Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg

Zpacks

Ang tull så skrev den gode Joe att värdet på min sovsäck var $25 när jag beställde den vilket var standardförfarande från hans sida... alla "cottage manufacturers" jobbar inte så, men fråga. De brukar vara tillmötesgående. MLD skrev värdet så slarvigt med trubbig blyerts så det var omöjligt att läsa...

Även jag har kollat på Arc Blast men jag är lite tveksam till hållbarheten, jag gillar att sitta på mina grejer. Jag ser dock verkligen fram emot en recension!
 
Ang tull så skrev den gode Joe att värdet på min sovsäck var $25 när jag beställde den vilket var standardförfarande från hans sida... alla "cottage manufacturers" jobbar inte så, men fråga. De brukar vara tillmötesgående. MLD skrev värdet så slarvigt med trubbig blyerts så det var omöjligt att läsa...

Även jag har kollat på Arc Blast men jag är lite tveksam till hållbarheten, jag gillar att sitta på mina grejer. Jag ser dock verkligen fram emot en recension!

Just det, smart tips där, om att be dem skriva ned värdet på tulldeklarationen till var gränsen går (om det nu är 25 dollar eller inte vet jag inte).

Jag ska maila och fråga han om han vill göra det även för mig :)


/Andreas
 
Nu har jag testat ryggsäcken!

Hej alla,

I fredags skulle jag dra iväg för att över helgen vandra en kortare tur på Torpön i sjön Sommen. Hämtlappen från Posten kom i brevlåden bara en kort stund innan jag skulle gå till busshållplatsen för att ta bussen in till stan, där min vandringsvän skulle plocka upp mig. Jag blev glad och tog med mig hämtlappen och hoppade av bussen i centrum och nästan sprang till Posten för att hämta ut min nya ryggsäck. Det var ju extra spännande eftersom jag hade min gamla trogna Osprey Exos fullpackad och klar för en helgtur. Så väl på Posten så fick jag då äntligen min efterlängtade nya ryggsäck. Jag fick betala ca 250 kr i tullavgift och det betyder att hela ryggsäckens kostnad slutade på ca 2.600 kr.

Så efter att jag hade hämtat ut ryggsäcken så satt jag på busshållplatsen och flyttade över all utrustning från min gamla Osprey rygga till denna nya fräscha och otroligt lätta Zpack rygga. Det var ju en del folk som tittade och säkert undrade vad jag höll på med. All utrustning och tre dagars mat fick plats med utrymme över (för mer mat).

Ryggsäcken har jag valt i orange/ljusgrå färger och jag har lagt till ett par extra detaljer från grundmodellen. Det är övre sidofickor, en axelremficka och på varje axelrem så sitter det en fästsnodd för vandringstavar. Tillsammans väger detta 550 gram. Min gamla Osprey Exos vägde 1246 gram så det är en besparing på 696 gram.

Det var med förväntan jag ett par timmar senare hängde på mig ryggsäcken och för första gången fick känna på den. Den är lätt och smidig, enkel att sätta på och alla remmar är lättillgängliga. Två saker har jag reagerat på än så länge, den första är att de nedre sidofickorna, som jag har en vattenflaska i, sitter lite väl krångligt till för att jag enkelt ska kunna plocka fram vattnet samt få tillbaka flaskan på plats efteråt. Nu är det ju inte världens största anstängning att hänga av den ena axelremmen för att nå bättre, men fickans utformning kunde vara lite mer smidig (i alla för mig). Den andra är att axelremmarna upplever jag som styva (jämfört med Ospreysäcken), det var så illa att jag fick begränsad rörelseförmåga i vissa vinklar. Kanske axelremmarna mjukas upp med tiden.

Nåja, resten av helgens vandring med denna nya ryggsäck var precis så där bra det är ibland. Vi gick i maklig takt, såg på naturen, på utsikten. Vi såg Sveriges största alm med 790 cm i omkrets. Och jag höll på att trampa på en svart huggorm som vännen han fotografera. Sen slog vi läger intill ett vindskydd med fin utsikt över Sommen med en lovande sovmorgon dagen efter.

Självklart pratade vi mycket om ryggsäcken, men även vännens nya hammock och tarp som var premiär för han att sova i.

Ryggsäcken är på 65 liter, den kan enligt producenten packa upp till 13,5 kg utan problem. Den är orange på fronten och ljusgrå på ryggen. Frontfickan och de nedre sidofickorna är fastsydda, medan de över sidofickorna och axelremsfickan är löstagbara. Jag tänker beställa en till ficka till den andra axelremmen så jag kan lägga solglasögonen i den ena och ha myggmedel och solskyddsfaktor i den andra. Nu har jag bara plats för en av dessa i den enda fickan jag har.

Överlag är jag nöjd men jag ska fortsätta testa ryggsäcken, först på en vandring på Holavedsleden mellan Tranås och Gränna och lite senare, i slutet av juli, årets långvandring på Bergslagsleden.

God tur

/Andreas
 

Bilagor

  • Zpack Arc Blast ryggsäck (1).JPG
    Zpack Arc Blast ryggsäck (1).JPG
    151.4 KB · Visningar: 897
  • Zpack Arc Blast ryggsäck (5).JPG
    Zpack Arc Blast ryggsäck (5).JPG
    156.8 KB · Visningar: 888
  • Zpack Arc Blast ryggsäck (2).JPG
    Zpack Arc Blast ryggsäck (2).JPG
    157.3 KB · Visningar: 894
Nu har du ju redan fått din rygga, men om kvalitén ens är i närheten av GoLite Jam2 så lär du bli nöjd.

Jam2an har jag har dagligen använt i över 3 år, vandring, backpacking, storhandling och vardagsbruk. Inte ett spår av slitning, och jag lassar ofta 15kg eller mer.
 
Nu har du ju redan fått din rygga, men om kvalitén ens är i närheten av GoLite Jam2 så lär du bli nöjd.

Jam2an har jag har dagligen använt i över 3 år, vandring, backpacking, storhandling och vardagsbruk. Inte ett spår av slitning, och jag lassar ofta 15kg eller mer.

Jo än så länge ser den ju ut att hålla måttet och jag var ju inte helt överdrivet försktig med ryggsäcken, vare sig ute i skogen eller på resan dit och hem. Ryggsäcken har legat på grus, gräs, klipphällar, hängt upp i en tall, kastats fram och tillbaka på olika platser i bilen och den har strykts mot både stenar och träd medan jag har gått med den på ryggen - precis så som mina ryggsäckar oftast blir hanterade - och den ska hålla för sånt!

Min Osprey har jag haft i fem år och den har ju åkt med överallt, både i skogen och i staden och på tågresor och till Australien (där packade jag 18 kg i den på väg hem), mathandlat och en massa annat. Den är välanvänd och det syns, men den är inte trasig och inte på några sätt oanvändbar, ännu!

Vi får se om denna ny Zpack Arc Blast håller lika bra som din Jam2a och min Exos46a har gjort :)

/Andreas
 
Ryggsäcken ser fin ut! Snygg färg oxå!

Återkom gärna med rapporter om hur det fungerar med ryggan ute på fältet samt dess slitage.

God tur!
 
Ryggsäcken ser fin ut! Snygg färg oxå!

Återkom gärna med rapporter om hur det fungerar med ryggan ute på fältet samt dess slitage.

God tur!

Jag har hunnit med att vara ute på en kort helgtur på Torpön i sjön Sommen. Jag sov ute en natt och vandrade ca 3 mil runt ön. Ryggsäcken verkade lovande och jag upplevde inga konstigheter med den.

Imorgon ska jag starta på Holavedsleden i Tranås, sen är det 3-4 dagar och målet i Gränna som gäller. Väderprognosen ser hoppfull ut och jag kommer få tillfälle till att testa den nya ryggsäcken ordentligt. Men än så länge gillar jag den.

Jag återkommer igen när jag kommer hem från Gränna på torsdag :)

/Andreas
 
matvikten

Vågar man chansa lite och går förbi bra vatten kan man ju ha med sig en fiskeutrustning. Ca 1/2 kg för ett spö, haspelrulle, några få drag på ca 10-15 g och ett par krokar och flöte så man kan meta.
Tänk på fiskekort och att det naturligtvis finns risk för att inte få något på kroken.
Räknar man med att kunna få mer än 3-4 fiskmåltider på 10 dagars tur har man ju sparat in en del vikt i packningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.