Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg

Hej Andreas.
Jag tycker du tänker helt rätt i att banta vikten. Du har redan fått bra tips på Gossamer och Granite, kolla upp dom ryggsäckarna på brittiska eller tyska webbutiker så får du även ner priset.
Jag vill tillägga att dina tre stora väger alldeles för mycket. Det finns tvåmanna tält för 2000 kr som väger runt 1 kg. Eller tarp på 400 g plus myggnät på 250 g. Rustas liggunderlag är det lättaste på marknaden och de väger in på ca 115 g (tips är att använda 1,5 liggunderlag, halvan under överkroppen), samt de billigaste och kostar 69 kr på rea.
Äter du 900 g frystorkat om dan? Jag äter knappt så mycket mat i färskvikt. Något måste vara fel i den beräkningen eller så väger förpackningen väldigt mycket ;-). På min senaste tur vägde min mat ca 250 g per dag. Det var en tvåveckorstur. Jag gick visserligen ner 5 kg men nu när man är 34 så är det inget fel att få väck lite åldersfläsk :).
Hoppas du blir klokare av svaren och lycka till.
 
Tack för svaren, jag har nu kollat in mer på Gossamer Gear G4:an och den ser ut att klara mina "krav" ganska bra. Gillar hon tyskan som vandrar hela tiden och om den ryggsäcken håller för henne så kommer den absolut hålla för mig :)

/Andreas
 
Gossamer Gear Mariposa

I det här viktläget börjar det bli knepigt. Jag har också lättat på det mesta i packningen numera och då även ryggsäcken.

Mitt tips är Gossamer Gear Mariposa Plus, men jag ser nu till min fasa att den har lagt på sig och väger nu hela 850g med den utrustning jag skulle tänka mig. Min gamla vägde ca 700g. Jag kan inte med gott samvete säga att Mariposan är så bekväm med 15kg, men jätteilla är det inte. Jag har burit över 20kg i den också, men då tar sömmarna stryk och man får vara försiktig. G4an kan kanske vara värd ett test också. Den är ju rätt billig i pris, men jag har min dubier angående hur bekväm den blir. Utan stag i ryggen lär den "säcka ihop" rätt lätt.

För dessa ultralättavikter på ryggsäck kan det nog vara intressant att titta på ZPacks också. Den här verkar intressant: ZPacks Arc Blast. Liknar ju din Exos i konstruktion.

Vad gäller Ohm och Jam2 så tror jag också du kan ta rekommenderad vikt med en nypa salt. Säckarna håller nog, om det är tillräckligt bekväma för 15kg i tre-fyra dagar (innan maten käkats upp) är nog en bedömningsfråga, jag vet att Jörgen tycker sin gamla Jam2 är OK runt dessa vikter.
 
Hej Andreas.
Jag tycker du tänker helt rätt i att banta vikten. Du har redan fått bra tips på Gossamer och Granite, kolla upp dom ryggsäckarna på brittiska eller tyska webbutiker så får du även ner priset.
Jag vill tillägga att dina tre stora väger alldeles för mycket. Det finns tvåmanna tält för 2000 kr som väger runt 1 kg. Eller tarp på 400 g plus myggnät på 250 g. Rustas liggunderlag är det lättaste på marknaden och de väger in på ca 115 g (tips är att använda 1,5 liggunderlag, halvan under överkroppen), samt de billigaste och kostar 69 kr på rea.
Äter du 900 g frystorkat om dan? Jag äter knappt så mycket mat i färskvikt. Något måste vara fel i den beräkningen eller så väger förpackningen väldigt mycket ;-). På min senaste tur vägde min mat ca 250 g per dag. Det var en tvåveckorstur. Jag gick visserligen ner 5 kg men nu när man är 34 så är det inget fel att få väck lite åldersfläsk :).
Hoppas du blir klokare av svaren och lycka till.

Jo kanske det, men det jag har av hammock, tarp och sovsäck (och ibland luftmadrass) funkar för mig och är lagom i vikt, tillsammans ca 3 kg (eller 3095 gram).

