Ny (lätt) ryggsäck ca 40-45 liter

Känner att min fråga lika gärna kan ställas här som i en ny tråd.

Jag är också ute efter en ryggsäck lämplig för dags/stug turer på ca 40L. Jag har just nu fasnat för fjällrävens varianter:

Funäs 35L (känner att den är lite liten packningsmässigt)
Friluft 45L (känns lite flamsig och inget vidare midjebälte)
Helags 40L (känns som en mindre "Riktig" ryggsäck.

Har ni några åsikter om dessa ryggsäckar?

Har kollat på många andra men tyckt att de kändes lite väl "stökiga".

MVH snuffle

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Instämmer med Erito.

exped lightning 40! Jag har den i 60 liter. Tycker den har alla rätt. Mycket bärsystem i förhållande till vikt.

Inte Ultralätt men slitstark!

Hej!
För min del så har jag valt slitstyrka före lätthet på min "dagsäck". Föredrar att grejerna håller när det ändå inte är så hög vikt totalt sett. Har en Haglöfs Roc Rescue 40 liter. En väldigt avskalad säck som väger 1900 gram. Mer än dubbelt så mycket mer än vad alla andra rekomenderat. Men där har jag en säck som har få detaljer och som har rejäl hållbarhet! (Än så länge iaf)
Det som är bland det bästa med den är frontöppningen på framsidan. Det blir lätt att komma åt det man vill ha. Saknar dock fästmöjlighet i topplocket där man skulle kunna fästa tält eller liggunderlag.

Köpte mig en Osprey Kestrel 58 för att bära mellan tungt men är lite missnöjd då Osprey har lite för mycket onödiga (i mitt tycke) detaljer på sina ryggsäckar. Kestrel likt Exos verkar bygga ut bakåt när man packar vilket jag tycker är irriterande. Nära ryggen och på höjden känns mycket bättre att packa. De är förmodligen bättre i de minder storlekarna?

/Kenneth

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips