Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning

Har sålt av alla mina mindre säckar (senast en Osprey Talon 33 som inte alls kom överens med min rygg). Jagar nu efter en ryggsäck som fyller följande kravspec:

* inte alltför tung (i alla fall < 1 kg)
* ska kunna fästa skidor på den
* ska kunna fästa stegjärn på den
* helst toppmatad, ej dragkedja
* tight och följsam passform

Inte det enklaste specen, men ni kan, det vet jag ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Camp Campack X3 600

Jag är riktigt nöjd med min Campack X3 600.

+ Den har en ryggskena som man kan lätt ta ur så att säcken går att vika ihop o stoppa ned i en större säck. Skenan kan vara lite bökig att få in igen så jag kapade av den en bit för göra det lättare, fast nu för tiden så lämnas nästan alltid skenan hemma.
+ De stora meshfickorna på utsidan är riktigt bra. Jag gillar att kunna komma åt snacks o lite annat utan att behöva öppna säcken. Det är nästan det viktigaste för mig när jag kollar säckar av denna typ. De är nog de största jag sett när jag jämnfört med andra liknande lätta säckar.
+ De har flertalet fästsnören för isyxor, skidor och diverse.
+ Den är lätt (ca 600g).

- Den är ömtålig. Tyget över skumgummit mellan skulderbladen sprack upp efter kort tids användning på bägge mina. Jag bryr mig inte om det, jag förstår inte varför det är sytt på det viset. En bit silvertejp stör inte mig. Matrialiet säcken är gjord av är inte slitstarkt. Ska du bara ha den på ryggen så är det förmodligen inga problem, men jag använder min som klättersäck och har släpat upp min första genom trånga kaminer och även genom en trång grotta (doh! fel val av säck för det!) så den är riven och har hål överallt, och är numera ersatt mot en ny av samma model (jag gillar modellen för mycket för att byta).

OBS: Jag har själv inte fäst skidor på den. Som mest så har jag satt fast isyxor, stegjärn och ett 60 meters rep på utsidan. Jag har däremot sett ett gäng med italienare använda just denna säck för skidbestigningar och den ena killan hade två par skidor fast på sin, så det ska nog gå bra.

Passformen har jag inga åsikter om. Det är så personligt. Den sitter bra på mig, specielt utan skenan, men i mitt anvädningsområde (klättring) så jag vill att den sitter åt som bara den.

Jag köpte den första på addnature, men då de hade plockat bort den ur sortimentet när jag behövde in ny så köpte jag den här: http://www.telemark-pyrenees.com/shop/product_info.php?cPath=6_259&products_id=3005

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips