Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg

(...) Jag hade räknat med att det skulle gå åt ca 500g pemmican per dag, men det visade sig att så mycket orkade jag inte äta. Det gick åt i snitt 350g per dag + ca 50g mandel. På det höll jag mig ohungrig. Jag gick ned ett par tre kg, men inte mer. Jag är inte så stor heller, ca 185cm och 85kg. Men 350g pemmican är kanske mer än man tror: det motsvarar ca 525g färskt kött (ca 100g protein grovt räknat) samt 175 rent fett (vilket motsvarar ca 218g smör med 80% fetthalt). Vet inte hur många kalorier det blir per dag, men det räckte för mig.(...)
Läste mig till någonstans (den bättre insatte Tordnado får gärna korrigera) att traditionell pemmican höll ca 50 % fetthalt och lite drygt 600 kcal/100 g, vilket (bägge värdena) är ungefär samma som för nötter/mandel. Det skulle innebära att du fick i dig lite mer än 2400 kcal/dag.

Min vandrarproviant är inte pemmicanbaserad, men håller också strax över 600 kcal i snitt, och jag delar din erfarenhet av att inte orka äta mer än 400 g/dag - oftast mindre än så (jag är 170 cm lång och väger 60 kg).
 
För att föra in tråden på ursprungsämnet tänkte jag tipsa om en ryggsäck som verkade klart intressant: Six Moon designs Swift. Klarar nästan TS viktkrav och ser dessutom hållbar ut. Går att använda med löstagbar stålram också. Höftbälte kan köpas till. Specen motsvarar också kravet. Six moons gör fina säckar av hög kvalitet i hållbara material. Priset var inte fel heller. Tänk en kurs på 10kr/$ och bli glatt överraskad. Finns tydligen att köpa från tyskland nu också.

Tror den blir bekvämare med ramen än G4n. Hållbarare än Arc Blast sannolikt, men det är spekulationer.


Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Matvikten på vandring - ryggsäcken

Jag glömde att skriva om det som den här tråden egentligen handlar om i mitt förra inlägg - en lätt ryggsäck. Med vikteffektiv mat får man lägre totalvikt på ryggan och det är ju inte så dumt. Oavsett om man är en lättpackare eller kanske t.om. UL eller SUL eller vad det nu kallas så är det iaf maten som begränsar på en längre vandring. Min rygga är en Granite gear vapor trail som väger runt kilot. Den har fungera bra uppemot 14-15 kg. Men om jag skulle skaffa en ny skulle jag fundera på Zpacks Arc Blast (som någon annan redan har nämnt tror jag). Då kommer man ned till runt halvkilot på ryggan. Men plånboken blir ganska mycket lättare också.
 
För att föra in tråden på ursprungsämnet tänkte jag tipsa om en ryggsäck som verkade klart intressant: Six Moon designs Swift. Klarar nästan TS viktkrav och ser dessutom hållbar ut. Går att använda med löstagbar stålram också. Höftbälte kan köpas till. Specen motsvarar också kravet. Six moons gör fina säckar av hög kvalitet i hållbara material. Priset var inte fel heller. Tänk en kurs på 10kr/$ och bli glatt överraskad. Finns tydligen att köpa från tyskland nu också.

Tror den blir bekvämare med ramen än G4n. Hållbarare än Arc Blast sannolikt, men det är spekulationer.

Mycket intressant ryggsäck! Bra storlek också tycker jag, 56 L enligt specen. Priset på 1 st. Arc Blast motsvarar 2,5 Swift (utan tillbehör då).
 
Läste mig till någonstans (den bättre insatte Tordnado får gärna korrigera) att traditionell pemmican höll ca 50 % fetthalt och lite drygt 600 kcal/100 g, vilket (bägge värdena) är ungefär samma som för nötter/mandel. Det skulle innebära att du fick i dig lite mer än 2400 kcal/dag.

Stämmer bra enligt pemmicanexperten ;-)
 
Och valet står mellan...

Gossamer Gear G4 och Zpack Arc Blast Packback

Jag har läst omdömen på nätet om både säckarna. Är det någon här som har direkt erfarenhet av dessa två så vill jag gärna veta vad ni tycker.

Då Arc Blast liknar mest på den Osprey Exos jag idag använder så är det den det låtar åt för mig, men den är dubbelt så dyr som G4:an, så jag är fortfarande tveksam.

Ska fundera ordentligt över helgen och sen bestämma mig!

Tack för alla input...

/Andreas
 
Hej alla,

Nu har jag bestämt mig och beställt en Arc Blast från Zpacks i USA. www.zpacks.com.

Det är en liten och smidig säck som väger ca 500 gram, med frakt så kostar den ca 2.300 kr. Jag kommer få den runt den 1 juli och efter att jag har känt och klämt på den, packad den full och haft den på ryggen några timmar så skriver jag ett litet omdöme hära...

/Andreas
 
Vad kul! Ska bli spännande att höra vad du tycker. Det känns som den här säcken är den mest spännande på länge.

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
 
Hej alla,

Nu har jag bestämt mig och beställt en Arc Blast från Zpacks i USA. www.zpacks.com.

Det är en liten och smidig säck som väger ca 500 gram, med frakt så kostar den ca 2.300 kr. Jag kommer få den runt den 1 juli och efter att jag har känt och klämt på den, packad den full och haft den på ryggen några timmar så skriver jag ett litet omdöme hära...

/Andreas

Jag antar att du är medveten om att tull (12%)+moms(25%) på varuvärde (inkl fraktkostnad) tillkommer om du beställer från USA? Dessutom tar posten 100kr för att hantera intullningen:(
Bara för att unvika negativ chock;)
 
Jag antar att du är medveten om att tull (12%)+moms(25%) på varuvärde (inkl fraktkostnad) tillkommer om du beställer från USA? Dessutom tar posten 100kr för att hantera intullningen:(
Bara för att unvika negativ chock;)

Jo då det vet jag om, så det är jag förbered på...

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
fowwe Lätt ryggsäck för Sarektur? Lättpackning 38
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.