Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg

Hej alla,

jag har i ett par års tid nu haft Osprey Exos 46, en bra ryggsäck som jag har varit jättenöjd med. Jag vill testa en av alla säckar som väger runt halvkilot som komplement till Exosen.

De jag har tittat mest på är Golite Jam2 och Ula Ohm 2.0. Producenternas rekommendationer säger att man inte ska packa mer än ca 10-12 kg, men jag behöver på längre turer packa upp till 15 kg och ibland lite mer. Så nu undrar jag om det är någon här som har direkta erfarenheter från detta på någon av dessa två ryggsäckar.

Annars så tar jag gärna emot rekommendationer på andra ryggsäckar som väger runt halvkilot. Jag resonerar så att om jag ska investera i en ny ryggsäck så vill jag samtidigt tjäna minst halva vikten på den nya ryggsäcken. Exosen väger ca 1200 gram, så den nya kan väga ca 600 gram, men helst inte mer (och självklart även de ryggsäckarna med mindre vikt som klarar mina packningskrav)...

/Andreas
 
Varför banta på ryggsäcken när det finns mkt annat i utrustningen att jaga vikt på, sen att risken för ryggsäcken inte håller när den är lättad till max..
 
Varför banta på ryggsäcken när det finns mkt annat i utrustningen att jaga vikt på, sen att risken för ryggsäcken inte håller när den är lättad till max..

Jag har en mer eller mindre optimerad packning. De tre stora väger tillsamman strax över 3 kg och totalt ligger grundpackningen på ca 6.2 kg.

Men jag vill inte i första hand banta ryggsäcken! Jag behöver senast nästa säsong köpa en ny ryggsäck då den jag nu använder, Osprey Exos, är på väg att slitas ut. Och då jag ändå behöver köpa en ny varför då inte på samma gång få den ryggsäckens egenvikt!

/Andreas
 
jag vill inte göra dig besviken, men måste samtidigt vara uppriktig och säga att jag är mycket tveksam på att du hittar en ryggsäck i vikt kring halvkilot som gör att du bekvämt kan bära 15kg. Bara en tygsäck som rymmer kring 50 liter med lite remmar och dragkedjor väger ju ett antal hundra gram, tillkommer någon form av stabilitet i ryggen (ex ram eller aluminiumskenor) samt vaddering på bärsystemet. 15kg är trots allt inte ultralätt, utan en hyfsad vikt att bära runt på.

Jag kan jämföra med min REI Flash 18 som jag brukar ha med som utflykssäck i den större packningen, den väger ca 300g och är bara på 18liter med ultralätt bärsystem och bara en tunn mjuk skumplastskiva på 3mm i ryggen. Eller min Osprey Talon 33 som väger 870g. Att bära 15kg i några av dessa säckar är inte att tänka på.
Jag tror du behöver upp i ryggsäcksvikter mellan 1000-1500g för att hitta en ryggsäck som kan bära upp 15kg packning, ex Bergans Helium 55, Osprey Exos 58 (storebror till den du har), Osprey Kestrel 58 etc. Tittar man dessutom på rekommendationen för dessa säckar ligger 15kg i övre gränsen för deras rekommenderade användningsområde.
 
Jag vill klargöra att min grundpackning väger runt 6 kg och resten av kilona upp till ca 15 kg upptas av mat när jag vandrar på längre turer än bara över en helg!

Är det så att att alla UL säckar är bara tänkta till ha hemma i skogen på en kortare helgtur?

Vi som vill vandra längre men ändå vara UL och har behovet att bära med sig mellan 7 och 10 dagars mat, vad ska vi göra?

Ospreyen jag har är en superbra ryggsäck och jag är verkligen förnöjd med mig. Men jag har en tanke att om jag nu behöver investera i en ny ryggsäck varför inte försöka minska så mycket som möjligt i vikten på den nya och helst då med hälften av vad den gamla väger!

Men är detta inte möjligt så får jag tänka om.

Jag har sneglat lite på en DYI från rayway.com eller beställa en från Huckepack i Tyskland. Men de säckarna är ju även de maxbegränsade till ca 10-12 kg last!

Och jag undrar hur folk som bär UL säckar gör med maten på längre turer än en vecka om det är längre än en veckas vandring mellan matinköpen!

/Andreas
 
Och jag undrar hur folk som bär UL säckar gör med maten på längre turer än en vecka om det är längre än en veckas vandring mellan matinköpen!

/Andreas

Jag vill inte påstå att jag är en UL packare, men jag gör ingen skillnad på grundpackning och förbrukningsartiklar (ex mat, bränsle, toapapper, hygienartiklar etc). Allt skall ju med i samma ryggsäck. Däremot kan det vara olika ryggsäckar jag använder om jag är ute några dagar, eller på en långtur med tyngre packning - inte bara pga vikten på packningen som sådan men även beroende på volymen då mat och bränsle för en dryg veckas tur upptar en hel del volym.
 
Jag vill inte påstå att jag är en UL packare, men jag gör ingen skillnad på grundpackning och förbrukningsartiklar (ex mat, bränsle, toapapper, hygienartiklar etc). Allt skall ju med i samma ryggsäck. Däremot kan det vara olika ryggsäckar jag använder om jag är ute några dagar, eller på en långtur med tyngre packning - inte bara pga vikten på packningen som sådan men även beroende på volymen då mat och bränsle för en dryg veckas tur upptar en hel del volym.

Jag kan hålla med om det och jag är inte heller någon ren ULare. Och jag delar in min packning i grundpackning (som alltid följer med på övernattningsturer oavsett hur många nätter) och övrigt, som är diverse prylar som följer med beroende på humör, naturen eller tiden på året! Sen kommer maten ovanpå det. På en helgtur är det ju bara så mycket mat man behöver ha med sig och då är ju min ryggsäck bara halvfull. Jag kan packa normalt 7 dagar med mat i ryggsäcken som det är idag, men jag kan maxa det det till 10 dagar (men då svälter jag nästan och lever ytterst spartansk i övrigt då jag lämnar fler saker hemma). Men vad händer när jag är ute på en längre vandring och det är längre en 7-10 dagar mellan två mataffärer??? Och då jag inte vill öka ryggsäcken i vare sig vikt eller volym så får jag nu detta problem!

Större ryggsäck = mera mat, men också mera vikt!

Lättare ryggsäck = inte mera mat, men lättare vikt!


/Andreas
 
Bättre lätta säckar t e x i kevlar håller, men kostar. Om bärsystemet passar din rygg är en annan femma.
Skall du bära 15 kg så måste säcken passa även om du äter 900g per dag.
go tur
 
Jag har kikat runt efter samma sak som dig Anders och haft problem att hitta något lämpligt. Lutar åt att det blir någon DIY och sedan själv bestämma vad som går att bara och inte.
 
Gossamer?

Hejsan,

Jo låg vikt på långa turer är ett beskymmer. Det är ju inte bara det att maten väger, plats tar den ju också :)

Självköpte jag en Klättermusen Hugin för ett tag sen som jag är mycket nöjd med. Det jag framför allt gilllar är att man satsat på ett tunt tyg men i sammanhanget rejält bärsystem. Detta då jag kan leva med att det troligtvis kommer gå hål på tyget vid något tillfälle, men om däremot bärsystemet säckar ihop ett par dagar från närmaste väg så blir det ju desto jobbigare. Har använt den på en 5-dagars skidtur runt 1:a maj och startade då med runt 12-13 kg i ryggsäcken (det blir ju lite tungre på vintern) och detta klarade ryggsäcken utan minsta beskymmer.

Deyt sagt är det bara att kontatera att just den ryggsäcken inte klara ditt krav på c:a 500g då den väger 950g, vilket ligger mer i linje vad de flesta verkar anse vara det som "krävs".

Men jag kan däremot tippsa om att kika på Gossamers ryggsäckar. Deras G4 säck klockar in på strax under 500 g, storleken är på 66 l och den ska enligt tillverkaren klara 14 kg. Ligger ganska nära din spec tycker jag!

Men jag vill påpeka att jag har ingen aning om hur bra deras produkter är och om dom håller vad dom lovar. Jag var själv lite inne på att köpa en, men valde Klättermusen istället. Man kan väl säga att jag fegade ur :)

/ Stefan
 
Köp en gorilla!

http://gossamergear.com/packs/backpacks/gorilla-ultralight-backpack-all.html

Jag har förra modellen av Gorillan och är den är bäst hitintills. (Jag har testat andra lättvarianter från Granite Gear (Virga) och Osprey Talon). Den nya modellen är lite tyngre så den går över din viktgräns men den är nog riktigt bra i övrigt och "tål" 16kg. Annars får du testa G4,an från samma tillverkare som nog matchar alla dina krav.

Jag upplvever själv inte att det är några problem att lasta över rekomenderad gräns i den gamla gorillan. Oftast är det under en begränsad tid, tex extra vatten för delar av vandringen där det inte går att få tag i vatten eller i början innan maten har minskat i vikt.

Edit: Den här verkar också intressant, främst för att den verkar vattentät på riktigt med rullförslutningen i toppen. Skönt att slippa behöva ha vattentätta förpackningar i ryggsäcken. http://www.hyperlitemountaingear.com/packs/2400-windrider.html
 
Viktoptimera mat är ett alternativ!

Om du inte redan vet om det så kan du äta pemmican istället för frystorkat som väger hälften så mkt per kalori. Joanna här på forumet har skrivit många inlägg om mellanvarianter som kanske inte upplevs som så extrema men som ändå lättar matvikten rejält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.