Der findes en tysk langdistanse vandre som anvender Gossamer G4, se hendes blog http://christine-on-big-trip.blogspot.dk/p/gear-thoughts.html
/p
/p
Hej Andreas.
Jag tycker du tänker helt rätt i att banta vikten. Du har redan fått bra tips på Gossamer och Granite, kolla upp dom ryggsäckarna på brittiska eller tyska webbutiker så får du även ner priset.
Jag vill tillägga att dina tre stora väger alldeles för mycket. Det finns tvåmanna tält för 2000 kr som väger runt 1 kg. Eller tarp på 400 g plus myggnät på 250 g. Rustas liggunderlag är det lättaste på marknaden och de väger in på ca 115 g (tips är att använda 1,5 liggunderlag, halvan under överkroppen), samt de billigaste och kostar 69 kr på rea.
Äter du 900 g frystorkat om dan? Jag äter knappt så mycket mat i färskvikt. Något måste vara fel i den beräkningen eller så väger förpackningen väldigt mycket ;-). På min senaste tur vägde min mat ca 250 g per dag. Det var en tvåveckorstur. Jag gick visserligen ner 5 kg men nu när man är 34 så är det inget fel att få väck lite åldersfläsk.
Hoppas du blir klokare av svaren och lycka till.
Hej Andreas.
Jag tycker du tänker helt rätt i att banta vikten. Du har redan fått bra tips på Gossamer och Granite, kolla upp dom ryggsäckarna på brittiska eller tyska webbutiker så får du även ner priset.
Jag vill tillägga att dina tre stora väger alldeles för mycket. Det finns tvåmanna tält för 2000 kr som väger runt 1 kg. Eller tarp på 400 g plus myggnät på 250 g. Rustas liggunderlag är det lättaste på marknaden och de väger in på ca 115 g (tips är att använda 1,5 liggunderlag, halvan under överkroppen), samt de billigaste och kostar 69 kr på rea.
Äter du 900 g frystorkat om dan? Jag äter knappt så mycket mat i färskvikt. Något måste vara fel i den beräkningen eller så väger förpackningen väldigt mycket ;-). På min senaste tur vägde min mat ca 250 g per dag. Det var en tvåveckorstur. Jag gick visserligen ner 5 kg men nu när man är 34 så är det inget fel att få väck lite åldersfläsk.
Hoppas du blir klokare av svaren och lycka till.
Det är svårt att komma upp över en genomsnittlig energitäthet på mer än dryga 600 kcal/100 g, så att maten fortfarande upplevs som ätlig. Ett så högt snitt kräver t ex att du äter endast nötter och/eller pemmican. Då kommer du med dina 250 grams matransoner upp i 1500 kcal/dag - ett rejält underskott även för en lättviktig tjej med stillastittande jobb.(...) På min senaste tur vägde min mat ca 250 g per dag. Det var en tvåveckorstur. Jag gick visserligen ner 5 kg (...)
Men problemet kvarstår i att om jag vandrar långt mellan matinköpen och de orterna jag kommer till är små så finns det ingen sportbutik där, bara en vanlig Ica eller Konsum och då finns det ju inga frystorkade matpåsar utan få måste jag fylla på med det som finns och då går vikten på maten upp...
Hur har du det med volymen på din packning? Kommer du att kunna gå ner från Ospreys 46 liter? I så fall kanske du kan titta på Mountain Hardwears Scrambler ULT 30, som väger 400 g, fast den fortfarande har en redig ryggpanel, urtagbar profilerad plastplatta som förstyvning, stoppade remmar, kompressionsremmar och isyxefästen. Dock helt renons på utanpåfickor och med bara ett rem som höftbälte.
Jag har använt säcken till lite mer alpina turer, lastat den tillfälligt med "skrot" upp till 12-15 kg, och den har varit över föväntan komfortabel trots rembältet (det kanske råkade hamna på rätt ställe på just mig). Inget jag skulle vilja långvandra mer "på platten" med, men funkade i en terräng där man ofta bytte kroppsställning.
Känner igen problemet med att försöka proviantera vikteffektivt på vägen, fr a i Sverige fast det blivit bättre på sista tiden; längre söderut på kontinenten brukar det lösa sig fint med hjälp av fullfett mjölkpulver, bulgurgryn, sesampasta, halva, snustorra korvar, torkade ostar och dito grönsaker och frukt, men fr a kopiösa mängder valnötter, mandel och pumpafrön.
Det är svårt att komma upp över en genomsnittlig energitäthet på mer än dryga 600 kcal/100 g, så att maten fortfarande upplevs som ätlig. Ett så högt snitt kräver t ex att du äter endast nötter och/eller pemmican. Då kommer du med dina 250 grams matransoner upp i 1500 kcal/dag - ett rejält underskott även för en lättviktig tjej med stillastittande jobb.
Drack du ren olja och inget annat varenda dag, kom du upp i teoretiskt maximala 2250 kcal/dag (= rent fett).
Smaklig måltid.
En viktnedgång på 5 kg / 14 dagar motsvarar ett underskott på minst 2500 kcal/dag (om man räknar med 700 kcal/100 g fettvävnad, den innehåller även vatten). En så stort underskott är det tveksamt om kroppen "hinner med" genom att bara omsätta sina fettdepåer, utan att även bryta ner muskelmassa (och utan att man mår och presterar dåligt under tiden).
Sammanfattningsvis: brände du inte mer än 4000 kcal/dag och lyckades tillföra så mycket som 1500 kcal via maten, kan din beskrivning stämma, men jag skulle inte vilja svälta så destruktivt under mina vandringar.
Detta verkar stämma på pricken. Då även jag gillar längre vandringar brukar det läggas en hel del tid på att maximera energitätheten i maten för att få ner vikten (och torrskaffning är inte det bästa i detta hänseende oavsett vad tillverkarna vill få oss att tro). Men det har visat sig vara i princip omöjligt att krypa under en 800-900 g per dag och trots detta brukar det ofta bli ett viktras i samma storleksordning som SeñorCaca skriver, dvs en 4-6 kg på en 14-dagars tur.
/ Stefan
Det är svårt att komma upp över en genomsnittlig energitäthet på mer än dryga 600 kcal/100 g, så att maten fortfarande upplevs som ätlig. Ett så högt snitt kräver t ex att du äter endast nötter och/eller pemmican. Då kommer du med dina 250 grams matransoner upp i 1500 kcal/dag - ett rejält underskott även för en lättviktig tjej med stillastittande jobb.
Drack du ren olja och inget annat varenda dag, kom du upp i teoretiskt maximala 2250 kcal/dag (= rent fett).
Smaklig måltid.
En viktnedgång på 5 kg / 14 dagar motsvarar ett underskott på minst 2500 kcal/dag (om man räknar med 700 kcal/100 g fettvävnad, den innehåller även vatten). En så stort underskott är det tveksamt om kroppen "hinner med" genom att bara omsätta sina fettdepåer, utan att även bryta ner muskelmassa (och utan att man mår och presterar dåligt under tiden).
Sammanfattningsvis: brände du inte mer än 4000 kcal/dag och lyckades tillföra så mycket som 1500 kcal via maten, kan din beskrivning stämma, men jag skulle inte vilja svälta så destruktivt under mina vandringar.