g a den s-formade profilen. Antagligen svårslagen vad gäller vikt i relation till bärkapacitet/bärkomfort. För att inte tala just om flexibiliteten att surra på last efter behov. Jag uppgraderade till Haglöfs (dåförtiden) bästa höftbälte (det med de två små frontfickorna), det var ändå väldigt enkelt jämfört med dagens uppjästa monster, men funktionellt tack vare sin rörliga upphängning. Jag behöll de ursprungliga enkla axelremmarna - det var ändå ingen vikt som hamnade på axlarna. Bärsystemet behöver som påpekats inte väga så mycket med en välbalanserad ram.
Tror inte heller det är lätt att hitta väsentligt lättare men lika robusta packpåsar, som de ursprungliga säckdelarna.
 
Orginal FR lätt vägde 90l med ram 900g.
Expedition 70+30 vägde 1800g.

Sen tillkom stoppning, tyngre vävar etc FM stor LT 70+ säck väger 3,8kg.
Min vän förattaren hade tunna korvar på en Grönlandsram bl a, de rymde 90l och allt vägde under 2 kg. Någon norsk säck jag fick vägde strax över 5 kg. Det blev löjligt tungt.

Passar det din rygg och packning fungerar säkert en 1kg 90l säck och sitter den illa och något skjuter ut i ryggen från packningen spelar det ingen roll hur lätt den är.

GoLite har några stora säckar som är lätta och kräver att man packar dem väl, jag har bara 2a handsuppgifter men de som har dem är nöjda
 
Ramsäcken åter

Flera vittnar om exempelvis FR Gyro och vad lätt den var i förhållande till vad den kunde lasta.
Har själv både den och Haglöfs samt nyare modeller utan ram.
De säckar som görs idag har kraftigare textila lösningar och förstyvningar som inte nödvändigtvis gör de lättare om man ska bära lite tyngre eller behöver mer volym.
Nu är det inte inne med ramsäckar eftersom marknaden styr och det är därför inte möjligt att köpa dessa längre. Med tanke på fördelar och att de skulle kunnat utvecklas tekniskt så är det synd att de i stort sett raderats ut från marknaden till förmån för det strömlinjeformade och o-valfriheten.
 
Jag har funderat över vilka alternativ det finns till en större ryggsäck som ändå är "lätt". Jag ska försöka gaffla in detta:

Jag har en Exped Lightning 60 som väger 1,1 kg. Den är kanon, lastar 20 kg, och jag får därmed med allt som jag möjligen kan tänkas behöva för egen del. Men det finns situationer där jag kan behöva bära packning åt andra också, exempelvis om man har barn med sig, eller någon som inte kan bära särskilt mycket, trots UL-prylar.

1) Vad finns det för alternativ om man vill ha med sig, säg 80 liter? (80 liter kan fortfarande vara UL, beroende på vad de utgörs av.) Är det vanliga traditionella ryggsäckar på 3-4 kg som gäller? Borde det inte gå att designa en stor ryggsäck med Ul-tänk? Visst, det finns skalfaktorer som komplicerar det hela, men om man kan göra en stabil 60-l-rygga som lastar 20 kg och väger 1,1 kg, så borde man kan kanske kunna få till en som pallar 80 l och 25 kg, och som väger 2 kg. Är det någon som har några tips?

2) Jag har tänkt på ramsäckar här. Borde inte exempelvis fjällrävens Gyro ha vägt ganska lite på sin tid? Om man kommer över en sådan och tar bort den eventuellt tunga säcken och bara använder ramen i kombination med lätta packpåsar som surras fast, så kanske man kommer någon vart. Är det någon som har idéer om lätta ramsäckar att hålla utkik efter begagnat?

Själv har jag en "gammal" Haglöfs Victor 75/85 som nog väger ca 2.7kg tom. Den har bra bärsystem och man kan skala av sidofickor m.m. när man inte behöver dem. MEN... jag är riktigt sugen på en Exped Lightning 45 eller 60. Minskar jag från 2.8kg till 1.1 kg så har jag ju sovsäck, liggunderlag och kök "gratis" i vikt. Men jag är lite orolig över hur vattentålig Lightning egentligen är? Måste man alltid ha ett överdrag? Klarar den att ställas ned i blött?

Och så undrar jag om 45 liter kanske räcker, det är bara på långresor som jag vill ha mer volym inför hemfärden och då kör jag alltid med en Marmot Long Hauler Dufflebag 90liter som är helt underbar och väger ca 1,4kg tom.
:)
 
Jag har funderat över vilka alternativ det finns till en större ryggsäck som ändå är "lätt". Jag ska försöka gaffla in detta:

Jag har en Exped Lightning 60 som väger 1,1 kg. Den är kanon, lastar 20 kg, och jag får därmed med allt som jag möjligen kan tänkas behöva för egen del. Men det finns situationer där jag kan behöva bära packning åt andra också, exempelvis om man har barn med sig, eller någon som inte kan bära särskilt mycket, trots UL-prylar.

Måste fråga - hur tycker du det funkar med sidofickorna på Exped Lightning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
Vindaloo Hur stor lättpackningsryggsäck Lättpackning 33
Skallben Hur stor rygga? Lättpackning 16
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...