Pulka eller ryggsäck mellan stugor?

Hej, förutsättningarna är att jag åker tåg, sedan skidar mellan stugor, ofta tidigt i mars. Själv. Alltid längs de stora lederna. Jag brukar ha ryggsäck och min vinterryggsäck väger ca 12 kg. Då är jag snål med det mesta men har tex med spade och vindsäck. Jag är mycket van skidåkare men har aldrig provat att dra pulka. Budget finns ändå.

Borde jag köpa en liten en, tex Fjellpulken 130? Då kan jag packa lite mer. Och det är ju så skönt att slippa ryggsäck.

Eller borde jag fortsätta med ryggsäck? För att det är ju så skönt att inte dra pulka.

Hur skulle du gjort?
 
Med 12 kg packning mellan stugor = ryggsäck ! SÅ jädra roligt är det inte att dra pulka. Om tälttur = pulka. Det är ett elände om du på vårvintern plötsligt hamnar på barmark med en pulka, det har jag sett. ( Ett gäng fransmän som hyrt pulkor i Abisko, det var typ mitten av april, de skulle till Kebne, vi mötte dem på barmark strax söder om Alesjaurestugorna. De svor högljutt på franska... )
Du kan ju också pröva att sätta ryggsäcken i en liten pulka som är så lätt att du kan bära den på ryggen när det är uppför och utför men dra den när det är platt och långt. Jag har prövat flera turer, även lätta vårvinterturer med tält, med en sån lösning. Funkar ganska bra. Det finns flera trådar om sånt, en del har modifierat Paris-pulkor, själv har jag använt en flatbottnad barnpulka med hemmatillverkade fästen för ryggsäcken och bara dragsnören eller med VP-rör. Det funkar bättre att dra med rör, men med snören är det enklare att växla mellan pulkaläge och ryggsäcksläge.
 
Så länge min packning går ner i en ryggsäck överväger jag i stort sett aldrig att använda pulka. Om du ska skida mellan stugor behöver du väl inte 200 liters packvolym?
 
Tack för svaren. Har även fått tips om denna lösning med "glidande ryggsäck" och den ska jag nog testa! SeaToSummit Hydraulic Dry Pack 120 (ej Pro-modellen).
 
Lite tycke och smak. Jag gillar att dra pulka och framför allt att låta min hund dra pulka så att min ryggsäck blir lättare.

Att ta mig med både pulka med skaklar och ryggsäck och skidor kommunalt till Norrlandståget är egentligen det värsta med pulka.

Thure
 
Jag har ingen erfarenhet av vinterturer alls men det jag däremot har sett är att Jemtlander har mjuka "pulkaskal" till ryggsäckar. Jemtlander Pullpac. Kanske kan vara något. Priset verkar ganska högt för vad som i princip verkar vara en skuren plastfilm, ett par nitar och spännband. Men pris och nytta värderar man ju helt själv förstås.
 
Den där SeaToSummit Hydraulic Dry Pack 120 ser ju trevlig ut. Dock kan man vara bekymrad över eventuellt slitage på "glidytan" på säcken. Det är ju inte alltid fluffig snö man drar pulkan över, ibland är det plötsligt grus eller ris eller sten under fötterna i nån utförslöpa. En barnpulka är relativt billig att byta ut. Jemtlander Pullpac ser ju smidig ut, men kostar 2900 SEK !!!! Jesus.
Jag har en typ sån här, från Orthex. Tror den kostade 150 spänn. Har hållit för ca 6 turer, två med lätt tältpackning, resten stugturer. Lite slitage syns under, men den klarar fler turer. Kompletterad med förstärkningar fram och i sidorna samt spännremmar sida till sida samt ett utfällbart "bromsrep" bakåt. Har funderat på "vältbyglar" men inte kommit till skott.
 

Bilagor

  • Orthex Pulka.jpg
    Orthex Pulka.jpg
    15.6 KB · Visningar: 150
I vintras såg jag mellan Kvikkjokk och Pårte tre herrar med hemgjorda dragsystem till lekpulkor. De drog sina ryggor i pulkorna för att slippa ryggsvett när de skidade leder och hade ryggsäckarna på när de gjorde dagsturer.
IMG_20230322_090348_728.jpg
 
Den där SeaToSummit Hydraulic Dry Pack 120 ser ju trevlig ut. Dock kan man vara bekymrad över eventuellt slitage på "glidytan" på säcken. Det är ju inte alltid fluffig snö man drar pulkan över, ibland är det plötsligt grus eller ris eller sten under fötterna i nån utförslöpa. En barnpulka är relativt billig att byta ut. Jemtlander Pullpac ser ju smidig ut, men kostar 2900 SEK !!!! Jesus.
Jag har en typ sån här, från Orthex. Tror den kostade 150 spänn. Har hållit för ca 6 turer, två med lätt tältpackning, resten stugturer. Lite slitage syns under, men den klarar fler turer. Kompletterad med förstärkningar fram och i sidorna samt spännremmar sida till sida samt ett utfällbart "bromsrep" bakåt. Har funderat på "vältbyglar" men inte kommit till skott.
Ja, PullPac är inte billig, men den verkar ju smart.

Jag slog istället till på en 65 l rygga ut "Hydraulic"-serien på rea, ca 1500 kr. Den blir lätthanterlig på tåget, sen ska jag skida med den på ryggen, och sedan försöka dra i rep på kalfjället om det är bra pulkaföre. Som han på videon ovan gör. Vårvinterns experiment. Hoppas den är slittålig.
 
Hej, förutsättningarna är att jag åker tåg, sedan skidar mellan stugor, ofta tidigt i mars. Själv. Alltid längs de stora lederna. Jag brukar ha ryggsäck och min vinterryggsäck väger ca 12 kg. Då är jag snål med det mesta men har tex med spade och vindsäck. Jag är mycket van skidåkare men har aldrig provat att dra pulka. Budget finns ändå.

Borde jag köpa en liten en, tex Fjellpulken 130? Då kan jag packa lite mer. Och det är ju så skönt att slippa ryggsäck.

Eller borde jag fortsätta med ryggsäck? För att det är ju så skönt att inte dra pulka.

Hur skulle du gjort?
Barnpulka och en halvtimme mek.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
mekelund Vintertur- Pulka eller ryggsäck? Turskidåkning 11
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.