Lätt rygga i liten storlek 35-55L

Deras liggunderlag får en del kritik, men annars kan jag inte tänka mig att de gör sämre prylar än snittet.

Erik Normark kör på en Exped Lightning 45, och det verkar funka bra för honom.
Kolla på Youtube, eller fråga honom här på forumet.

Det enda jag tycker den ryggsäcken saknar är en meshficka, men det finns säkert som tillbehör.

Tack för att du uppmuntrade mig att kolla närmare på den. Förstår varför folk gillar den. Just för att bära har den ju alla funktioner som en vanlig, tyngre, vandringsäck har. Väldigt bra justeringsmöjligheter för att anpassa efter både bärare och last. Ospreysäcken jag provade kändes mycket skönare direkt när jag satte på den men efter en halvtimme med 12kg last så var Lightning överlägsen. Dessutom är det ju enkelt att justera den i farten om man blir trött efter ett tag.

Kommer sakna topplock dock. Och meshficka men det finns ju fästen så kan enkelt fixa. Har bestämt mig till 99%

Passar små personer bra, jag har inte ens minsta inställningen på kvinnoversionen. Måtten finns lätt tillgängliga på deras hemsida också!

Visserligen kom jag på varför jag inte tittat närmare på den tidigare: den är ju omöjlig att hitta inom min budget, speciellt om man behöver kvinnoversionen för att få en liten nog. Ser ut som att jag får spränga min budget helt enkelt.. 1200g mindre packning hela sommaren får ändå vara värt det. Hittade den 500kr under rekommenderat pris, får duga så.
 
Du kanske redan har bestämt dig, men jag kan passa på att tipsa om Crux AK-serie som går att få i kort utförande. AK37, AK47 och AK-47-X faller alla inom dina kriterier vad jag kan se. De är lätta, avskalade och (nästan) oförstörbara.

Nackdelen är dels priset, dels tillgängligheten. De är inte så lätta att få tag på i Sverige om man först vill klämma och känna på dem i butik.
 
Kul att du hittat rätt, och hoppas du blir nöjd (även om jag inte riktigt förstod om du redan beställt den eller inte)!


Jag passar på att dela med mig av en kort recension av en annan liten och lätt ryggsäck i storleksintervallet 35-55 liter. Dock utan ram.

Efter ett långt och kräset letande hittade jag min perfekta (i stort sett) tyggsäck - Gossamer Gear G4-20.

Säcken uppges vara på 42 liter, men det är en sanning med modifikation.
Huvudfacket är på 30 liter upp till kanten där rullstängningen ansluter.
Rullstängningen i sig rymmer med lätthet 5 liter till.
Resterande volym räknas i de välkonstruerade och rymliga meshfickorna.
Ehuru huvudfacket verkligen är 30 liter låter jag vara osagt. Upplever det som större än en europeisk ryggsäck på 30 liter.

Den större meshfickan på baksidan är väldigt smidig. Här har tillverkaren tänkt till och använt ett nät med envägs-stretch. Den töjer sig alltså inte så att innehåller åker neråt. Här rymmer jag all lätt och skrymmande utrustning som inte är känslig mot vatten (regnkläder, kök, tältspikar, t.ex.).
Den större sidofickan rymmer med lätthet ett enmanstält, eller yttertältet på ett flermanstält.
Den andra sidofickan rymmer med lätthet en större vattenflaska.

Trots sin volymmässigt sparsamma specifikation så sväljer den väldigt mycket, tack vare smarta fickor.

Vikten ligger på 726 g, varav 100 g utav dessa är cellplastskivan som medföljer vid köp. Fickan på axelremmen är extrautrustning.
På bilden är cellplastskivan ersatt med sex sektioner av thermarest z-lite.
Vidare är den lastad med min kompletta fjällutrustning, nio dagars mat samt en extra vattenflaska för att få upp vikten i testsyfte. 13,1 kg totalvikt.

Packad på rätt sätt överförs hela lasten till avbärarbältet även med 13 kg last, trots att den saknar ram.

Jag bar liknande vikt i min exos 58 ifjol, och jag tycker faktiskt att denna satt skönare. Mindre bakvikt och skönare överlag.

Finns även i två något större varianter som heter Gorilla och Mariposa. Dessa är med inbyggd ram, men saknar tyvärr rullstängning.
Nu när jag fälttestat denna ryggsäck (vilket skedde efter att jag tipsat om Exped lightning) så är jag övertygad om att den skulle klara en startvikt på 15 kg också.

IMG_20210529_094644.jpg
IMG_20210529_094611.jpg
 
Nu har jag en älskad, bekväm Mammut-säck på 55L som väger 2200g. Jag önskar hitta en ryggsäck med ett riktigt bärsystem och betydligt lägre vikt. Eftersom det finns så få modeller som alls kan fungera till min storlek är det ingen idé att jag listar alla mina önskemål. Ni som vet ryggsäckar som kommer i små storlekar, eller är justerbara, som har intern eller extern ram men ändå inte väger mer än ca kilot.. Hit me!!

Rygglängd 40-45cm
Användarlängd 161cm
Volym 35-55L
Packvikt 10-15kg
Vikt < 1200g

Jag har provat

Osprey Eja 38 (Damversion av Exos. Sitter riktigt bra på ryggen men gillar inte stilen, färgen, tänket, funktionerna, formen osv.)

Gregory Octal 45 (Fanns tillräckligt liten storlek men passformen var usel för mig. I övrigt som Eja fast utan all bullshit)

Bergans Helium 55 (Sitter bra och balanserar upp vikten bra om den packas väl. Höftbältet är för stort när det är max åtdraget. Det är dock nån cm kvar mellan de vadderade ändarna på bältet så kunde modifierat spännet och fått det perfekt. Till saken hör att jag går med hund som drar så modifiering av denna del är inte alls otänkbar oavsett modell. Hittade för 1000kr.)

Seek Outside (Kommer inte ihåg modellen. Shit, den var superskön och enkel att justera från en mycket större person så att den passade mig. Finns bälten i olika storlekar att köpa till. Hade jag varit gjord av pengar hade jag nog köpt en sådan!)

Bergans Senja har jag inte provat men den är 55L, ska kunna lasta 17kg och väger 1150g. Den brukar väl inte diskuteras här, undrar varför?

Vilka ryggor borde jag testa?

Jag vet inte riktigt. Jag har längre rygg än du - men jag äger en Berghaus Munro. 35 liter i princip oförstörbar ryggsäck med intern ram i aluminium. Jag använder den framförallt som "klättersäck" och då framförallt vintertid (med de dubbla isyxhållarna och förstärkningen under lastnätet - som passar bra att bära vassa saker, som stegjärn där). Den säcken används annars dels av mig själv på dagsturer (men där jag kan behöva packa lite tyngre grejer - som kök och grejer så att vikten ibland blir över 15kg, fast volymen är liten) och dels av mina barn (som är 155cm respektive 160). För dem passar "avbärarbältet" bättre för rygglängden, än vad det gör för mig (varför jag själv sällan använder det.

Det är en "no frills, no bullshit" 35 liter ryggsäck. Men som väger precis runt 1kg. Och som - som sagt - är i princip oförstörbar, trots stundvis rätt omild behandling.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
Baslägerliv Lätt rygga Transportera 17
aiken rygga för lätt vandring? Transportera 30
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23
grodanbolle Lätt ryggsäck? Transportera 22
utesälen Stor och lätt? Transportera 2
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Deltidseremiten Lätt ryggsäck för kort dam? 65-70 L Transportera 26
majjen Lätt, liten pulka? Transportera 19
Sentient6 Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter Transportera 28
whynot Lätt och bra ryggsäck Transportera 8
Jackiie Lätt ryggsäck ca 1 kilo? Transportera 16
Elvah Kraftig, rymlig, lätt, ergonomisk ryggsäck? Transportera 8
Rikard_L Större lätt ryggsäck Transportera 25
MS Frog Packa "lätt ryggsäck" Transportera 1
pelka Vill ha tips på Lätt 25-35L ryggsäck?? Transportera 3
Oskar R. Lätt ryggsäck Transportera 8
Bulldozer Lätt vandringssäck? Transportera 7
tiddelipom Lätt dagturssäck 25 - 30 L Transportera 4
majjen Lätt - men bra - 60-liters-säck Transportera 52
dojjan77 Lätt ryggsäck för veckoturer Transportera 6
Adam_Skevstad Lätt ryggsäck för snabbmarsch i fjällen Transportera 8
grodanbolle Lätt bra dagryggsäck? Transportera 8
Christinar Lätt ryggsäck till liten tjej Transportera 3
svartöra Lätt 55L säck? Transportera 15
Ekorre Finns det någon större Fjällräven-rygga i #630-färgen? Transportera 9
danielm71 Rygga Transportera 6
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
Lico Weekend rygga? Transportera 8
jonas72 ny rygga 50-60 liter Transportera 7
B.M.F Tips på enkel och tålig ca 30L rygga för lång person Transportera 7
Tomas J Höftbälte på liten rygga? Transportera 12
såg nån som har bra tips på en rygga med flera ändamål. Transportera 4
Fettotvandrar Tankar om rygga för en ny vandrare Transportera 14
brillone Nikkaluokta - Saltoluokta rygga Transportera 2
BadCash Att packa en rygga Transportera 5
oddput Lågprisutrustning: Biltemas 65 L "Hikerryggsäck", Rygga eller reservdelslager? Transportera 13
akta Rygga ca 35 liter med många fickor? Transportera 9
utemänniska 70 liters rygga för tjejer? Transportera 1
ctve8n Ny rygga 70 liter Transportera 18
hallonraden rygga Transportera 5
kakapo Erfarenheter av Snigel design-rygga? Transportera 3
Iggle hur stor rygga? Transportera 12
Haddock Volym på arméns Haglöfs-rygga? Transportera 17
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
bushmaster84 rygga Transportera 7
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
niben handla rygga för andras pengar Transportera 18
sverastian fin rygga med 40% rabatt Transportera 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.