Jag har tidigare räknat på ca 1000 gram mat per dag, men har nyligen provat Mountain House frystorkade rätter och inser att de funkar för mig och då sjunker ju vikten rejält, i tillägg har jag tänkt om och hittat bättre förstärkningsmat och bröd som jag tar med mig och på det sättet ligger en dags mat på ca 500 gram istället för 1000 gram, samtidigt som kalorierna har gått upp lite :)

Men problemet kvarstår i att om jag vandrar långt mellan matinköpen och de orterna jag kommer till är små så finns det ingen sportbutik där, bara en vanlig Ica eller Konsum och då finns det ju inga frystorkade matpåsar utan få måste jag fylla på med det som finns och då går vikten på maten upp...

/Andreas
 
Hej Andreas.
Jag tycker du tänker helt rätt i att banta vikten. Du har redan fått bra tips på Gossamer och Granite, kolla upp dom ryggsäckarna på brittiska eller tyska webbutiker så får du även ner priset.
Jag vill tillägga att dina tre stora väger alldeles för mycket. Det finns tvåmanna tält för 2000 kr som väger runt 1 kg. Eller tarp på 400 g plus myggnät på 250 g. Rustas liggunderlag är det lättaste på marknaden och de väger in på ca 115 g (tips är att använda 1,5 liggunderlag, halvan under överkroppen), samt de billigaste och kostar 69 kr på rea.
Äter du 900 g frystorkat om dan? Jag äter knappt så mycket mat i färskvikt. Något måste vara fel i den beräkningen eller så väger förpackningen väldigt mycket ;-). På min senaste tur vägde min mat ca 250 g per dag. Det var en tvåveckorstur. Jag gick visserligen ner 5 kg men nu när man är 34 så är det inget fel att få väck lite åldersfläsk :).
Hoppas du blir klokare av svaren och lycka till.

Oj, oj du var billig i drift! 250g om dagen täcker kanske mitt behov av mellanmål. Sedan ska man ha bränsle till köket också (om jag inte kör på vedkök då.). Då går jag ändå sannolikt ner något kilo på en vandring. Tråkigt att vara hungrig skulle jag säga. Fryser gör jag också om jag inte får i mig rejäl mat. Runt 700g/dag känns som lagom för mig, men då skippar jag helst frystorkat, mest för smakens och prisets skull. Jag är å andra sidan ständigt hungrig och 193cm lång.

Visst kan man ha lätt liggunderlag, men ett sådant där lätt blir lite mycket fakir för mig. God sömn är mycket värt. NeoAir Short på 120cm är riktigt bekvämt för mig och väger 250g. Under detta ett sådant där lätt liggunderlag, Jysk eller Rusta.
 
Ot

(...) På min senaste tur vägde min mat ca 250 g per dag. Det var en tvåveckorstur. Jag gick visserligen ner 5 kg (...)
Det är svårt att komma upp över en genomsnittlig energitäthet på mer än dryga 600 kcal/100 g, så att maten fortfarande upplevs som ätlig. Ett så högt snitt kräver t ex att du äter endast nötter och/eller pemmican. Då kommer du med dina 250 grams matransoner upp i 1500 kcal/dag - ett rejält underskott även för en lättviktig tjej med stillastittande jobb.

Drack du ren olja och inget annat varenda dag, kom du upp i teoretiskt maximala 2250 kcal/dag (= rent fett).
Smaklig måltid ;).

En viktnedgång på 5 kg / 14 dagar motsvarar ett underskott på minst 2500 kcal/dag (om man räknar med 700 kcal/100 g fettvävnad, den innehåller även vatten). En så stort underskott är det tveksamt om kroppen "hinner med" genom att bara omsätta sina fettdepåer, utan att även bryta ner muskelmassa (och utan att man mår och presterar dåligt under tiden).

Sammanfattningsvis: brände du inte mer än 4000 kcal/dag och lyckades tillföra så mycket som 1500 kcal via maten, kan din beskrivning stämma, men jag skulle inte vilja svälta så destruktivt under mina vandringar.
 
Men problemet kvarstår i att om jag vandrar långt mellan matinköpen och de orterna jag kommer till är små så finns det ingen sportbutik där, bara en vanlig Ica eller Konsum och då finns det ju inga frystorkade matpåsar utan få måste jag fylla på med det som finns och då går vikten på maten upp...

Visst finns det frystorkad mat på både ICA och Coop! De har inga flashiga förpackningar, men jag har i alla fall hittat en hel del påsar med fem minuters koktid (blötlägg innan, koka och låt efterdra så får du ner koktiden) i vanliga ICA-affärer. Dessutom finns cous cous i de flesta affärer och det behöver inte ens kokas. Varför använda "finmärkena" som kostar 70:- per måltid när du kan komma undan med en tredjedel av priset?
 
Hur har du det med volymen på din packning? Kommer du att kunna gå ner från Ospreys 46 liter? I så fall kanske du kan titta på Mountain Hardwears Scrambler ULT 30, som väger 400 g, fast den fortfarande har en redig ryggpanel, urtagbar profilerad plastplatta som förstyvning, stoppade remmar, kompressionsremmar och isyxefästen. Dock helt renons på utanpåfickor och med bara ett rem som höftbälte.
Jag har använt säcken till lite mer alpina turer, lastat den tillfälligt med "skrot" upp till 12-15 kg, och den har varit över föväntan komfortabel trots rembältet (det kanske råkade hamna på rätt ställe på just mig). Inget jag skulle vilja långvandra mer "på platten" med, men funkade i en terräng där man ofta bytte kroppsställning ;).

Känner igen problemet med att försöka proviantera vikteffektivt på vägen, fr a i Sverige fast det blivit bättre på sista tiden; längre söderut på kontinenten brukar det lösa sig fint med hjälp av fullfett mjölkpulver, bulgurgryn, sesampasta, halva, snustorra korvar, torkade ostar och dito grönsaker och frukt, men fr a kopiösa mängder valnötter, mandel och pumpafrön :).
 
Hur har du det med volymen på din packning? Kommer du att kunna gå ner från Ospreys 46 liter? I så fall kanske du kan titta på Mountain Hardwears Scrambler ULT 30, som väger 400 g, fast den fortfarande har en redig ryggpanel, urtagbar profilerad plastplatta som förstyvning, stoppade remmar, kompressionsremmar och isyxefästen. Dock helt renons på utanpåfickor och med bara ett rem som höftbälte.
Jag har använt säcken till lite mer alpina turer, lastat den tillfälligt med "skrot" upp till 12-15 kg, och den har varit över föväntan komfortabel trots rembältet (det kanske råkade hamna på rätt ställe på just mig). Inget jag skulle vilja långvandra mer "på platten" med, men funkade i en terräng där man ofta bytte kroppsställning ;).

Känner igen problemet med att försöka proviantera vikteffektivt på vägen, fr a i Sverige fast det blivit bättre på sista tiden; längre söderut på kontinenten brukar det lösa sig fint med hjälp av fullfett mjölkpulver, bulgurgryn, sesampasta, halva, snustorra korvar, torkade ostar och dito grönsaker och frukt, men fr a kopiösa mängder valnötter, mandel och pumpafrön :).

MH Scrambler vill jag inte ha då den saknar sidofickor, men tack ändå för tipset. Tack för alla tips alla ni som har kommit med dem, jag har kollat lite mer på ZPacks Arc och Gossamer G4, de verkar vettigast vikt, funktionalitet mot priset. Får se vad jag tillslut bestämmer mig för.

Sen det där med mat. Jag kan tänka mig att äta frystorkat på längre turer då det är väldigt mycket kalorier per portion i dem. På det allra flesta helgturer så tar jag oftast med mig ordentlig mat, lite som jag skulle ha ätit hemma.

Men jag har även testat ut olika kombinationer av "vanlig" lämplig mat från ICA och Konsum när jag behöver fylla på matförrådet. Potatismos och ölkorv, olika pastarätter typ Spagetteria (eller vad det nu heter), soppor och krämer (fick veta på Coop Forum att Ekströms har slutat producera sina pulverkrämer, trist för det var ett riktigt vettigt alternativ som efterrätt för mig).

Nu på våren har jag börjat exprimentera med olika typer av pinnbröd. Sen fick jag tips av en kollega att ta med våffelmix eller pannkaksmix ut på turen, funkar fint fint att steka över öppen eld, kankse ska köpa en stekpanna :)

Jag har även testat olika former av energikakor, men har bara tyckt om Flapjacks och de finns ju inte överallt.

Så när jag långvandrar och måste fylla på matförrådet så får det enklast bli det som finns på just den mataffären, vikten trots allt.

/Andreas
 
Ser korrekt ut i mina ögon.

Det är svårt att komma upp över en genomsnittlig energitäthet på mer än dryga 600 kcal/100 g, så att maten fortfarande upplevs som ätlig. Ett så högt snitt kräver t ex att du äter endast nötter och/eller pemmican. Då kommer du med dina 250 grams matransoner upp i 1500 kcal/dag - ett rejält underskott även för en lättviktig tjej med stillastittande jobb.

Drack du ren olja och inget annat varenda dag, kom du upp i teoretiskt maximala 2250 kcal/dag (= rent fett).
Smaklig måltid ;).

En viktnedgång på 5 kg / 14 dagar motsvarar ett underskott på minst 2500 kcal/dag (om man räknar med 700 kcal/100 g fettvävnad, den innehåller även vatten). En så stort underskott är det tveksamt om kroppen "hinner med" genom att bara omsätta sina fettdepåer, utan att även bryta ner muskelmassa (och utan att man mår och presterar dåligt under tiden).

Sammanfattningsvis: brände du inte mer än 4000 kcal/dag och lyckades tillföra så mycket som 1500 kcal via maten, kan din beskrivning stämma, men jag skulle inte vilja svälta så destruktivt under mina vandringar.

Detta verkar stämma på pricken. Då även jag gillar längre vandringar brukar det läggas en hel del tid på att maximera energitätheten i maten för att få ner vikten (och torrskaffning är inte det bästa i detta hänseende oavsett vad tillverkarna vill få oss att tro). Men det har visat sig vara i princip omöjligt att krypa under en 800-900 g per dag och trots detta brukar det ofta bli ett viktras i samma storleksordning som SeñorCaca skriver, dvs en 4-6 kg på en 14-dagars tur.

/ Stefan
 
Matvikten på vandring

Detta verkar stämma på pricken. Då även jag gillar längre vandringar brukar det läggas en hel del tid på att maximera energitätheten i maten för att få ner vikten (och torrskaffning är inte det bästa i detta hänseende oavsett vad tillverkarna vill få oss att tro). Men det har visat sig vara i princip omöjligt att krypa under en 800-900 g per dag och trots detta brukar det ofta bli ett viktras i samma storleksordning som SeñorCaca skriver, dvs en 4-6 kg på en 14-dagars tur.

/ Stefan

Det är svårt att komma upp över en genomsnittlig energitäthet på mer än dryga 600 kcal/100 g, så att maten fortfarande upplevs som ätlig. Ett så högt snitt kräver t ex att du äter endast nötter och/eller pemmican. Då kommer du med dina 250 grams matransoner upp i 1500 kcal/dag - ett rejält underskott även för en lättviktig tjej med stillastittande jobb.

Drack du ren olja och inget annat varenda dag, kom du upp i teoretiskt maximala 2250 kcal/dag (= rent fett).
Smaklig måltid ;).

En viktnedgång på 5 kg / 14 dagar motsvarar ett underskott på minst 2500 kcal/dag (om man räknar med 700 kcal/100 g fettvävnad, den innehåller även vatten). En så stort underskott är det tveksamt om kroppen "hinner med" genom att bara omsätta sina fettdepåer, utan att även bryta ner muskelmassa (och utan att man mår och presterar dåligt under tiden).

Sammanfattningsvis: brände du inte mer än 4000 kcal/dag och lyckades tillföra så mycket som 1500 kcal via maten, kan din beskrivning stämma, men jag skulle inte vilja svälta så destruktivt under mina vandringar.

Intressant! Förra året gjorde jag en fjällvandring på Kungsleden Kvikkjokk - Ammarnäs och då hade jag endast egentillverkad pemmican kompletterad med lite mandel, men också frystorkat kaffe, te och salt. Jag hade räknat med att det skulle gå åt ca 500g pemmican per dag, men det visade sig att så mycket orkade jag inte äta. Det gick åt i snitt 350g per dag + ca 50g mandel. På det höll jag mig ohungrig. Jag gick ned ett par tre kg, men inte mer. Jag är inte så stor heller, ca 185cm och 85kg. Men 350g pemmican är kanske mer än man tror: det motsvarar ca 525g färskt kött (ca 100g protein grovt räknat) samt 175 rent fett (vilket motsvarar ca 218g smör med 80% fetthalt). Vet inte hur många kalorier det blir per dag, men det räckte för mig.

Bör nog tillägga att jag är fettdriven sedan några år (LCHF) så kroppen har inga problem att använda kroppsfettet om maten genom munnen inte räcker.

Effektivt viktmässigt, men ingen kulinarisk höjdare precis :)

Gick åt väldigt lite bränsle till matlagning förresten, det behövdes bara för kaffe/te vatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.